Filem menjijikkan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Filem menjijikkan membentuk sub-genre filem komedi di mana pengarahnya cuba mengejutkan penonton mereka dengan bahan mengganggu dan menjijikkan, seperti seksual, budaya, atau "humor jamban".

Semenjak penghapusan Kod Pengeluaran dan digantikan dengan sistem penarafan filem MPAA pada akhir 1960-an, beberapa pembuat filem mula mencuba-cuba dengan filem mencarut humour.

"Filem menjijikkan" sebenarnya yang pertama kasar adalah sketsa komedi tidur 1974 (The Groove Tube) diikuti oleh 1978 dalam filem - National Lampoon's Animal House, yang merupakan satu kejayaan yang besar pada box-office. Semenjak 1980-an, penghasilan filem menjijikkan dihasilkan dalam jumlah yang meningkat, dan menjadi norma untuk filem-filem komedi. Beberapa genre filem ini boleh ditujukan di para penonton remaja (seperti Porky's atau filem American Pie) atau para penonton dewasa (seperti There's Something About Mary or Wedding Crashers).

Kebelakangan ini, tema kasar telah menjadi popular di Pawagam UK, kerana kepopularan seperti filem-filem Hollywood, walaupun kesan filem grafik mengejutkan adalah lebih besar, disebabkan oleh gambaran jarak dekat, grafik komputer ditingkatkan, dan gelung filem berdefinisi tinggi.

Di Malaysia, diantara filem yang mempunyai nilai kejutan adalah Sepek dan Gubra.


Contoh Genre Filem Menjijikan[sunting | sunting sumber]

  • Ace Ventura: Pet Detective
  • The Girl Next Door