Covered Market, Oxford

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Covered Market.

Covered Market adalah sebuah pasar bersejarah dengan gerai tetap dan kedai dalam sebuah struktur ditutupi besar di pusat Oxford, England.

Lokasi[sunting | sunting sumber]

Psar ini terletak di utara High Street terhadap belah barat di antara Cornmarket Street dan Turl Street. Di utara adalah Market Street. Kebanyakan pintu masuk adalah dari High Street dan Market Street (dengan empat pintu masuk dari tiap jalan). Ia juga boleh jadi untuk mendapat kecapaian dari Cornmarket melalui lorong Golden Cross, dengan kedai pasar atas kecil.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Pintu masuk ke Covered Market

Covered Market telah secara rasmi dibuka pada 1 November 1774 dan masih aktif hari ini. Terletak di Oxford, England, Covered Market telah dimulakan dengan jawapan pada suatu keizinan umum untuk mengemaskan 'gerai yang tidak kemas, selerak dan unsavoury' dari jalan-jalan utama pusat Oxford.

John Gwynn, arkitek Jambatan Magdalen, melukis pelan dan reka bentuk muka hadapan High Street dengan keempat-empat pintu masuknya. Pada 1772, jawatankuasa Market yang baru dibentuk, separuh dari ahli-ahli yang datang dari pekan dan separuh dari universiti, menerima suatu anggaran sembilan ratus dan enam belas pounds sepuluh shilling, untuk pembinaan dua puluh kedai penjual daging.

Dua puluh lebih tidak lama kemudian berikut, dan selepas 1773 daging dibenarkan untuk dijual hanya dalam pasar. Dari nukleus ini pasar ini mengembang, dengan gerai-gerai untuk hasil kebun, daging babi, barangan tenusu dan ikan.

Hari ini[sunting | sunting sumber]

Hari ini pasar dibumbung ini masih rumah pada beberapa pedagang, lebih kurang separuh dari mereka adalah peruncit makanan, termasuk kedai pasar tradisional menjual makanan segar seperti greengrocer dan penjual daging (termasulk sesetengah yang menghasil sosej Oxford tempatan yang berlainan). Ada juga kedai hadiah, kedai membuat roti dan kedai sandwic yang lebih baru. Kebanyakan dari kedai ini kini adalah agak sedikit lebih besar daripada saiz gerai yang asal, dan jua bilangan bisnes dalam pasar dibumbung adalah lebih kecil daripada yang masa lepas. Ia dalah suatu kawasan sibuk dengan berbagai-bagai aktiviti, khususnya pada hari Sabtu.

Covered Market dapat dicapai melalui empat pintu masuk di High Street, melalui Golden Cross (from Cornmarket), dan dari tiga pintu masuk di Market Street. Oxford Openguide mencirikan suatu separuh Market kedai.

Pasar ini adalah rumah pada kedai Ben's Cookies terdahulu, di mana biskut gaya Amerika dibakar di premis. Gerai kecil ini berjembang untuk memasuki sebilangan lokasi lain. Senarai Gedung Kini: Ben's Cookies, Moo-Moo's, Brown's, Brothers,

Imej dalam Covered Market[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 51°45′10″U 1°15′24″B / 51.7527°U 1.2567°B / 51.7527; -1.2567