Estet Greycliffe

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Rumah Estet Greycliffe.

Tanah Estet Greycliffe (termasuk rumahnya) adalah sebahagian dari 80 ekar (32.4 ha) tanah yang diberikan oleh Gabenor Acting Grose kepada Thomas Laycock, Quarter Master bagi Kors New South Wales, pada 1793. Laycock membersihkan dan bertani di kawasan yang lebih subur dan menjadikan padang ragut kawasan selebihnya. Estet Greycliffe terletak di daerah timur Sydney, Australia

Kapten Thomas Dunnett membeli harta ini pada 1797 dan menjualnya enam tahun kemudian kepada seorang satria Ireland yang pelik, Sir Henry Hayes, yang telah diangkutkan kerana perbuatan penculikan. Hayes menamakan estet barunya “Vaucluse” dan menyewanya ke beberapa tahun sebelum menjualnya kepada Kapten John Piper, Pengawal Kastam, pada 1822.

Piper dibuang kerja kerana menyalahgunakan £12,000 pada 1827 dan William Charles Wentworth membeli Rumah Vaucluse yang diuruskan oleh Trust Rumah Bersejarah (NSW).

Pada tahun 1838, Wentworth menambahkan lagi 370 ekar, termasuk Steele Point dan Gunung Trefle, pada harta Vauclusenya. Pada waktu itu perjalanan 12 kilometer ke Pekan Sydney mengambil beberapa jam dengan menaiki kuda dan ‘estet’ desa seperti Vaucluse perlu menghasilkan makanan mereka sendiri. Wentworth membela kambing biri-biri dan lembu di kawasan yang dilapangkan, yang sekarang berada di kawasan Taman Nielsen.

John Reeve, seorang kaya pemilik tanah Inggeris, mengahwini anak perempuan Wentworth Fanny pada 1847 dan membeli lebih dari 14 ekar sahaja di harta Vaucluse. Tanah ini menjadi Estet Greycliffe.

Reeve telah membina Rumah Greycliffe di celah Gunung Trefle – yang penumpang-penumpang di kapal-kapal laluan dapat melihat estet besarnya. Tingkat pertama rumah ini dibuka kepada awam pada setiap hujung minggu.

Galeri Gambar[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]