Futari Ecchi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Futari Ecchi
Muka depan jilid tankōbon pertama, semasa dikeluarkan oleh Hakusensha pada 29 Ogos 1997
ふたりエッチ
GenreKomedi, Romatik, Pendidikan
Manga
PengarangKatsu Aki
PenerbitHakusensha
Penerbit Lain
DemografikSeinen
Majalah AsalYoung Animal, Young Animal Arashi
Tarikh PengeluaranJanuari 1997 – kini
Jilid62 (Senarai jilid)
Drama televisyen
PengarahGen Yamakawa
Penyiaran AsalWOWOW
Tarikh tayanganJanuari 2000
Episod3
Video animasi original
PengarahHiroshi Ishiodori
Yuji Moriyama
Skrip/PenulisChiaki J. Konaka
Lagu/MuzikJun Watanabe
StudioChaos Project
Dilesenkan oleh
Dikeluarkan padaJulai 26, 2002Januari 22, 2004
Jangka masa tayangan28 minit per episod
Episod4
Manga
Futari Ecchi For Ladies
PengarangKatsu Aki
PenerbitHakusensha
DemografikSeinen
Majalah AsalSilky
Tarikh PengeluaranDisember 2002Oktober 2004
Jilid2 (Senarai jilid)
Filem aksi sebenar
PengarahKazuhiro Yokoyama
Skrip/PenulisJuri Sanemura
Lagu/MuzikKentaro Nojima
Dikeluarkan pada18 Jun 2011 (2011-06-18)
Jangka masa tayangan74 minit
Filem aksi sebenar
Futari Ecchi: Second Kiss
PengarahKazuhiro Yokoyama
Skrip/PenulisJuri Sanemura
Lagu/MuzikKentaro Nojima
Dikeluarkan pada17 Disember 2011 (2011-12-17)
Jangka masa tayangan70 minit
Filem aksi sebenar
Futari Ecchi: Triple Love
PengarahKazuhiro Yokoyama
Skrip/PenulisKazuhiro Yokoyama
Lagu/MuzikKentaro Nojima
Dikeluarkan pada12 Mei 2012 (2012-05-12)
Jangka masa tayangan74 minit
Filem aksi sebenar
Futari Ecchi: Love Forever
PengarahKazuhiro Yokoyama
Skrip/PenulisKazuhiro Yokoyama
Lagu/MuzikKentaro Nojima
Dikeluarkan pada12 Mei 2012 (2012-05-12)
Jangka masa tayangan70 minit
Video animasi original
PengarahTetsuro Amino
StudioProduction Reed
Dikeluarkan padaOctober 10, 2014
Jangka masa tayangan27 minit setiap satu
Episod3
Portal Anime dan Manga

Futari Ecchi (Jepun: ふたりエッチ, Hepburn: Futari Etchi) merupakan sebuah siri manga Jepun yang ditulis dan dilukis oleh Katsu Aki. Ia telah disirikan dalam Young Animal sejak 1997, dengan bab-bab yang kemudiannya dikumpulkan dalam jilid tankōbon oleh Hakusensha, di mana sehingga kini terdapat lima puluh tiga buah jilid. Siri ini mengikuti pasangan pengantin di pertengahan dua puluhan mereka, kedua-dua perawan apabila mereka berkahwin, dan menceritakan penerokaan seksual mereka. Manga yang menggabungkan unsur-unsur erotik dengan statistik fakta dan bermaklumat. Tajuknya Futari Ecchi ("dua orang ecchi") adalah mainan kata pada istilah slanga untuk pelancapan, hitori etchi ("etchi berseorangan"). Siri ini telah menjual lebih 23 juta salinan dan adalah yang paling terkenal bagi cara bimbingan digabungkan ke dalam sebuah cerita.[1][2]

Sebuah spin-off memberi tumpuan kepada seksualiti wanita, bertajuk Futari Ecchi untuk Tuan-tuan, telah dikeluarkan, terdapat juga dua manual seks dan buku seni. Siri ini telah disesuaikan ke dalam tiga episod aksi sebenar televisyen drama yang disiarkan di WOWOW pada tahun 2000. Sebuah empat jilid siri OVA telah dihasilkan pada tahun 2002 dan 2004. Pada tahun 2011 hidup-tindakan siri web dua belas episod telah distrim di Ustream. Juga pada tahun 2011, satu siri filem teater aksi sebenar bermula, pada masa ini empat filem telah dikeluarkan. Satu lagi OVA akan dikeluarkan pada musim gugur tahun 2014.

