Conan lawan Heiji, pertempuran rumusan antara detektif dari timur dan barat (Detektif Conan)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Conan lawan Heiji, pertempuran rumusan antara detektif dari timur dan barat" (Jepun: コナンVS平次 東西探偵推理勝負, Hepburn: "Konan vs Heiji Tōzai Tantei Suiri Shōbu") lengkok cerita 226 siri manga Jepun Detektif Conan. Arka yang disiarkan dalam majalah Weekly Shounen Sunday antara Jun 2011 dan terdiri daripada 3 bab(FILE). Bab-bab individu yang kemudian dipungut ke dalam jilid Tankōbon 74. Anime Detektif Conan disesuaikan arka kepada episod 651 dalam satu jam istimewa. Telah disiarkan di Nippon TV pada 24 Mac 2012.

Plot[sunting | sunting sumber]

Heiji dan Kazuha melawat ke Tokyo dengan tujuannya masing-masing. Semasa Kazuha berada di restoran keluarga dikenali sebagai Restoran Danny's, kes pembunuhan telah berlaku di dalam tandas restoran tersebut. Kazuha segera telefon Heiji memberitahu ada kes pembunuhan. Selepas panggilan Kazuha, Heiji, Conan, Kogoro, Ran dan Sera berjejas ke tempat kejadian.

Mangsa ialah Kengo Shibamiya mati akibat termakan racun pada gula-gula. Orang pertama terjumpa mayat iaitu ejen Andre Camel dari FBI dan menjadi saksi dalam kes tersebut. Heiji mendedahkan mangsa berkata demikian dalam loghat Kansai dan mangsa kata-kata sebenar merujuk kepada pelakunya yang tidak diketahui sebagai peracun. Menyedari pelakunya masih di restoran, polis menahan tiga orang suspek tanpa bukti. Selepas Heiji tidak dapat untuk mengelabui pesalah-pesalah untuk mendedahkan dialek Kansai mereka, Conan mengatur tiga pesalah-pesalah untuk minum sup masin.

Selepas kes ini selesai, Heiji memberitahu Kogoro tujuannya ke Tokyo. Tujuannya ialah mengajak Kogoro, Ran dan Conan ke Karuisawa untuk menyelesaikan kes pembunuhan di sebuah vila. Mangsa ialah kenalan mak Heiji bernama Kouhei Wakamatsu.

Watak[sunting | sunting sumber]

Watak dalam episod ini[sunting | sunting sumber]

Mangsa[sunting | sunting sumber]

Mangsa. Kengo Shibamiya. Mati diracun.

Suspek[sunting | sunting sumber]

Suspek pertama. Rakutoshi Sugai berusia 39 tahun. Seorang pelanggan restoran.

Suspek kedua. Toru Amakasu berusia 36 tahun. Seorang pelanggan restoran.

Suspek ketiga. Sanpei Toujou berusia 45 tahun. Seorang pelanggan restoran.

Lagu tema[sunting | sunting sumber]

Lagu Tema pembukaan untuk episod ini ialah "Miss Mystery" oleh BREAKERZ dan lagu tema penutupan "Kanashii Hodo Kyou no Yuuhi Kirei da ne" oleh grram.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]