Cinta Laura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cinta Laura
Cinta Laura pada November 2019.
Kelahiran
Cinta Laura Kiehl

(1993-08-17) 17 Ogos 1993 (umur 30)
WarganegaraIndonesia
Pusat pendidikanJakarta Intercultural School
Pekerjaan
Tahun aktif2007 - kini
Ketinggian174 cm (5 ka 9 in)
Ibu bapaMichael Kiehl (bapa)
Herdiana (ibu)
Kerjaya muzik
GenreElektropop, R&B, Hip hop
InstrumenVokal
Syarikat rakaman
Sony Music Entertainment Indonesia

Cinta Laura Kiehl atau lebih dikenali sebagai Cinta Laura ([ˈtʃinta ˈlaura]; lahir di Quakenbrück, Jerman, 17 Ogos 1993; umur 30 tahun)[perlu rujukan].[1] adalah pelakon dan penyanyi terkenal Indonesia berketurunan Jerman, Bosnia Herzegovina, Denmark, Polandia dan Bugis, Cina

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Cinta Laura memulakan kerjaya lakonanya melalui sinetron Cinderella (Apakah Cinta Hanyalah Mimpi?). Beliau memenangi Anugerah SCTV bagi kategori "Aktris Ngetop" pada tahun 2007[2]. Setelah berjaya meraih anugerah, ia juga menjadi pelakon utama dalam sinetron keduanya iaitu Upik Abu dan Laura yang diterbitkan oleh Sinemart yang ditayangkan di RCTI. Dalam hal ini, Cinta Laura memberikan sesuatu yang baru, iaitu merakam sebuah lagu berjudul "You Say Aku" yang menjadi runut bunyi sinetron tersebut. Cinta Laura juga membintangi filem Oh Baby yang dihasilkan oleh MD Pictures pada tahun 2008. Dalam filem tersebut, Cinta Laura berlakon dan menari. Beliau juga menyanyikan dua lagu dalam runut bunyi filem ini, "Oh Baby" dan "We Can Do It".

Setelah mencuba kemampuannya dengan memperlajari vokal dan sempat berkongsi penats bersama Ahmad Dhani menyanyikan lagu "Umbrella" dendangan Rihanna dalam Anugerah SCTV, Cinta Laura akhirnya memulakan rakaman sebuah lagu bersama Duo Maia dalam lagu "Penghianat Cinta". Album studio pertamanya yang menggunakan namanya sebagai tajuk album dikeluarkan pada tahun 2010, album ini terjual lebih dari 1 juta keping CD. Untuk mempromosikan album ini, Cinta Laura mengeluarkan beberapa single iaitu "Cinta atau Wang", "Shoot Me", dan "Guardian Angel" yang menduduki kedudukan nombor teratas di beberapa tangga lagu radio dan televisyen nasional. Melalui album studio pertamanya ini juga, Cinta Laura memperoleh anugerah multi-platinum. Lagu "Cinta atau Wang" sendiri juga merupakan runut bunyi filem Seleb Kota Jogja (SKJ) yang juga lakonannya pada 2010. Tidak hanya memberikan tumpuan kepada dunia hiburan, selepas menamatkan persekolahan di Jakarta International School dan mendapatkan Gred A, Cinta Laura melanjutkan pelajarannya di Universiti Columbia, Amerika Syarikat. Untuk melancarkan kerjayanya dalam industri muzik, Cinta Laura berduet dengan Guy Sebastian, penyanyi Australia menerusi lagu "Who 's That Girl" yang dikeluarkan pada tahun 2011. Album studio kedua Cinta Laura sendiri iaitu Hollywood Dreams dikeluarkan pada tahun 2012, dalam album ini terdapat dua single iaitu "Tulalit" dan "All of My Life". Selain itu, beliau juga membintangi sebuah filem hollywood berjudul After the Dark yang dikeluarkan pada tahun 2013 dan ditayangkan di pawagam seluruh dunia. Pada sesi cuti semester kuliahnya di Amerika, Cinta Laura juga tampil dalam beberapa rancangan televisyen, khususnya Yuk Keep Smile di TransTV.

