Cinta Fitri (Musim 2)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Cinta Fitri Season 2
Komposer lagu tema Melly Goeslaw
Lagu tema Atas Nama Cinta, Rossa
Lagu pembukaan Atas Nama Cinta, Rossa
Lagu penutup Atas Nama Cinta, Rossa
Komposer Melly Goeslaw
Negara asal Bendera Indonesia Indonesia
Bendera Malaysia Malaysia
Bahasa Bahasa Indonesia (Di Bendera Malaysia Malaysia dari ber-sari kata dalam berbahasa Malaysia).
Bilangan episod Bendera Indonesia Indonesia:
338-episod.
Bendera Malaysia Malaysia:
676-episod.
Penerbitan
Tempoh siaran Bendera Indonesia Indonesia:
3-jam (21:00-00:00 WIB/22:00-01:00 WITA/23:00-02:00 WIT).
Bendera Malaysia Malaysia:
1-jam (Sabtu-Ahad 08:00-09:00/Isnin-Khamis 14:00-15:00/Isnin-Jumaat 21:00-22:00 waktu tempatan).
Penyiaran
Saluran asal Indonesia SCTV
(8 Mac 2008-23 Ogos 2008)
Malaysia TV3
(1 April 2013-sekarang)
Indonesia RCTI
(1 April 2013-sekarang)
Julung kali ditayangkan di Bendera Indonesia Indonesia:
Sabtu, 8 Mac - Sabtu, 23 Ogos 2008
Bendera Malaysia Malaysia:
Isnin, 1 April - Kamis, 12 Disember 2013
Tayangan ulang di Bendera Indonesia Indonesia:
Isnin, 1 April - Ahad, 15 Disember 2013
Bendera Malaysia Malaysia:
Mula ke-1: Isnin, 1 April - Jumaat, 13 Disember 2013
Mula ke-2: Sabtu, 6 April - Ahad, 15 Disember 2013
Siaran asal Sabtu, 8 Mac 2008 – Sabtu, 23 Ogos 2008
Kronologi
Mengikuti Cinta Fitri Season 1
Diikuti oleh Cinta Fitri Season 3

Cinta Fitri Season 2 merupakan Sinetron bertemakan drama yang ditayangkan oleh SCTV pada tahun 2008 mulai tarikh Sabtu, 8 Mac sehingga tamat tarikh Sabtu, 23 Ogos 2008 dengan jumlah oleh ee8-episode. Di Malaysia, drama ini sedang ditayangkan di TV3 bersiaran di Astro & UniFi dari saluran 103 bersiaran langsung tayangan perdana pada tarikh Isnin, 1 April sehingga Khamis, 12 Disember 2013 setiap Isnin sehingga Khamis mulai pada pukul 14:00 sampai dengan 15:00 dan siaran ulang pada tarikh Isnin, 1 April sehinnga Jumaat, 13 Disember 2013 setiap Isnin hingga Jumaat mulai pada pukul 21:00 sampai dengan 22:00 dan Sabtu, 6 April sehinnga Ahad, 15 Disember 2013 setiap Sabtu hingga Ahad mulai pada pukul 08:00 sampai dengan 09:00 waktu setempat dengan dubbing dalam berbahasa Indonesia dan sarikata dalam berbahasa Malaysia.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Utama

Pelakon Pembantu

Alur Cerita[sunting | sunting sumber]

Fitri berjaya diselamatkan oleh orang-orang di sekitar situ. Farrel sekeluarga juga segera melihat Fitri ke sana. Setelah Fitri sedar, Farrel dan Fitri menikah. Bagaimanapun juga, banyak konflik yang Fitri hadapi selama berumah tangga dengan Farrel. Konflik diantara Fitri dan Bu Lia yang dipanas-panaskan oleh Oma, juga kerana Bu Lia yang takut kedudukannya yang diganti oleh Fitri. Bu Lia sehingga membuat peraturan-peraturan untuk Fitri agar tidak diketahui oleh siapapun.

Konflik Aldo dengan Kayla semakin panas. Kayla merasa Aldo terlalu sibuk dengan urusan pekerjaannya dan juga lebih mengurus orang tua Aldo dan Norman. Kayla cemburu mendengar cerita kawannya yang dimanja oleh suaminya. Kayla pun akhirnya main kayu tiga.