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Makoto Onoda (Jepun: 小野田 真, Hepburn: Onoda Makoto)
Seorang protagonis, pembuat kosmetik luar negara berusia 25 tahun dan pegawai elit yang digaji. Dia diperkenalkan kepada Yura melalui sebuah omiai. Dia sangat kritikal kebolehan seksual sendiri, tetapi itu tidak menghalang dia daripada mempunyai fantasi seks dengan mana-mana gadis cantik di sekitar beliau (akhirnya, walaupun, dia tetap setia kepada Yura). Walau bagaimanapun, selepas perkahwinannya dia menarik perhatian banyak peminat wanita. Selain kekurang pengalaman dia, Makoto mengalami ejakulasi pra-matang.[2]
Dia disuarakan oleh Mitsuo Iwata (drama radio) dan Yūji Ueda (OVA), dan dilakonkan oleh Sō Yamanaka (siri TV), Shinnosuke Fukushima (siri web), Riki Miura (filem pertama) dan Hikaru Okada (filem ke-2).
Yura Onoda (Jepun: 小野田 優良, Hepburn: Onoda Yūra)
Isteri Makoto. Juga berusia 25 tahun, Makoto ialah manusia pertama dia pernah mencium atau mengadakan hubungan seks.[2] Dia penyayang, tetapi amat naif mengenai perkara-perkara seksual dan terlalu malu untuk mencuba sesuatu yang baru dengan sendiri (walaupun melalui siri ini dia berazam sepenuhnya untuk mengatasi had keupayaan dia dan menjadi kekasih yang lebih baik untuk Makoto), dan juga tidak yakin tentang penampilan dia; dia tidak sedar betapa indah dan menawan dia. Dia juga sasaran perhatian oleh ramai lelaki (walaupun kelakuan mereka - berbanding dengan wanita yang memuja suaminya - kerinduannya kebanyakannya pasif). Dia juga mempunyai kenalan rapat dengan kebanyakan wanita yang perlu dipertimbangkan saingan dia bagi perasaan Makoto (rakan sekerja Makoto ini Makie Sugiyama adalah satu pengecualian yang ketara). Yura juga peminat setia filem seram bertema mayat hidup. Apabila dia belajar di sekolah tinggi, dia adalah seorang ahli kelab Tenis.
Dia disuarakan oleh Yumi Ichihara (drama radio) dan Tomoko Kawakami (OVA), dan dilakonkan oleh Chika Inada (siri TV), Nana Nanaumi (siri web) dan Yūri Morishita (filem-filem).

Gaya dan tema[sunting | sunting sumber]

Terdapat banyak adegan dalam siri ini yang kelihatan seperti mereka benar-benar berlaku tetapi kemudiannya didedahkan sebagai fantasi seksual Makoto atau watak lain. Ini bermakna terdapat banyak adegan Makoto mengadakan hubungan seks dengan watak lain, manakala yang benar dia hanya mempunyai hubungan seks dengan Yura.

Salah satu fetishes diterokai dalam siri ini adalah cosplay.

Walaupun sebahagian besar daripada bab-bab awal tumpuan kepada hubungan Makoto dan Yura, kemudian menyimpang kepada kehidupan cinta/seks watak lain, meliputi lebih banyak acara untuk mengajar para pembaca.

Media[sunting | sunting sumber]

Manga[sunting | sunting sumber]

Tokyopop melesenkan Futari Ecchi untuk keluaran bahasa Inggeris di Amerika Utara di bawah nama Manga Sutra ini - Futari H pada tahun 2007, dengan dua jilid keluaran Jepun asal digabungkan ke dalam satu jilid. Walau bagaimanapun, sebelum pelepasan jilid pertama, yang telah diterbitkan pada bulan Januari 2008, beberapa peruncit utama telah mengumumkan bahawa mereka tidak akan menggunakan gelaran itu kerana kandungannya.[3] Seorang wakil Tokyopop juga berkata bahawa jilid itu adalah mahal untuk dihasilkan.[4] Mereka merancang untuk mengeluarkan terlebih dahulu 10 tankōbon Jepun dalam lima jilid, tetapi hanya empat telah dikeluarkan, keempat diterbitkan pada Januari 2009. Tokyopop menghentikan semua penerbitan manga pada tahun 2011. manga ini juga telah menerima keluaran tempatan di Jerman (sebagai Manga Love Story),[5][6] Perancis, Poland, Sepanyol, Brazil, Itali dan Taiwan, oleh Carlsen Comics, Pika Édition, Waneko, Mangaline Comics, Editora JBC, Dynit and Ching Win Publishing Co., Ltd setiap satunya.