Pada acara Anugerah Oscar 2014, Cinta Laura juga menghadiri majlis anugerah perfileman dunia tersebut dengan mengenakan pakaian batik khas Indonesia. Cinta Laura juga telah lulus dengan kepujian ijazah merangkap laude dari Universiti Columbia, New York. Cinta Laura memperoleh dua ijazah sarjana pada masa yang sama dalam masa tiga tahun.

Biografi[sunting | sunting sumber]

1993 - 2007: Kehidupan dan kerjaya awal[sunting | sunting sumber]

Cinta Laura dilahirkan pada 17 Ogos 1993. Bapanya, Michael Kiehl, adalah seorang Pengurus Hotel Hyatt dan ibunya, Herdiana Soekarseno, adalah seorang peguam berjaya di Indonesia. Cinta Laura membesar di beberapa negara seperti Emiriah Arab Bersatu, Malaysia, Jerman dan akhirnya Indonesia, yang membawa beliau untuk membesar dengan bahasa Inggeris sebagai bahasa pertama walaupun latar belakang Jerman dan Indonesia.

Selepas berpindah ke Indonesia, Cinta Laura mula memupuk cintanya terhadap sukan. Cintanya untuk berenang membawa beliau untuk menjadi perenang yang kompetitif, bersaing dengan berpuluh-puluh sekolah antarabangsa di negara ini. Apabila berusia 12 tahun, Cinta Laura telah mendapat 10 pingat emas, 7 pingat perak dan 7 gangsa dari pelbagai acara berenang. Pada tahun 2006, Cinta Laura mengalami apendiks, yang membawa kepada satu operasi yang memerlukan beliau untuk kekal aktif selama tiga bulan. Sepanjang tempoh ini, guru tarian beliau menggalakkan beliau untuk menyertai pertandingan lakonan/model. Walaupun pada mulanya teragak-agak kerana keutamaan beliau untuk sukan, beliau menyahut cabaran tersebut dan mengambil bahagian dalam pertandingan. Beliau tidak tahu bahawa pertandingan ini akan mengubah hidupnya selama-lamanya.

Yang mengejutkan Cinta Laura ini, beliau memenangi tempat pertama sebagai finalis Top Model 2006. Salah satu daripada juri, Sanjay Maulani, yang merupakan pengarah pemutus untuk salah satu daripada syarikat produksi terbesar di Indonesia, segera menawarkannya kontrak untuk peranan utama dalam siri drama lipur lara tempatan. Beberapa minggu kemudian beliau telah menandatangani kontrak dengan MD Entertainment dan memulakan perjalanan sebagai seorang pelakon. Oleh kerana kurang pengalaman dalam bidang lakonan, MD Entertainment menyediakan Cinta Laura dengan kedua-dua guru dan jurulatih lakonan Indonesia. Pada bulan Februari 2007, sinetron pertamanya, Cinderella (Apakah Cinta Hanyalah Mimpi?), bergandingan dengan Galih Ginanjar, disiarkan di SCTV. Dalam masa beberapa minggu ia menjadi persembahan yang paling popular di negara ini. Populariti Cinta Laura meningkat pada kadar yang besar. Tidak lama sebelum hari lahirnya yang ke-14 pada bulan Ogos 2007, beliau telah menerima anugerah untuk Pelakon Wanita Terbaik, menewaskan pelakon wanita lain yang telah berkecimpung dalam industri ini selama bertahun-tahun. Acara ini juga memenangi Best Sinetron tahun itu. Cinderella: Apakah Cinta Hanyalah Mimpi? bersiaran selama 310 episod dan berakhir kerana keperluan Cinta Laura untuk mendapatkan rehat untuk mendapatkan normal dalam kehidupan remaja.

2008 - 2010: Oh Baby dan album pertama[sunting | sunting sumber]