Tidak lama akhirnya main kayu tiga Kayla sudah diketahui, kerana diikuti oleh Fitri. Kayla akhirnya lari dari rumah. Bu Lia yang sedih, langsung menyalahkan Fitri, kerana Fitri lah yang menyebabkan anaknya pergi, Bu Lia sampai menyumpah Fitri, kalau kelak nanti anaknya akan meninggalkannya.

Tidak lama kemudian mereka berbaik semula, sedang Fitri ingin membeli makanan, Fitri melihat Mischa sedang mengemis di tepi jalan. Fitri langsung menemuinya. Ternyata Mischa sedang dalam keadaan susah. Rupanya di Singapura, Mischa kecopetan dan hampir dijual.

Mischa pun berubat dengan dibiayai Fitri. Akhirnya keluarga Hutama pun tahu, dan tidak setuju dengan tindakan Fitri. Tapi akhirnya mereka pun setuju, dan mengizinkan Mischa tinggal di Guest House. Ternyata masih banyak konflik yang menunggu.

Konflik Fitri dihalau dari rumah, kerana difitnah oleh Devon yang ingin mencium Fitri, tapi ditampar oleh Fitri, semenjak itu Devon berdendam kepada Fitri dan akhirnya ia berniat untuk menghancurkan hubungan rumah tangga Fitri dengan Farrel.

Devon membayar orang untuk membuat seakan-akan Fitri main kayu tiga dan membuatnya dihalau dari rumah. Tidak lama kemudian Fitri hamil, akhirnya Fitri dan Aldo bekerjasama untuk mencari kebenaran.

Dan akhirnya setelah kebenaran terungkap, keluarga Farrel dan Farrel meminta maaf kepada Fitri dan Bulik, tetapi kerana Bulik dan Fitri sudah terlanjur marah kerana sudah dihina. Bulik pun membawa Fitri pulang ke Wonogiri. Farrel pun akhirnya ikut pergi ke Wonogiri untuk membawa Fitri kembali ke rumahnya. Bermulalah konflik dengan Mischa.

Selama Fitri dihalau dari rumah Hutama, Mischa semakin dekat dengan Farrel, kerana Farrel menganggapnya sebagai kawan curhat. Dan ternyata Mischa ditiduri oleh Farrel dalam keadaan mabuk. Fitri yang mengetahuinya terkejut kerana orang yang dicintainya ternyata main kayu tiga, walaupun Farrel dalam keadaan mabuk.

Lambat-laun Fitri akhirnya dapat memaafkan Farrel, tetapi Fitri belum boleh memaafkan Mischa yang ditolongnya dengan ikhlas dari jalan, ternyata telah tidur dengan suaminya. Farrel pun mengatakan kata yang menyakitkan kepada Mischa bahawa kehadiran Mischa hanya membawa masalah bagi Fitri.

Lalu, Fitri pun keguguran. Dia juga divonis susah hamil. Dan ternyata yang hamil kemudian adalah Mischa. Fitri yang sudah trauma pun sangat mengharapkan anaknya Mischa. Fitri pun mati-matian menyuruh Mischa untuk tinggal di rumah mereka walaupun keluarga Farel tidak setuju kerana kasihan dengan Fitri, kerana Farrel telah tidur dengan Mischa. Apalagi Hutama sakit setelah mendengar Farel tidur dengan Mischa. Namun mereka akhirnya terpaksa menerimanya.

Namun semuanya malah berubah. Kayla kembali. Kayla sedih kerana Aldo telah menikah dengan Moza. Hal ini membuatkan keluarga Hutama marah.Setelah itu, Kayla dan Aldo berebutkan hak mengasuh Finza. Namun Fitri dan Farrel membela Aldo yang sebenarnya tidaklah bersalah. Kelakuan mereka malah dibenci oleh keluarga Hutama. Bu Lia mencela Fitri bahawa Fitri tidak tahu bagaimana rasa sayang ibu terhadap anaknya,ini kerana Fitri tidak akan pernah mempunyai anak.

Namun, dengan sokongan Farrel, Fitri tetap mempertahankan kebenaran dan membela Aldo. Ia ingin membalas kebaikan Aldo yang dulu membantunya menyelesaikan salah faham dengan Devon. Keluarga Hutama semakin benci dengan Fitri. Mischa pun akhirnya memanfaatkan kesempatan agar disayang oleh keluarga Hutama, dan ingin menang dari Fitri. Mischa membela keluarga Hutama yang padahal telah berbuat salah.Mischa yang kemudian semakin besar kepala yang kemudian berniat untuk merebut Farrel dari Fitri. Mischa merasa bahawa setelah Farrel tidur dengannya Farrel masih mencintai dirinya. Mischa pun selalu mencari kesempatan di keluarga Farrel.

