Cowa!

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Cowa!
GenrePengembaraan, Komedi, Shounen
Manga
PengarangAkira Toriyama
PenerbitJepunShueisha
PerancisGlenat
SepanyolPlaneta DeAgostini Comics
MalaysiaComics House Sdn. Bhd.
Portal Anime dan Manga


Cowa! ialah manga Jepun oleh Akira Toriyama. Manga ini dikeluarkan di Jepun pada 1997 dan merupakan projek pertama Toriyama selepas menamatkan Dragon Ball (bahagian selepas Dragon Ball dikenali sebagai Dragon Ball Z di Amerika Utara). Akira Toriyama melukis manga ini tanpa mengunakan pembaris walaupun bingkai komiknya.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Templat:Spoiler Manga ini menceritakan tentang kisah anak pontianak yang mengembara untuk membantu hantu-hantu dikampungnya. Paifu, yang merupakan anak kepada pontianak dan koala jadian (yang berubah menjadi koala jadian yang ganas apabla ternampak salib) ditugaskan untuk mendapatkan ubat selsema hantu kerana selsema hantu amat berbahaya buat hantu kerana hantu yang dijangkiti sepenuhnya akan mati dalam masa sebulan.

Sambil ditemani kawannya, Jose Rodrigues dan Apon, mereka keluar dari Lembah Kelawar sambil ditemani bekas pemain sumo iaitu Maruyama untuk berjumpa dengan gadis syaitan untuk mendapatkan ubat tersebut. Perjalanan mereka diisi dengan pelbagai konflik yang diselitkan dengan jenaka.

Watak[sunting | sunting sumber]

  • Paifu - Watak utama, anak kepada pontianak dan koala jadian. Berubah menjadi koala jadian apabila melihat bentuk salib dan pulih apabila melihat bentuk bulat.
  • Jose Rodriguez - Hantu yang juga kawan baik Paifu. Jose boleh terbang dan mampu membuat bentuk yang pelbagai. Apapun, dia sering diarah Paifu untuk melakukan pelbagai perkara. Jose adalah hantu yang penakut dan apabila dia sedang gemuruh, dia akan kentut.
  • Apon - Hantu yang mendakwa dirinya pesaing Paifu ini agak kuat tetapi suka berlagak dan banyak mulut tetapi tidak banyak membantu.
  • Maruyama - Bekas pemain sumo yang dikatakan paling kuat di dunia. Walaupun dia panas baran, dia mempunyai hati yang baik. Sering diejek oleh Paifu dan yang lain sebagai "Makorin" (Harimau tua).