Rehat beliau dari industri tidak bertahan lama kerana Cinta Laura memulakan penggambaran filem pertama Oh Baby pada Februari 2008. Filem Step Up diilhamkan telah disediakan untuk remaja kerana ia berkisarkan seorang gadis muda mengejar impiannya untuk menjadi penari untuk menyediakan untuk datuk tercinta ketika mencari cinta dalam perjalanan. Pada tahun 2008, Cinta Laura juga memulakan kerjaya nyanyiannya, mempunyai single sulung pertamanya sebagai runut bunyi filem beliau. Single pertama "Oh Baby", menguasai kedudukan bilangan pelbagai carta di Indonesia, Malaysia dan Brunei Darussalam. 2008 terbukti merupakan tahun Cinta Laura kerana beliau menerima banyak anugerah daripada pelbagai majalah remaja terkenal seperti Gadis, di mana Cinta Laura dianugerahkan Artist of the Year. Beliau turut memenangi Anugerah Pilihan Kanak-kanak pertama (Indonesia) untuk Pelakon Wanita Terbaik dan juga dicalonkan untuk Best Singer. Pada pertengahan 2008, Cinta Laura juga kemulakan penggambaran siri TV kedua beliau, Upik Abu dan Laura, yang merupakan satu kejayaan besar di Indonesia dan Malaysia.

Pada tahun 2009 Cinta Laura membuat keputusan eksekutif secara perlahan apabila gred ke-11 menghampiri. Sedar akan kesukaran dua tahun terakhir Sekolah Tinggi sebelum universiti, Cinta Laura memutuskan untuk tidak memberi tumpuan untuk belajar tetapi untuk industri muzik kerana menggunakan masa yang kurang. Walau bagaimanapun, sebagai hadiah selamat tinggal kepada peminat beliau, Cinta Laura menjalani penggambaran siri TV terakhir, Air Mata Cinta sejak musim panas tahun 2009. Sebaik melangkah masuk gred ke-11, Cinta Laura mula menyekat jadual beliau untuk hujung minggu, di mana beliau menghabiskan masa untuk rakaman album pertamanya yang menggunakan namanya sebagai judul album. Album ini dikeluarkan pada bulan Februari 2010 dan dijual lebih satu juta salinan, yang menjadikan ia satu kejayaan besar. Pada musim panas tahun 2010, Cinta Laura menerima anugerah yang paling mulia seseorang itu boleh menerima daripada Anugerah Kids Choice (Indonesia), Anugerah Artist Wannabe 2010.

2011 - kini: Kerjaya antarabangsa[sunting | sunting sumber]

Kemudian pada 2010, Cinta Laura membintangi filem SKJ: Seleb Kota Jogja, yang disahkan peranannya sebagai kedua-dua pelakon dan penyanyi. Oleh kerana akademik beliau, Cinta Laura mengambil keputusan untuk berehat. Kepadatan dan kesibukan jadual kerja beliau bersama tekanan daripada keperluan untuk mengimbangi antara pendidikan dan kerjaya beliau membawa beliau untuk membuat keputusan berhenti dari industri filem di Indonesia. Namun begitu, beliau lulus dari Sekolah Antarabangsa Jakarta (JIS) dengan Kepujian pada Jun 2011. Pada musim panas tahun 2011, sebelum persediaan beliau untuk ke kolej, Cinta Laura tertumpu kepada rakaman album studio keduanya bertajuk, Hollywood Dreams. Selain itu, Cinta Laura juga mendapat tawaran berlakon dalam filem Amerika, Afterdark, yang dibintangi oleh Bonnie Wright dan James D'Arcy. Hasilnya, ianya membuahkan hasil dan Cinta Laura memulakan penggambaran filem Hollywood pertamanya pada bulan Jun 2011.

Pada bulan September 2011, Cinta Laura berpindah ke Amerika Syarikat untuk belajar di Universiti Columbia di kota New York. Semasa di Columbia, beliau menyertai pertubuhan wanita Kappa Alpha Theta. Walaupun menumpukan perhatian sepenuh masa sebagai pelajar, Cinta menghabiskan cuti musim sejuk beliau pada Januari 2012 merakamkan dua single dengan penerbit muzik Amerika di Los Angeles. Kedua-dua single, "Boomerang" dan "Playlist" menjadi single Inggeris pertama dan diletakkan dalam album studio keduanya, yang telah dikeluarkan pada bulan Julai 2012. Pada musim panas tahun 2012, Cinta Laura menghabiskan percutiannya berdekatan Indonesia untuk mempromosikan album beliau.

Tidak lama kemudian, Cinta Laura mengambil cuti selama setahun daripada industri dan tidak kembali ke Indonesia sehingga musim panas tahun 2013. Beliau telah ditawarkan untuk mengadakan persembahan secara langsung bagi rancangan YKS: Yuk Kita Sahur, persembahan dari segi konsep serupa dengan Saturday Night Live. Untuk mengejutkan semua orang persembahan menjadi hit besar dan telah diberi nilai nombor satu sejak itu. Hasil daripada kejayaan besar rancangan tersebut, Cinta Laura menyertai semula pelakon YKS pada bulan Disember 2013 dan Januari 2014.