Sikap Lia dan Oma pun berubah begitu cepat, begitu pula Hutama, dari mula tidak setuju dengan Mischa, akhirnya malah sayang dengan Mischa. Semakin lama, Bu Lia dan Oma menjadi sayang pada Mischa yang selalu membela mereka. Dirumah juga, Bu Lia dan Oma selalu memperlakukan seolah Mischa lah menantunya. Keluarga Hutama pun berniat mendekatkan Mischa dengan Farrel iaitu dengan menjadikan Misha sebagai setiausaha Farrel.

Lambat-laun dengan sokongan Farrel, Fitri mulai berani melawan Keluarga Hutama dan memperjuangkan haknya. Fitri pun mulai berani melawan Mischa yang dianggapnya selalu cari muka dan mahu menggantikan kedudukan Fitri di Keluarga Hutama. Fitri kesal melihat Mischa yang ditolongnya dengan ikhlas telah menikamnya dari belakang. Hal ini pun membuat Fitri menyesal telah membawa Mischa ke rumah Hutama. Ia mengira dengan membawa Mischa akan membantu melengkapi kekurangannya, dan akhirnya, Fitri pun ingin cepat Mischa meninggalkan rumah. Akhirnya Fitri berjaya membuat Mischa keluar dari rumah Hutama dan kembali lagi ke Guest House. Oma dan Lia bertambah marah kepada Fitri. Namun Fitri tidak kalah. Guna mencegah Mischa mendekati Farrel, ia pun kembali bekerja sebagai setiausaha Farrel di Retro.

Tidak lama kemudian, kandungan Mischa digugurkan kerana tidak berkembang, ternyata dia hamil anggur, lalu untuk mengelabui seluruh keluarga, Mischa membuat perut palsu dari klinik. Fitri mengetahui hal ini kerana menemukan surat keguguran kandungan Mischa. Fitri menentang Mischa kerana merebutkan Farrel dengan Mischa yang mengira Farrel masih mencintai dirinya. Ia pun terus bemain drama agar disayang oleh keluarga Hutama. Mischa juga mengajak Bram bekerjasama untuk mendapatkan harta Hutama. Mischa juga bermain drama untuk pura-pura kecederaan sehingga akhirnya boleh masuk kembali ke keluarga Hutama.

Hutama sangat sayang pada Mischa menyuruh Mischa dan Bram untuk memegang Retro. Farrel yang merasa sudah tidak dipercayai lagi, bersama Fitri pindah ke Almoz, syarikat Aldo dan Moza. Persaingan pun terus berlanjut. Hutama semakin marah ketika mengetahui Almoz berjaya menang dari Retro.Ia pun berusaha menjalankan segala rancangan untuk menghancurkan syarikat Almoz. Kemudian Bram pun tahu kerana perutnya kempes kerana Mischa kehujanan, dan mulai mengacam Mischa.

Sementara itu, Kayla mempunyai hubungan yang dekat dengan Hadinoto, peguam Aldo. Keluarga Hutama tentu saja tidak setuju, karena menganggap Hadi sebagai musuh keluarga yang telah membantu Aldo. Namun Fitri dan Farrel yang lebih memikirkan kebahagiaan Kayla tidak merasa salah dengan kedekatan mereka. Lagi-lagi Keluarga Hutama menyalahkan Fitri dan Farrel yang selalu membela musuh, dan semakin kesal dengan mereka.

Tidak lama kemudian Oma pun tahu ketika Mischa menelefon untuk memesan perut palsu yang telah hancur kehujanan, dan Oma mendengarnya. Tapi sayangnya Oma terjatuh ketika menelefon Fitri dan mengalami stroke sehingga tidak boleh mengaku langsung. Fitri dan Farrel dihalau dari rumah keluarga kerana dikira penyebab omanya stroke. Fitri dan Farrel pun tinggal di rumah mereka dulu. Perbagai rancangan dilakukan oleh Mischa untuk membunuh Oma agar rahasianya tidak ditahu. Sampai ketika Omanya sembuh, Oma dan Fitri ingin si pelaku yang membongkar sendiri perbuatannya.

