Danau Sidihoni

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Danau Sidihoni terletak di Kecamatan Pangururan, Pulau Samosir.

Jika Pulau Samosir dikatakan sebagai "pulau di atas pulau", Danau Sidihoni yang berada di Pulau Samosir ini boleh dikatakan sebagai "danau di atas danau" (di atas Danau Toba). Air tasik ini sering berubah warnanya, dan oleh penduduk setempat perubahan warna ini dihubungkan dengan peristiwa-peristiwa yang terjadi di Indonesia.

Danau Sidihoni yang berjarak 8 kilometer dari Pangururan ini cukup indah. Pemandangan di sekitar danau dapat dipantulkan oleh air tasik. Dikelilingi oleh bukit tanah berwarna hijau muda dan deretan pohon pinus, semakin menambah keindahan. Sayang, tasik berair jernih ini belum dikelola dengan baik.

Sebahagian besar penduduk di sekitar danau masih memanfaatkan airnya untuk kemudahan "mandi cuci kakus" (MCK). Terbatasnya prasarana pengangkutan juga membuat kawasan pelancongan ini jarang mendapat kunjungan pelancong.

Danau Sidihoni bukan satu-satunya tasik di Pulau Samosir, ada sebuah tasik lagi yang lebih kecil dari Danau Sidihoni di pulau ini yang bernama Danau Aek Natonang.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]