Clifford F. Herbert

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Y. Bhg. Tan Sri Datuk Clifford F. Herbert P.S.M., P.S.D., J.S.M., K.M.N.

Y. Bhg. Tan Sri Datuk Clifford F. Herbert P.S.M., P.S.D., J.S.M., K.M.N. merupakan bekas Ketua Setiausaha Perbendaharaan Malaysia (1993 - 1997).

Tan Sri Datuk Herbert menyertai Perkhidmatan Awam Malaysia pada tahun 1964 sebagai Penolong Setiausaha di Jabatan Perkhidmatan Awam dari tahun 1964 hingga 1968. Selepas itu, beliau berkhidmat di Kementerian Kewangan dari tahun 1975 hingga 1997, memangku sebagai Ketua Setiausaha Perbendaharaan. Beliau bersara dari Perkhidmatan Awam pada tahun 1997.[1]

Sebagai Setiausaha Agung di Kementerian Kewangan, beliau juga dilantik sebagai Gabenor alternatif Bank Dunia. Dari 1994 hingga 2000, Tan Sri Datuk Herbert adalah Pengerusi Lapangan Terbang Antarabangsa KL yang membina Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur. Beliau telah menjadi ahli lembaga pelbagai badan berkanun dan syarikat awam berkaitan kerajaan di antara mereka ialah Kumpulan Khazanah Nasional Berhad, Malaysian Airline System Berhad, Petroliam Nasional Berhad, Bank Negara Malaysia, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia dan Pengerusi Percetakan Nasional Malaysia Berhad. Beliau juga berkhidmat sebagai Pengerusi Kumpulan Wang Amanah Pencen. Di samping itu, Tan Sri Datuk Herbert juga terlibat dalam beberapa pertubuhan bukan kerajaan.

Tan Sri Datuk Herbert memegang Ijazah Sarjana Pentadbiran Awam dari University of Pittsburgh, Amerika Syarikat, dan Ijazah Sarjana Muda (Kepujian) dari Universiti Malaya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Penyandang Terdahulu Ketua Setiausaha Perbendaharaan Malaysia
19931997
Penyandang Kemudian
Y. Bhg. Tan Sri Dato' Mohd. Sheriff Mohd. Kassim Y. Bhg. Tan Sri Datuk Dr. Aris Bin Othman @ Osman