Donburi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Katsudon
Tendon

Donburi ( donburi, don?) adalah makanan Jepun yang berupa nasi putih dengan pelbagai jenis lauk di atasnya seperti ikan, daging dan sayur-sayuran berkuah yang dihidangkan di dalam mangkuk besar yang juga disebut donburi. Kuah untuk donburi bergantung pada jenis makanan, tapi secara umumnya berupa dashi dicampur kicap dan mirin.

Jenis-jenis Donburi[sunting | sunting sumber]

Mangkuk donburi berisi nasi putih dengan lauk belut Unagi yang dimasak cara kabayaki (dipanggang hingga masak dengan disapu sos manis-masin), dinikmati dengan bahan penyedap merica shicuan.
Mangkuk donburi berisi nasi putih dengan lauk potongan daging ayam, cendawan shiitake dan bawang bombay yang dimasak bersama telur ayam dan dashi. Masakan ini dinamakan "oyakodon" kerana berisi daging ayam yang merupakan "orang tua" (親子?) dari telur.
Mangkuk donburi berisi nasi putih yang disiram lauk daging kerang dan daun bawang yang dimasak bersama sup miso.
Mangkuk donburi berisi nasi putih dengan lauk berupa hirisan daging lembu dan bawang bombay yang dimasak seperti kuah dengan dashi, kicap, dan mirin.
Mangkuk donburi berisi nasi putih dengan lauk tonkatsu (gorengan potongan lebar daging babi yang dibungkus tepung jagung) dan disiram sos pekat
Mangkuk donburi berisi nasi putih dengan lauk beberapa jenis tempura seperti udang, terung, labu, dan nori yang disiram dengan kuah pekat dari kicap, gula, dan dashi.
Mangkuk donburi berisi nasi putih dengan lauk beberapa kari ala Jepun yang berisi daun bawang, aburage atau daging.
Mangkuk donburi berisi nasi putih dengan lauk telur ikan mentah yang disebut Ikura.
Mangkuk donburi berisi nasi putih dengan haiwan laut yang dimakan mentah.
Merupakan jenis Oyakodon yang menggunakan daging, disebut tanin (他人 orang lain?) kerana daging dan telur ayam tidak berkaitan.
Mangkuk donburi berisi nasi putih dengan lauk daging dan sayur-sayuran.
Mangkuk donburi berisi nasi putih dengan lauk hirisan ikan tongkol mentah dan nori.
Merupakan jenis Gyudon yang menggunakan daging babi.
Mangkuk donburi berisi nasi putih yang disiram dengan masakan tauhu dan daging yang disebut mápó dòufu.