Cuti bersalin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Cuti bersalin ialah sejenis faedah pekerja yang memberikan cuti bergaji untuk pekerja (lazimnya wanita) bersalin dan membesarkan anak. Tempoh minimum seringkali ditetapkan melalui undang-undang. Di sesetengah tempat, cuti bersalin boleh dikongsi oleh suami isteri.

Malaysia[sunting | sunting sumber]

Cuti bersalin minimum selama 60 hari diberi kepada pekerja wanita yang telah berkahwin mengikut Perintah Am 25 dan 26, dan 54 Bab ‘C’ dan Pekeliling Perkhidmatan Bil. 2 Tahun 1998. Terhad kepada 5 anak sahaja. Bersalin anak ke-6 dan seterusnya tidaklah dapat cuti bersalin. Tarikh cuti bersalin mulai hari anak dilahirkan. Kuatkuasa mulai 1 Mei 1998.[1]

Pekerja lelaki turut boleh mendapat cuti berkaitan mengikut budi bicara majikan namun lazimnya terhad kepada 7 hari.

Pada 21 Disember 2022, Menteri Sumber Manusia, Tuan V Sivakumar mengumumkan penguatkuasaan pindaan akta kerja 1955 yang sebelum ini ditangguhkan, akan tetap diteruskan mulai 1 Januari 2023. Beliau berkata, pihaknya harus meneruskan penguatkuasaan akta terbabit kerana undang-undang itu sudah diluluskan oleh Parlimen. Beliau turut mengumumkan cuti bersalin 98 hari, kerja 45 jam seminggu mulai 1 Januari tahun depan. Tiada tangguh lagi.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]