Detective Conan: The Last Wizard of the Century

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Detective Conan: The Last Wizard of the Century
名探偵コナン 世紀末の魔術師 (Jepun: Meitantei Konan: Seikimatsu no Majutsushi)
PengarahKenji Kodama
PenulisKazunari Kouchi
BerdasarkanDetektif Konan karyaGosho Aoyama
Dihasilkan oleh
  • Masahito Yoshioka
  • Michihiko Suwa
Dibintangi
SinematografiTakashi Nomura
Disunting olehTerumitsu Okada
Muzik olehKatsuo Ono
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehToho
Tarikh tayangan
  • 17 April 1999 (1999-04-17)
Masa tayangan
99 minit
NegaraJepun
BahasaJepun
Pecah panggung¥2.6 billion[1]

Detective Conan : The Last Wizard of the Century (名探偵コナン 世紀末の魔術師 - Meitantei KONAN Seikimatsu no majutsushi) adalah siri filem ke-3 di Jepun dalam siri Detektif Conan. Mula ditayangkan pada 17 April 1999 di panggung wayang Jepun manakala alih suara bahasa Inggeris dikeluarkan pada tahun 2009.[2] Versi bahasa Melayu dikeluarkan pada tahun 2010 di Astro Ceria. Ia sekali lagi ditulis dan diarahkan oleh Kanetsugu Kodama dan Kazunari Kochi.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Notis rompakan terbaru Kaito Kid adalah untuk telur baru disahkan Fabergé yang dimiliki oleh Kumpulan Kewangan Suzuki dan pada paparan di Osaka. Conan, Heiji dan Kaito Kid Pasukan Petugas akhirnya gagal untuk mencegah kecurian, tetapi semasa melarikan diri Kid penembak hendap tidak diketahui nampaknya membunuh dia melalui pukulan mata - tanda penjenayah yang dikenali sebagai Scorpion. Apakah matlamat Scorpion, dan mengapa telur yang penting? Hanya Conan boleh menangkap pelakunya dan mencari kebenaran kematian ahli silap mata terakhir abad ke-19.

Penerbitan[sunting | sunting sumber]

Di negara Jepun, filem Detective Conan: The Last Wizard of the Century telah mencapai pendapatan pengedar sebanyak ¥1.45 bilion dengan jumlah pecah panggung sebanyak ¥2.6 bilion.[3][1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "名探偵コナン:劇場版新作が興収60億円突破 シリーズ最高記録を更新". MANTANWEB (dalam bahasa Jepun). 2016-06-06. Dicapai pada 19 April 2019.
  2. ^ "Funimation Entertainment Acquires Four Detective Conan Movies from TMS Entertainment". Anime News Network. Dicapai pada July 31, 2009.
  3. ^ "Highest grossing movies of 1999" (dalam bahasa Jepun). Motion Picture Producers Association of Japan. Diarkibkan daripada yang asal pada June 13, 2010. Dicapai pada May 13, 2008.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]