Corpus delicti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Corpus delicti (Latin: "badan jenayah") adalah istilah dari jurisprudens Barat yang merujukkan kepada prinsip yang ia harus dibuktikan bahawa sebarang jenayah telah wujud, sebelum seorang dapat disabitkan kesalahan kepada perbuatan jenayah tersebut. Misalnya, seorang tidak dapat dibicarakan dengan larseni, terkecuali kalau ia dapat dibuktikan bahawa harta telah dicuri. Begitu juga, untuk seseorang untuk dibicarakan dengan pembakaran sengaja, ia harus dibuktikan bahawa sebuah perbuatan jenayah dihasilkan dengan pembakaran sebuah harta.

Kamus Hukum Black (ed. ke-6) mendefinisikan "corpus delicti" sebagai: "fakta pada sebarang jenayah yang telah dilakukan."

Pada sistem hukum Anglo-Amerika, konsep ini telah dibinakan pada banyak prinsip-prinsip. Banyak bidang kuasa memegang pendapat pada peraturan hukum bahawa pengakuan diluar mahkamah defendan, sendiri, tidak cukup untuk membukti kesalahan defendan disebalik keraguan bertimbang rasa (beyond a reasonable doubt). Natijah pada peraturan ini adalah seorang yang didakwa tidak boleh dibicarakan semata-mata pada testimoni seorang subahat. Separuh kuasa juga berpendapat bahawa tanpa pertama menunjukkan sokongan bebas mengenai perilakuan seorang jenayah, dakwaannya tidak boleh mengenali bukti pernyataan defendan.

Trivia[sunting | sunting sumber]

Bukti dalam kes pembunuh bersiri British John George Haigh menunjukkan yang dia memutus untuk menghancurkan mayat mangsanya dengan asid kerana dia mempunyai kepercayaan silap bahawa dengan ketidakwujudnya badan mangsa, pembunuhan tidak dapat dibukti kerana tiada corpus delicti. Haigh salah kefahaman bahawa perkataan Latin corpus sebagai badan harfiah daripada penggunaan kiasan.

Lihat pula[sunting | sunting sumber]

Templat:Legal-stub