Destinasi pelancongan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Destinasi pelancong)
Perancis ialah negara yang menarik paling banyak pelancong di dunia pada tahun-tahun kebelakangan ini.[1]

Destinasi pelancongan ialah bandar raya, bandar, atau kawasan yang lain yang ekonominya amat bergantung kepada hasil daripada pelancongan. Ia mengandungi satu atau lebih tarikan pelancong dan mungkin juga sesetengah "perangkap pelancong".

Tarikan pelancong semula jadi menarik pelawat untuk melihat keadaan dunia yang ditinggalkan oleh budaya-budaya tradisional yang dahulu sementara kebudayaan Barat kini mempengaruhi dunia. Bandar raya yang popular seperti Paris, London, Bandaraya New York, Madrid, Sydney, Tokyo, Toronto, dan Rom menarik banyak pelancong setiap tahun, dan menjadikan masing-masing sebagai destinasi-destinasi melancong yang utama.

Di Amerika Syarikat, destinasi pelancong diwakili oleh Convention and Visitor Bureaus (CVB: Biro Konvensyen dan Pelawat) yang dibayar menerusi cukai katil untuk memasarkan destinasi mereka kepada pelancong.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "UNWTO World Tourism Barometer June 2009" (PDF). UNWTO World Tourism Barometer. World Tourism Organization. 7 (2). 2009. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2009-09-11. Dicapai pada 3 August 2009. Unknown parameter |month= ignored (bantuan)

2. Terokai keindahan alam semula jadi di Cameron Highlands, Pahang dan kedinginan seperti berada di luar negara. Lawati CAMERON HIGHLANDS Diarkibkan 2016-03-13 di Wayback Machine