Ethan Hawke

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ethan Hawke memandang ke arah anda (2009)

Ethan Green Hawke (lahir 6 November, 1970 di Austin,Texas) merupakan seorang pelakon, penulis dan pengarah filem Amerika Syarikat yang dicalonkan Anugerah Akademi.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Ethan anak kepada James Steven Hawke dan Leslie Carole Green, yang masih belajar di Universiti Texas sewaktu kelahirannya, dan ibu bapanya berpisah tiga tahun kemudian. Datuk moyang Hawke adalah adik beradik kepada Cornelius Williams, bapa kepada seorang penulis sandiwara Tennessee Williams. Pada usia awalnya, Hawke berpindah ke Princeton, New Jersey dengan ibu tunggalnya, di mana dia mengambil kelas lakonan di Teater McCarter dan menghadiri di Sekolah Menengah Windsor-Plainsboro (sekarang West Windsor-Plainsboro High School South) dan Hun School of Princeton. Dia pada mulanya menghadiri dalam berbagai pertunjukan sekolah menengah, termasuk Saint Joan George Bernard Shaw.

Pekerjaan[sunting | sunting sumber]

Pada usia empat belas tahun, dia telah membuat persembahan pertama filem cirinya dalam Joe Dante's Explorers (1985). Hawke belajar lakonan di Pertubuhan Teater British studied acting at the British di England dan di Universiti Carnegie Mellon di Pittsburgh. Dia telah dua kali mendaftar di Rancangan Bahasa Inggeris Universiti New York dan adalah salah satu bapa-bapa penemu dan pengarah kesenian pada Malaparte, bekas syarikat teater New York City. Penghasilan Malaparte termasuk A Joke!; Wild Dogs; Good Evening; Sons and Fathers; It Changes Every Year; Veins and Thumbtacks; Hesh; dan The Great Unwashed. Dia juga menghadiri Packer Collegiate Institute di Brooklyn.

Pada 1988, Hawke dipilih dalam sebuah watak dari pengarah Peter Weir's Dead Poets Society; the film's success was considered Hawke's breakthrough. He left school and appeared in A Midnight Clear, Alive, Reality Bites, Before Sunrise, Gattaca, The Newton Boys, Great Expectations and many other movies. In 2001, he was nominated for an Academy Award for Best Supporting Actor in Training Day.


Hidup Peribadi[sunting | sunting sumber]

Pada 1 Mei, 1998, Hawke mengahwini pelakon Uma Thurman. Mereka berdua melahirkan dua orang anak - anak perempuan Maya Ray (lahir 8 Julai, 1998) dan anak lelaki Levon Roan (lahir 15 Januari, 2002). Mereka berpisah pada Julai 2004 dan bercerai pada 2005. Hawke mula keluar dengan peragawati Kanada Jen Perzow sebelum berpisah, tetapi mengatakan hubungan itu bukan sebabnya pisahan dengan Uma.[1]

Hawke tinggal di semenanjung kecil yang letaknya di Tracadie, Nova Scotia. Tanah ini telah dibeli sebelum peceraiannya dengan Thurman sebagai retreat keluarga. Dia sekarang dalam proses membeli sebuah pertanian besar berdekatan dan menukarnya ke sebuah resort selebritis.

Dia seorang Demokrat.[perlu rujukan]

Keluarganya termasuk bapanya James Hawke, adik-beradik lelaki sebapa, dan ibu tiri Gay. James adalah seorang pegawai besar di Conseco.

Ibunya, Leslie Hawke, telah disanjungkan untuk kerja berperikemanusiaannya di Romania, di mana dia mula-mula menjadi seorang ahli Peace Corps. Dia sekarang terlibat dengan kerja pendermaan berkenaan dengan anak yatim di negara tersebut.

Filemografi terpilih[sunting | sunting sumber]

Tahun Tajuk Watak Catatan lain
2005 Lord of War Jack Valentine
2005 Assault on Precinct 13 Sgt. Jake
2004 Before Sunset Jesse
2004 Taking Lives Costa
2001 Training Day Jake
2001 Tape Vince
2000 Hamlet Hamlet
1999 Snow Falling on Cedars Ishmael Chambers
1998 The Newton Boys Jess Newton
1998 Great Expectations Finnegan 'Finn' Bell
1997 Gattaca Vincent Anton Freeman/Jerome Morrow
1995 Before Sunrise Jesse
1994 Reality Bites Troy Dyer
1993 Rich in Love Wayne Frobiness
1993 Alive: The Miracle of the Andes Nando Parrado
1992 Waterland Mathew Price
1992 A Midnight Clear Will Knott
1991 Mystery Date Tom McHugh
1991 White Fang Jack Conroy
1989 Dad Billy Tremont
1989 Dead Poets Society Todd Anderson
1985 Explorers Ben Crandall

Bibliografi[sunting | sunting sumber]


Pautan luar[sunting | sunting sumber]