Fail:At a Sikh Wedding oleh Lat.png

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

At_a_Sikh_Wedding_oleh_Lat.png(700 × 512 piksel, saiz fail: 110 KB, jenis MIME: image/png)

Ringkasan[sunting | sunting sumber]

Maklumat dan rasional kegunaan media bukan bebas untuk Lat
Huraian

At a Sikh Wedding: empat panel kartun memerikan sedutan upacara perkahwinan Sikh, dari ketibaan tetamu, penantian pengantin, dan acara bersumpah.

Sumber

Pameran Retrospektif Lat. Kuala Lumpur, Malaysia: National Art Gallery. 2003. m/s. 93. ISBN 983-9572-71-7. Unknown parameter |trans_title= ignored (bantuan)

Rencana

Lat

Bahagian digunakan

Empat panel dari kartun 20 panel

Peleraian rendah?

Leraiannya telah dikurangkan sehingga penceritaannya masih mudah dibaca; teksnya adalah penting kerana ia melengkapi niat pengkaryanya untuk mengilustrasi subjek serta amat penting kepada kelucuan lukisannya.

Tujuan kegunaan

Untuk meningkatkan kefahaman tarikan sejagat Datuk Lat: pengarang yang merupakan seorang Melayu dipuji kerana kepekaannya dan kefahamannya terhadap kaum-kaum dan budaya-budaya lain di Malaysia. Sifat-sifat ini dihargai kerana keterlarisan karya-karyanya. Karya ini pula diperakui ketepatannya oleh seorang Sikh (subjek-subjek yang dilukiskan dalam komik ini). Panel-panel ini digunakan untuk membantu pembaca meluaskan wawasan ke dalam sifat-sifat "kepekaan", "kefahaman", dan "ketepatan" pelukisan kaum lain oleh Lat.

Boleh digantikan?

Tidak. Undang-undang hak cipta Malaysia menyatakan bahawa hak cipta berterusan selama 50 tahun selepas kematian pengarangnya. Undang-undang hak cipta Singapura pula, 70 tahun selepas kematian pengarangnya. Lat masih hidup dan mungkin tidak akan menyerahkan hak cipta karyanya. Karya-karya terbitan (cubaan melagak hasil kerja ini) adalah mencabuli hak cipta atau menyalahgambarkan kemahiran seniman.

Kegunaan wajarKegunaan wajar bahan berhak cipta dalam konteks Lat//ms.wikipedia.org/wiki/Fail:At_a_Sikh_Wedding_oleh_Lat.png

Perlesenan[sunting | sunting sumber]

Sejarah fail

Klik pada tarikh/waktu untuk melihat rupa fail tersebut pada waktu itu.

Tarikh/WaktuGambar kenitUkuranPenggunaKomen
semasa14:49, 6 Mac 2011Gambar kenit bagi versi pada 14:49, 6 Mac 2011700 × 512 (110 KB)KLITE789 (bincang | sumb.){{Non-free use rationale |Rencana = Lat |Penggambaran = ''At a Sikh Wedding'': empat panel kartun memerikan sedutan upacara perkahwinan Sikh, dari ketibaan tetamu, penantian pengantin, dan acara bersumpah. |Sumber = {{cite boo

Laman berikut menggunakan fail ini: