Demografi Hong Kong

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Demografi Hong Kong

Demografi dan Budaya
Hong Kong

    Banci

    Demografi
      Penjagaan kesihatan
      Orang Hong Kong
      Kad Pengenalan Hong Kong
      Bahasa-bahasa
      Agama
      Hak kediaman

    Budaya
      Pawagam      Masakan       Cuti
      Beli-belah   Manhua      Muzik
      Opera         Sukan

Topik lain Hong Kong

Hong Kong adalah bandar raya yang keempat besar dengan di Republik Rakyat China dalam kriteria populasi. Dengan dikira Sebagai sebuah "wilayah jajahan", Hong Kong ialah wilayah/negara yang mempunyai kepadatan penduduk di dunia, dengan kepadatan penduduk yang hampir mencapai 6,700 orang per km².

Walaupun dengan kepadatan populasi, Hong Kong masih dilaporkan sebagai salah sebuah bandar yang "paling hijau" di Asia. Majoriti orang Hong Kong adalah tinggal di dalam rumah pangsapuri yang tinggi. Ruangan terbuka yang lain di sana sentiasanya diliputi dengan taman, semak dan belukar. Terdapat kira-kira 60% tanah di Hong Kong adalah diperuntukkan bagi Hutan Rizab dan Taman Desa. Aktiviti pengembara dan berkhemah adalah aktiviti kegemaran di taman-taman desa. Garisan pantai yang panjang di Hong Kong juga menyediakan pantai-pantai pasir yang sesuai untuk periadahan penduduknya. Adapun, Kesedaran alam sekitar telah membangkit di Hong Kong, walaupun Hong Kong telah disenaraikan ke dalam banda-bandar yang mempunyai pencemaran undara paling buruk di dunia.

Bahasa Kantonis diguanakan dalam urusan kerajaan Hong Kong. Ia dipertuturkan oleh kebanyakan populasi China tempatan di sana, sama ada di rumah mahupun pejabat. Walaupun begitu, bahasa Inggeris adalah difahami di tempat ini. Ia dipertutur, biasanya semasa bekerja, oleh 1 per 3 populasi di sini. Semua agama utama boleh diamalkan secara bebas di Hong Kong. Tetapi pemujaan nenek moyang adalah amalan yang paling berpengaruh di temapat ini akibat daripada tradisi Konfusianisme.