Dinar Switzerland Iraq

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Dinar Switzerland)

Selepas Perang Teluk 1990, kerajaan Iraq mengeluarkan mata wang yang baru. Mata wang lama dikenali sebagai Dinar Switzerland Iraq kerana dicetak dengan teknologi Switzerland yang tiada lagi selepas penyekatan ekonomi.

Selepas penukaran, wang ini tidak lagi sah diperlakukan dengan nilai, namun masih digunakan di kawasan Kurd di Iraq yang terpulau dari segi politik, sehingga digantikan dengan mata wang yang baru selepas perang Iraq 2003. Semasa zaman antara peperangan ini Dinar Switzerland Iraq mengekalkan nilai pasarannya, sedangkan penggantinya kehilangan nilainya (kadangkala 30% setiap tahun).

Dalam tempoh ini dinar Switzerland telah disahkan atau diperakui oleh pihak berkuasa tiada pusat atau kerajaan (pada hakikatnya ia adalah mata wang dirasai) dan tidak boleh diganti oleh mana-mana ejen yang mengeluarkannya, atau disokong oleh mana-mana komoditi. Pasaran yang berterusan dan nilai yang berasal semata-mata daripada utiliti sebagai medium budaya diterima pertukaran. Oleh itu ia sering disebut dalam perbincangan ekonomi tentang wang dan asal-usul nilai wang.

Sejak pencerobohan 2003, kerajaan Amerika Syarikat telah mewujudkan satu mata wang baru untuk Iraq, dan dinar Switzerland telah digantikan dengan mata wang baru.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]