Dunia Baru (siri TV)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Dunia Baru merupakan drama Melayu terbitan Grand Brilliance Sdn. Bhd. (GBSB) yang berkisar mengenai kehidupan mahasiswa di universiti. Dalam drama ini, Universiti Industri Selangor dijadikan sebagai lokasi pengambaran drama ini. Drama ini pernah ditayangkan di TV3 dan mempunyai 3 musim. Drama ini pernah mencapai rating yang tinggi iaitu 3 juta penonton. Musim pertama dan kedua drama ini diarahkan oleh M. Hitler Zami. Dan musim ketiganya diarah oleh Feroz Khan. Filemnya diarah oleh M. Hitler Zami.

Dunia Baru
GenreDrama
Komedi
Cinta
PengarahM. Hitler Zami
(musim 1-2)
Feroz Khan (musim 3)
Dibintangi oleh
Elyana
Pierre Andre
Ellyas Abdullah
Anne Ngasri
Almy Nadia
Iqram Dinzly
Anita Baharom
Baizura Kahar
Ryzal Jaafar
Lagu pembukaan"Pakai Kanta Cinta" nyanyian Elyana
Lagu penutup"Jatuh" nyanyian Adam AF2
Negara asalMalaysia
BahasaMelayu
Bilangan musim3
Bilangan episod39
Penerbitan
Penerbit eksekutifJalena Rejab
PenerbitAhmad Puad Onah
LokasiUnisel (musim 1-2)
KLIAUC (musim 3)
Pemasangan kamera
Tetapan multi-kamera
Tempoh siaran48 minit (per episod)
Syarikat penerbitan
Grand Brilliance
Penyiaran
Format gambar480i (SDTV)
Format audioDolby Digital
Kronologi
Rancangan berkaitan
Dunia Baru The Movie

Produksi[sunting | sunting sumber]

Penerbit drama ini adalah Ahmad Puad Onah. Penerbit Eksekutif bagi dramanya adalah Jalena Rejab dan Penerbit Eksekutif bagi filemnya adalah Rosihan Zain Baharuddin.

Pencipta dunia baru dan penulis skripnya untuk televisyen dan filem adalah Wan Hasliza Wan Zainuddin.

Dunia Baru menemui penonton di setiap malam Khamis tahun 2006 dan sering mendapat rating tinggi dari pelajar sekolah dan pelajar universiti. Sekaligus tidak lama selepas tamat musim pertama, siri ini disambung ke musim kedua di tahun yang sama.

Untuk musim pertama dan kedua, siri tv ini menjalani penggambaran di Unisel. Tetapi musim ke 3, siri tv ini dijalankan di KLIUC (Kuala Lumpur Infrastructure University College) - kini dikenali sebagai [1]IUKL - Infrastructure University Kuala Lumpur.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Sofia Nordin atau lebih mesra dipanggil sebagai Opie ialah seorang remaja berusia 18 tahun yang baru mendaftar di sebuah universiti. Di hari pendaftaran, dia berkenalan dengan Muhammad Adif, seorang rakan sekuliah (bidang kejuruteraan mekanikal) yang pemalu. Kedua-dua mereka menaruh hati antara satu sama lain tetapi malu untuk mengakuinya. Menerusi persahabatan itu, Opie dan Adif membentuk sekumpulan rakan-rakan yang terdiri daripada Madihah , Anizah dan Suzana yang merupakan teman serumah Opie, manakala Adif bersama Tajul - rakan sekuliah dan teman serumahnya. Bermulalah kehidupan mereka sebagai freshie di universiti tersebut. Ia berterusan hingga ada antara mereka yang berkahwin muda, ada yang mabuk cinta dan ada yang begitu gila menguruskan perniagaan di kampus.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Pelakon Watak Siri
1 2 3 The Movie Reunion
Watak-watak Utama
Elyana Sofia Nordin Utama
Pierre Andre Muhammad Adif Ibrahim Utama Does not appear
Ellyas Abdullah Tajul Amri Khairuddin Utama
Anne Ngasri Madihah Dato' Abdul Ghani Utama
Anita Baharom Dayang Anizah Awang Karim Utama
Almy Nadia Suzanna Ghazali Utama Does not appear
Que Haidar Umarah Utama Does not appear
Baizura Kahar Erika Does not appear Utama Does not appear
Iqram Dinzly Ahmad Darius Dato' Ahmad Rakhil Does not appear Utama Does not appear
Beto Kusyairy Does not appear Utama
Fikhree Bakar Azlan Does not appear Utama
Ryzal Jaafar Yusof Berulang Utama Berulang Does not appear
Zazleen Zulkifli Sariah / Mariah Berulang Tetamu Utama


Musim 1[sunting | sunting sumber]

Musim 2[sunting | sunting sumber]

Musim 3[sunting | sunting sumber]

Trivia[sunting | sunting sumber]

  • Walaupun musim ketiga ditayangkan sebelum filem, pengambaran filem dijalanlan terlebih dahulu. Malah, tidak siapa menyangka Dunia Baru akan kembali dengan musim ketiga. Musim ketiga disifatkan sebagai pemudah jalan cerita sebelum penonton menonton filem. Dalam musim ini, penonton dapat menyaksikan tentang Opie yang berhasrat melupakan Adif namun tidak berdaya. Madihah dan Darius pula berpindah ke rumah baru. Manakala Anizah pernah menerima surat ugutan daripada Fazli yang cuba menghalangnya dari belajar ke luar negara.
  • Seperti yang diceritakan oleh Adiff kepada Opie tentang Yusoff yang tidak tahu menunggang motosikal,memandu kereta. Begitu juga dengan Ryzal Jaafar di dunia sebenar, dia lebih selesa menaiki kenderaan awam, menumpang kereta kawan, jika dia perlu ke lokasi pula biasanya akan dibawa oleh runner/krew.
  • Dunia Baru Reunion ada dikeluarkan pada tahun 2010 tetapi tidak ditayangkan di kaca tv dan sambutannya agak mengecewakan kerana waktu siaran yang pendek, kurang promosi.
  • 2015 pula Dunia Generasi Baru [1] diterbitkan dan disiarkan di TV9 setiap malam khamis. Antara pelakon-pelakonnya ialah Kaka Azraff, Fadlan Hazim,Ben Amirr, Zahirah Macwilson,Natasha Elyzza dan Erwin Shah Dawson.[2]

Lagu tema[sunting | sunting sumber]

Lagu Tema Musim 1
No.TajukPenulisKomposerMasa
1."Pakai Kanta Cinta" (Elyana) LoloqAG Coco
2."Jatuh" (Adam AF2)


Rujukan[sunting | sunting sumber]

Lihat Juga[sunting | sunting sumber]