Corso Italia (Toronto)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Corso Italia
Neighbourhood
Location of Corso Italia-Davenport within Toronto
Location of Corso Italia-Davenport within Toronto
Country Kanada
Province Ontario
City Toronto

Corso Italia adalah sebuah kawasan kejiranan di Toronto, Ontario, Kanada, terletak di St. Clair Avenue West, di antara Westmount Avenue (hanya timur Dufferin Street) dan Lansdowne Avenue. Ia dikandungi dalam kawasan kejiranan diakui bandar lebih besar Corso Italia-Davenport, yang bersempadan di barat dengan landasan CNR, di utara dengan on the laluan utara Morrison Avenue, di timur dengan Westmount Avenue dan Oakwood Avenue, dan di selatan dengan Davenport Road.

Kawasan kejiranan ini termasuk berbilangan kedia kopi, kedai pakaian, kedai kasut, restoran, pasar makanan, dan juga beberapa gelaterias dan kedai membuat roti. Komuniti ini dianggap kawasan kejiranan Itali kedua Toronto selepas Little Italy di College Street, walaupun Corso Italia mempunyai kehadiran Italian lebih kuat. Ada juga suatu komuniti Latin Amerika dan Portugis agak besar di kawasan ini.

Komuniti ini adalah bahagian timur apa yang terdahulunya digelar Earlscourt. Earlscourt terdahulunya didiami oleh pendatang British pada 1906, dan ditambahkan oleh City of Toronto pada 1910. Sewaktu lewat 1950an suatu gelombang besar pendatang Itali, tambahan pada orang Itali dari College Street, berpindah ke Earlscourt dan kawasan persekitaran. Corso Italia telah menjadi sebuah Business Improvement Area (BIA) di Toronto sejak 1984.

Corso Italia menuanrumah beberapa perayaan tahunan, termasuk Corso Italia Toronto Fiesta pada bulan Julai.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 43°40′37″N 79°26′49″W / 43.677°N 79.447°W / 43.677; -79.447 Templat:Toronto-geo-stub