Drama radio[sunting | sunting sumber]

Dari 5 Januari hingga 30 Mac 1997, drama radio telah disiarkan pada Penyiaran Kebudayaan Nippon. Program ini kurang 30 minit yang disiarkan pada hari Selasa pada jam 1:00 pagi dan kemudiannya dibebaskan dengan dua CD, oleh Bandai Music, sebagai Futari Ecchi: The CD Show (Jepun: ふたりエッチ THE CD SHOW).

Animasi video asal[sunting | sunting sumber]

Bermula pada tahun 2002, empat jilid OVA dihasilkan oleh Chaos Project. Ia dibahagikan kepada dua peringkat; kedua-dua episod terlebih dahulu, yang dikeluarkan pada 16 Julai dan September 7, 2002, merangkumi satu, dua dan terakhir, yang dikeluarkan pada 27 November 2003 dan 22 Jan 2004, merangkumi kedua.

Pada 2 Julai 2007, Media Blasters mengumumkan bahawa mereka telah melesenkan siri OVA di Anime Expo.[7] Mereka terlebih dahulu dikeluarkan sebagai Step Up Love Story pada dua DVD, masing-masing mengandungi dua episod, pada 27 November 2007 dan 29 Januari 2008. Pada 30 Disember 2008 ia telah dikeluarkan pada satu set kotak yang dikeluarkan semula pada 10 Julai 2012 sebagai sebahagian daripada talian Anime Works Classic mereka.

3 episod baru OVA, menceritakan cerita asal, akan dikeluarkan pada musim gugur tahun 2014.[1]

Aksi sebenar[sunting | sunting sumber]

Sebuah tiga bahagian aksi sebenar siri mini adaptasi daripada Futari Ecchi disiarkan di saluran berbayar WOWOW pada tahun 2000. Ketiga-tiga bertajuk (Jepun: STEP1「オトコの気持ち♂勇者になりたい」), (Jepun: STEP2「オンナの気持ち♀感じてみたい」) dan (Jepun: STEP3「二人の気持ち いざハネムーン!」), dan semua diarahkan oleh Gen Yamakawa.

Isu Jun 2011 daripada Young Animal Arashi mengumumkan Futari Ecchi akan menerima kedua-dua filem adaptasi aksi sebenar dan siri web aksi sebenar.[8]

Siri web telah distrim di Ustream dan dibintangi Nana Nanaumi dan Shinnosuke Fukushima sebagai Yura dan Makoto bersama Takaso Kase sebagai Akira Onoda dan Sasa Handa sebagai Sanae Onoda.[8] Ia ditayangkan pada bulan Julai 2011 dan mempunyai lima belas episod 12 minit yang dicipta.[9][10] Seluruh siri telah dikeluarkan pada DVD dan set kotak Blu-ray pada 16 September 2011, bersama tiga episod tambahan dan DVD bonus bersama ciri disebalik tabir.[10]

Bintang-bintang filem Yuri Morishita dan Riki Miura sebagai Yura dan Makoto, telah diarahkan oleh Kazuhiro Yokoyama dan ditulis oleh Juri Sanemura.[8] Filem pertama telah dikeluarkan pada 18 Jun 2011 dan menerima kenyataan DVD pada September 2. Pada acara untuk keluaran DVD, sekuel yang dipanggil Futari H: Second Kiss (Jepun: ふたりエッチ セカンド♥キッス) telah mengumumkan untuk memulakan penggambaran pada bulan Oktober.[9] Hikaru Okada menggantikan Miura sebagai Makoto dalam sekuel ini, yang mengempakkan teater pada 17 Disember 2011.[11]

Sama seperti sebelum ini, filem ketiga telah diumumkan pada DVD parti keluaran kedua ini.[12] Filem ketiga dan keempat, bertajuk Futari Ecchi: Triple Love (Jepun: ふたりエッチ トリプル♥ラブ) dan Futari Ecchi: Love Forever (Jepun: ふたりエッチ ラブ♥フォーエバー) kedua-dua telah dikeluarkan pada 12 Mei 2012. Mereka dibebaskan pada DVD masing-masing pada 15 Jun dan 3 Ogos.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Perper, Timothy; Cornog, Martha (2007). Lunning, Frenchy (penyunting). "Networks of Desire". Mechademia. 2. University of Minnesota Press. doi:10.1353/mec.0.0006. ISBN 978-0-8166-5266-2. Cite journal requires |journal= (bantuan); |chapter= ignored (bantuan)

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]