Di sebalik kejayaan dan pencapaian Cinta Laura, pendidikan sentiasa menjadi keutamaannya. Keazaman dan cita-cita beliau telah membawa beliau untuk mencapai kejayaan besar di Universiti Columbia, membenarkan beliau untuk menamatkan pengajian setahun lebih awal daripada yang dijangkakan. Beliau juga adalah seorang pembantu pengajar (TA) untuk Professor Herbert Terrace di jabatan psikologi Columbia. Cinta Laura lulus merangkap laude dari universiti pada Mei 2014. Selain itu, beliau juga sedang bersedia untuk langkah beliau ke Los Angeles untuk mengejar kerjaya lakonannya di Hollywood.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Menurut Herdiana Kiehl dan Cinta Laura, Cinta Laura telah ditawarkan Biasiswa Marshall dan Biasiswa Rhodes untuk ijazah sarjana,[3][4][5] kedua-duanya ditangguhkan untuk mengejar kerjaya lakonannya di Hollywood. Ulama Umat Pilihan Rhodes Class of 2014, senarai lengkap pelajar yang telah dipilih sebagai Ulama Rhodes, bagaimanapun, menunjukkan bahawa Cinta Laura tidak ditawarkan biasiswa itu.[6] Begitu juga, Cinta Laura tidak disenaraikan sebagai salah seorang pemenang Biasiswa Marshall 2014.[7]

Filemografi[sunting | sunting sumber]

Filem[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Catatan
2008 Oh Baby Baby
Seleb Kota Jogja (SKJ) Gadis
2013 After the Dark Utami
2015 The Wallflower Kimmy
2016 3 Pilihan Hidup
2017 Goodnight Lisa
The Ninth Passenger Nicole
T.A.R Camilla Landry
Resident Evil Vendetta Rebacca Chambers
2018 S.C.O.B Daphne
Gotham City Sirens Agent 17 / Jill
Target Cinta Laura Kiehl
2019 MatiAnak Ina
Jeritan Malam Wulan
2021 Devil on Top Sarah
2022 Jagat Arwah Nonik

Siri televisyen[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Catatan
2007 Cinderella (Apakah Cinta Hanyalah Mimpi?) Cinta Karya sulung
2008 Cinta Permata Cinta
Upik Abu dan Laura Laura
2009 Air Mata Cinta Cinta
2012 Mimo Ketemu Poscha
Kutunggu Kau di Pasar Minggu the Series Bintang tamu

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album studio[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Single Jualan Pensijilan
2010 Cinta Laura
  • "Cinta Atau Uang" (2009)
  • "Shoot Me" (2010)
  • "Guardian Angel" (2010)
  • +1.000.000 copied[8]
2012 Hollywood Dreams
  • "Tulalit" (2012)
  • "All of My Life" (2013)
  • +1.000.000 copied[12]

Single[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Album
2009 Penghianat Cinta Sang Juara
oleh Duo Maia
2009 Let’s Get The Beat Ost. Beat Hits
menampilkan Afgan
2011 Who’s that Girl Twenty Ten
oleh Guy Sebastian

Anugerah dan pencalonan[sunting | sunting sumber]

Tahun Anugerah Kategori Keputusan
2007 Finalis Top Model Model Menang
SCTV Awards 2007 Aktris Ngetop Menang
Majalah Gadis Breakthrough Awards Menang
Panasonic Awards 2007 Aktris Panasonic Awards[13] Nominasi
2008 Tabloid Gaul Aktris Terbaik Menang
Majalah Trax Menang
Tabloid Bintang Menang
Majalah Teen Menang
Majalah Gadis Menang
Majalah Hai Menang
I-Gossip Artis Paling Berpengaruh Menang
Indonesia Kids Choice Awards 2008[14] Penyanyi Wanita Terfavorit[14] Nominasi
Aktris Terfavorit[14] Menang
Indonesian Star Wannabe Award[14] Nominasi
2009 Anugerah Planet Muzik 2009 Persembahan Vokal Terbaik Dalam Lagu (Artis Baru Wanita) - Oh Baby[15] Nominasi
Indonesia Kids Choice Awards 2009 Aktris Terfavorit Nominasi
2010 AXN Asia Icon Dance Off AXN Menang
Indonesia Kids Choice Awards 2010 Penyanyi Wanita Terfavorit Nominasi
Aktris Terfavorit Nominasi
Indonesian Star Wannabe Award Menang
2011 SCTV Music Awards 2011 Lagu Paling Ngetop - Guardian Angel Nominasi
Album Paling Ngetop - Cinta Laura[16] Nominasi
Champion Teens Icon Remaja Sukses (Be A Champion In Your Life) Menang
Anugerah Musik Indonesia 2011 Karya Produksi Dance/Dance Electronic Terbaik - Cinta Atau Uang[17] Menang
FTV Awards 2011 Theme Song Terfavorit - Cinta Atau Uang[18] Tercalon
Indonesia Kids' Choice Awards 2011 Penyanyi Wanita Terfavorit Tercalon
  • Finalis Top Model 2006
  • Aktris Ngetop SCTV Awards 2007
  • Aktris Favorite Indonesia Kids Choice Awards 2008
  • Aktris Terbaik 2008 :
    1. Tabloid Gaul
    2. Majalah Trax
    3. Tabloid Bintang
    4. Majalah Teen
    5. Majalah Gadis
    6. Majalah Hai
  • Indonesian Star Wannabe Award di Indonesia Kids Choice Awards 2010
  • Peraih 10 emas, 7 perak, 7 gangsa Kejuaraan Renang Antar Sekolah Internasional di Indonesia
  • Juara Kelas di International School Bogor

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ ""Cinta Laura Kiehl"". Today.com. 21 Februari 2008. Dicapai pada 2008-09-29.
  2. ^ http://selebriti.kapanlagi.com/indonesia/c/cinta_laura/
  3. ^ "Cinta Laura Kiehl: Showing Her Smarts". 6 Julai 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-07-01. Dicapai pada 2016-11-13.
  4. ^ "Cinta Laura graduates with honors". 23 Mei 2014.
  5. ^ "Dapat Beasiswa di Oxford & Cambridge, Cinta Laura Pilih S2 di Harvard". 4 Jun 2014.
  6. ^ "Rhodes Scholars Elect Class of 2014". 2014. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-11-23. Dicapai pada 2016-11-13.
  7. ^ "Winners of the 2014 Marshall Scholarships". 2014.
  8. ^ "Cinta Laura Tolak Film Berbikini". Okezone.com. 2010-12-23. Dicapai pada 2011-03-20.
  9. ^ "Cinta Laura Raih Platinum Di Album Pertama". Popmaya.com. Dicapai pada 2011-03-20.
  10. ^ "Cinta Laura Tetap Cinta Indonesia". KaltimPost.co.id. 2010-08-23. Dicapai pada 2011-03-20.
  11. ^ "Nyaringnya Album Penjualan Langsung". SWA.co.id.com. 2011-01-07. Dicapai pada 2011-03-20.
  12. ^ "Cinta Laura Luncurkan Tulalit". Kapanlagi.com. 19 June 2012. Dicapai pada 2014-01-29.
  13. ^ "Nominasi Kategori Individu Panasonic Awards 2007". Panasonic Gobel Awards. 2007. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-08-24. Dicapai pada 27 Mac 2011.
  14. ^ a b c d GlobalTV & Wikipedia bahasa Indonesia – Nickleodeon Indonesia Kids' Choice Awards "Cinta Laura" Diakses pada 2 Februari 2011
  15. ^ "ANUGERAH PLANET MUZIK 2009 LIST OF NOMINEES". Musikji.net. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-08-01. Dicapai pada 28 Mac 2011.
  16. ^ "Nominasi SCTV Music Awards 2011". Liputan6 SCTV. 18 Mac 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-10-11. Dicapai pada 25 Mac 2011.
  17. ^ "Nominasi Anugerah Musik Indonesia AMI Awards 2011". Infospesial.com. 3 Julai 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-21. Dicapai pada 2016-11-13.
  18. ^ "FTV Awards Nominasi". Liputan6.com. 3 Julai 2011. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-30. Dicapai pada 2016-11-13.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]