Disney Channel India

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Disney Junior India)

Untuk Disney Channel di negara lain, lihat Disney Channel (antarabangsa). Untuk Disney Channel Amerika, lihat Disney Channel.

SloganWhere magic comes alive (di mana magik hidup)

Disney Channel India ialah suatu saluran televisyen India istimewa dalam rancangan televisyen untuk kanak-kanak melalui siri asli dan filem serta rancangan parti ketiga. Ia disiarkan di India pada 2004 dan dipasarkan kepada kanak-kanak dan hiburan keluarga. Saluran ini tersedia di televisyen kabel mudah dan satelit, dan merupakan sebahagian Disney India. Rangkaian ini bertapak Mumbai, Maharashtra, India.[2]Disney Channel India merupakan saluran kartun pertama melebihi 200+ GRPs dalam bertahun-tahun.

Sejarah dan ketersediaan[sunting | sunting sumber]

Disney Channel mula disiarkan di India pada 2004.[3] Saluran ini sangat terkenal kepada Kanak-kanak di bawah umur 5-17 tahun.[2] Rangkaian ini bertapak di Mumbai, Maharashtra dan tersedia di kabel tempatan. Ia juga tersedia di Tata Sky di saluran 605, Dish TV di saluran 523, BigTV di saluran 603, dan Airtel Digital TV di saluran 360. Di perkhidmatan kabel digital, ia tersedia di DEN Digital di saluran 407 dan di Kabel Hathway di Saluran 410.

Currently Disney Channel India has two subsidiary stations Disney XD India and Hungama TV. It also has a block 'Disney Junior', a re-branded form of Playhouse Disney.

Disney Junior India[sunting | sunting sumber]

Rancangan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ http://www.washingtonbanglaradio.com/content/24179112-disney-india-launches-disney-xd-bengali-and-five-other-indian-languages-targets-str
  2. ^ a b "The Walt Disney Company". Disney.in. Dicapai pada 2010-07-17.
  3. ^ "The Walt Disney Company". Disney.in. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-20. Dicapai pada 2010-07-17.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]