Sikap Oma terhadap Mischa berubah dengan cepat. Oma menjadi sangat benci pada Mischa dan kembali menyayangi Fitri. Hal ini membuat Maya hairan kerana Oma yang sebelumnya "pro" Mischa kembali menyayangi Fitri. Apatah lagi Maya semakin tidak suka dengan Mischa kerana semakin dekat dengan suaminya, Bram. Oma yang sudah tidak sabar, berusaha memberi pelajaran kepada Mischa, Guna mempercepat terbongkarnya kebohongan Mischa.

Sementara itu, Kayla pun kemudiannya menikah dengan Hadi. Fitri dengan Mischa pun "bergaduh". Kebohongan Mischa pun semakin menjadi-jadi, bahawa anak yang dikandungnya itu anak kembar. Fitri pun tidak kalah, Fitri juga berpura-pura hamil. Fitri sebenarnya takut atas saran Oma itu. Namun, kerana tahu jika seluruh harta Hutama diwariskan kepada Mischa, Mischa akan berbuat sewenang-wenangnya pada Keluarga Hutama, ia pun akhirnya melakukannya. Farrel juga mulanya tidak setuju dengan idea Fitri. Sementara itu, Keluarga Hutama yang mendengar Fitri hamil, pun bingung sekaligus senang, terutama Maya, yang menganggap Mischa selalu menggoda dan mendekati Bram. Akhirnya sikap keluarga Hutama kepada Fitri dan Farrel pun semakin baik.

Mischa pun akhirnya tahu tentang kehamilan palsu Fitri. Keadaan Mischa semakin takut kerana tidak ada lagi yang bersikap baik kepadanya kecuali Lia, namun Lia sedang pergi Haji. Hutama pun berniat mewariskan seluruh kekayaannya untuk Fitri dan bayinya dan meminta Farrel untuk menandatanganni surat itu. Mulai dari sinilah terjadi tragedi.

Sementara itu, Moza merasa sedih kerana Aldo terus menyuruh Kayla untuk datang merawat Finza yang menhidap penyakit Leukimia. Sedangkan Hadi merasa terganggu dengan Aldo yang terus memaksa Kayla untuk datang demi Finza, dan tidak menyetujui Kayla untuk mendonorkan sumsum tulang belakang untuk Finza. Yuga juga cedera kerana Norman tidak memperhatikannya dan lebih memperhatikan perempuan. Alhasil Salsa marah dan Norman pun pergi. Kemudian, Fitri yang sibuk menjegal Mischa, setelah sekian lama menanti ingin hamil, akhirnya hamil juga. Namun di saat seperti inilah Farrel dibawa ke pejabat polis kerana dituduh membunuh Bram.

Trivia[sunting | sunting sumber]

Trivia Cinta Fitri di Bendera Indonesia Indonesia[sunting | sunting sumber]

  • Di tahun 2008, Cinta Fitri Season 2 mendapatkan peringkat dua, setelah Upik Abu dan Laura.
  • Cinta Fitri tayang ulang di RCTI mulai 1 April 2013 season 2 setiap hari pukul 20:00-22:00 WIB/21:00-23:00 WITA/22:00-00:00 WIT.

Trivia Cinta Fitri di Bendera Malaysia Malaysia[sunting | sunting sumber]

  • Cinta Fitri 2 sedang ditayangkan di Malaysia melalui TV3 (Malaysia) pada tarikh Isnin, 1 April 2013 adalah:
    • Pada tarikh Isnin, 1 April 2013, siaran langsung ditayangkan setiap hari Isnin sehingga Khamis mulai pada pukul 14:00 sampai dengan 15:00 waktu tempatan setelah program berita Buletin Jam 1:30 ditayangan cerita selama 1-jam dan tayangan ke udara berjumlah dalam 676-episode (dengan di Indonesia jumlah sebenar 338-episode).
    • Pada tarikh Isnin, 1 April 2013, siaran ulang ditayangkan setiap hari Isnin hingga Jumaat mulai pada pukul 21:00 sampai dengan 22:00 waktu tempatan setelah program berita Buletin Utama ditayangan cerita selama 1-jam dan tayangan ke udara berjumlah dalam 676-episode (dengan di Indonesia jumlah sebenar 338-episode).
    • Pada tarikh Sabtu, 6 April 2013, siaran ulang ditayangkan setiap hari Sabtu hingga Ahad mulai pada pukul 08:00 sampai dengan 09:00 waktu tempatan setelah program berita Buletin Pagi ditayangan cerita selama 1-jam dan tayangan ke udara berjumlah dalam 676-episode (dengan di Indonesia jumlah sebenar 338-episode).

Referensi[sunting | sunting sumber]

Rujukan Luar[sunting | sunting sumber]