Far Cry 3

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Far Cry 3
PembangunUbisoft Montreal
Kerja tambahan oleh:
Ubisoft Massive[1]
Ubisoft Shanghai[1]
PenerbitUbisoft
PengeluarDan Hay Sunting ini di Wikidata
KomposerBrian Tyler[2]
SiriFar Cry
EnjinDunia Engine[3]
PlatformMicrosoft Windows
PlayStation 3
Xbox 360
Pelepasan
    GenrePenembak orang-pertama, dunia terbuka
    Modseorang pemain, pemain berganda

    Far Cry 3 adalah permainan video penembak diri-pertama yang dibangunkan oleh Ubisoft Montreal bersama-sama dengan Ubisoft Massive dan Ubisoft Shanghai dan diterbitkan oleh Ubisoft untuk PlayStation 3, Xbox 360 dan Microsoft Windows. Ia akan menjadi sequel kepada Far Cry 2 yang dikeluarkan pada tahun 2008. Tarikh keluaran permainan telah ditetapkan pada 4 September, 2012 di Amerika Utara dan September 6 di Eropah.

    Far Cry 3 mengambil tempat di sebuah pulau tropika yang terdapat di persimpangan Lautan Hindi dan Lautan Pasifik. Walau bagaimanapun, Patrick Redding, pereka cerita Ubisoft, menyatakan bahawa kemungkinan bagi set Antartika akan digunakan untuk siri permainan akan datang. Matlamat utama permainan ini adalah untuk melarikan diri dari pulau dan habitat gila penduduk di pulau tersebut.

    Corak permainan[sunting | sunting sumber]

    Pada 6 Jun, 2011, Ubisoft mempamerkan demo bagi corak permainan Far Cry 3 dalam sidang media E3 2011. Ia telah didedahkan bahawa pemain mempunyai keupayaan untuk menembak musuh di sebalik objek melalui mod membongkok tanpa menggerakkan kepala tetapi dengan tangan yang bebas. Demo permainan juga mendedahkan pemulihan mekanik pengintipan serta kemungkinan sistem tahap berdasarkan mata pengalaman. Pemain juga akan mempunyai keupayaan untuk melakukan "takedowns" dengan melakukan serangan melee dari atas atau dalam mod membongkok. Pengarah naratif permainan, Vandenberghe Jason mengatakan bahawa peta bagi mod permainan adalah sepuluh kali ganda lebih besar daripada siri yang terdahulu. Masih mengikut corak permainan baru yang dimuat naik di seluruh laman perkongsian video, ia telah tercatat bahawa pemain akan diberi keupayaan untuk meninjau dan merancang serangan dengan kombinasi menjatuhkan lawan dengan cara mengintip dan juga mengambil gambar dengan kamera.

    Plot[sunting | sunting sumber]

    Far Cry 3 kembali dengan tempat berlatar berlakang dunia tropika yang sama dengan siri pertama. Pemain akan mengambil alih peranan protagonis Jason Brody, seorang pelancong yang telah terdampar di sebuah pulau yang terikat dengan cengkaman konflik tempatan yang ganas untuk bertahun-tahun. Jason telah dipisahkan dari teman wanitanya, dan dalam usaha untuk mencarinya semula.Pembina permainan telah menyatakan bahawa protagonis perlu berurusan dengan watak-watak yang kebanyakannya mempunyai mental yang tidak stabil akibat daripada kesan terperangkap di pulau tersebut dalam sesuatu jangka waktu. Trailer demo permainan yang dikeluarkan yang merupakan rakaman pertama di awal pembangunan bagi permainan tersebut memaparkan Jason berinteraksi dengan watak, yang dinamakan Vaas (suara oleh Michael Mando), di mana memberikan monolog yang tidak menyenangkan tentang sifat kegilaan sebelum cuba untuk melemaskan Jason dengan mengikat kakinya yang telah disambungkan dengan batu dan melontarnya ke dalam kolam air semulajadi yang jelas menunjukkan telah digunakan secara berulang kali untuk tujuan ini.

    Wawancara awal bersama pembangun permainan telah mengeluarkan sedikit kisah tentang latar belakang protagonis, selain daripada fakta bahawa dia memiliki kemahiran yang kuat dalam seni bela diri dan dalam kelangsungan hidup yang memberikan dia peluang untuk berjuang dalam keadaan terdesak dan tertentu semasa peristiwa dalam permainan.

    Pemasaran[sunting | sunting sumber]

    Pemain yang telah membuat tempahan awal bagi Far Cry 3 akan menerima The Lost Expeditions Edition yang mengandungi dua misi eksklusif yang tidak terdapat dalam versi biasa. Misi-misi ini, "The Forgotten Experiment" dan "Ignition in the Deep", menawarkan 40 minit tambahan masa bermain, ditambah lagi dengan 10 jenis pistol yang digunakan oleh Jepun sewaktu Perang Dunia 2 untuk kegunaan dalam mod pemain berganda.

    Rujukan[sunting | sunting sumber]

    1. ^ a b "Far Cry 3 revealed, sneaks up and murders our boring day". Joystiq. Dicapai pada 06/07/2011. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
    2. ^ "Filmmusicsite.com – Interview with Brian Tyler". Filmmusicsite.com. Dicapai pada 05/08/2010. Unknown parameter |Designer= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)
    3. ^ "Far Cry 3".
    4. ^ a b "FarCry 3 coming September 6 (in Europe) according to German trailer". Joystiq. 2012-02-15. Dicapai pada 2012-02-20.

    Pautan luar[sunting | sunting sumber]