Cintaku Satu

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cintaku Satu
Album studio oleh
Noraniza Idris
Dilancarkan pada30 Disember 2010
TempatMalaysia Edit the value on Wikidata
GenreIrama Malaysia
Panjang45:44
BahasaMelayu
SyarikatNoraniza Idris Production Ventures Sdn Bhd
PenerbitZahid Idris
Kronologi Noraniza Idris
Lenggok 20 Tahun
(2006)
Cintaku Satu
(2010)
Single daripada Cintaku Satu
  1. "Enjut duet bersama The Fabulous Cats"
    Dikeluarkan: 23 Julai 2009 (2009-07-23)
  2. "Kuasa Cinta bersama Black Hanafiah"
    Dikeluarkan: 8 Februari 2010 (2010-02-08)
  3. "Mahligai duet bersama Jaclyn Victor"
    Dikeluarkan: 30 Disember 2010 (2010-12-30)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Cintaku Satu merupakan sebuah album studio ke-13 oleh penyanyi Noraniza Idris yang membawa elemen-elemen 1Malaysia. Album ini diterbitkan pada 30 Disember 2010 secara fizikal oleh eRama Record dengan kerjasama syarikat miliknya, Noraniza Idris Production Ventures. Album ini menyaksikan kerjasama Noraniza bersama angkatan artis-artis baru seperti Bob, Dior, Karen Tan, Jaclyn Victor dan ramai lagi. Pembikinan album ini telah menyaksikan kerjasama antara penggubah, penulis lirik dan penerbit baru dan lama seperti Helen Yap, Edrie Hashim, Cat Farish, Dior, Elji Enava, Asmin Mudin dan Noraniza sendiri. Zahid Idris yang merupakan adik kepada Noraniza sendiri selaku tunjang utama dalam penerbitan album Cintaku Satu.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Cintaku Satu, begitulah tajuk album Noraniza Idris kali ini, mungkin sebagai perlambangan betapa cintanya Noraniza terhadap seni muzik tradisional Malaysia sehingga sanggup untuk terus memperjuangkannya, meski arus industri hiburan sekarang semakin kurang cenderung terhadap genre muzik sedemikian.

Apa yang menarik tentang album ini, 9 daripada 10 lagu merupakan duet dengan artis undangan, secara tidak langsung menjadikan album ini berkonsepkan duet. Pasangan duet Noraniza juga bukan calang-calang. Ada yang baru, ada yang lama, dan hampir kesemuanya bukan dari latar belakang muzik tradisional. Jadi memang sesuatu yang menarik apabila mereka bergabung dengan Noraniza Idris.

Secara keseluruhannya, album ini masih menggunakan konsep etnik fusion moden yang ditampilkan kali pertama melalui album Sawo' Matang. Penggunaan melodi tradisional, dipersembahkan dalam bentuk yang moden, dengan iringan alat muzik kontemporari dengan susunan muzik yang lebih komersil. Ternyata, perjalanan muzik Noraniza sudah pergi sangat jauh dibandingkan dengan zaman beliau di bawah penerbitan Pak Ngah.

Senarai runut[sunting | sunting sumber]

  1. "Mahligai" (duet bersama Jaclyn Victor) (Helen Yap / Ahmad Fedtri Yahya)
  2. "Enjut" (menampilkan Cat Farish & Adeeb) (Cat Farish, Illegal / Ahmad Fedtri Yahya, Adeeb, Illegal)
  3. "Endang Endong" (menampilkan Elji Enava) (Elji Enava, Noraniza Idris / Ahmad Fedtri Yahya)
  4. "Sama Tak Serupa versi 2010" (duet bersama Dato' David Arumugam) (YM Raja Kobat / Darwish, Nurul Asyikin)
  5. "Ayuh! Juragan / Juklah! Guru Abe versi 2010" (Noraniza Idris / Ahmad Fedtri Yahya, Pandak)
  6. "Menarik Hati" (duet bersama Marsha) (Asmin Mudin / Ahmad Fedtri Yahya)
  7. "Kuasa Cinta" (duet bersama Black) (Edrie Hashim / Ahmad Fedtri Yahya)
  8. "Hari Demi Hari" (menampilkan Dior & Karen Tan) (Dior, Noraniza Idris / Dior, Ahmad Fedtri Yahya)
  9. "Tandang Bermadah versi 2010" (duet bersama Bob AF) (Narawi CD, Noraniza Idris / YM Raja Kobat, Noraniza Idris)
  10. "Endang Endong versi Cintaku Satu" (menampilkan Bob AF, Marsha, Jaclyn Victor, Elji Enava, Dior & Karen Tan) (Elji Enava, Noraniza Idris / Ahmad Fedtri Yahya, Noraniza Idris)

Info[sunting | sunting sumber]

Menerusi album ini, Noraniza Idris telah mencatat sejarah dalam penganjuran Anugerah Industri Muzik ke-19 (AIM19) apabila beliau satu-satunya calon tunggal yang tercalon untuk kategori Lagu Pop Etnik Terbaik. Dalam kelompok top 5, Noraniza sendiri bersaing menerusi lagu-lagu yang terkandung dalam album Cintaku Satu. Antara lagu yang tercalon adalah Hari Demi Hari, Kuasa Cinta, Mahligai, Endang Endong dan Menarik Hati. Noraniza berjaya merangkul trofi pada malam AIM19 menerusi lagu Kuasa Cinta yang dinyanyikan bersama Black Mentor. Lagu hasil ciptaan Edrie Hashim dan lirik oleh Ahmad Fedtri Yahya dan lagu tersebut juga tercalon dalam kategori Lagu Terbaik.