Galvatron

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Galvatron
Animasi Galvatron dalam Transformers Generasi 1
Informasi Penerbit
PenerbitHasbro
Kemunculan pertamaTransformers The Movie
SpesisRobot

Galvatron adalah nama yang diguna pakai oleh beberapa watak fiksyen dalam francais animasi Transformers. Susuk tubuh beliau sebenarnya dicipta semula daripada Megatron (oleh Unicron), pemimpin Decepticon terdahulu; Walau bagaimanapun, ia telah digunakan untuk watak-watak yang berasingan dan tidak berkaitan, terutamanya sebagai penjahat utama siri anime Beast Wars II (yang bukan bekas Megatron, tetapi sebaliknya Predacon yang tidak berkaitan), dan watak dari yang lebih terkini IDW Publishing siri G1 (di mana beliau adalah seorang Cybertronian purba dari Dead Universe).

Kuat dan pintar, namun kewarasannya sering dipertikaikan, senjata utama Galvatron ialah meriam pemecut zarah, dipasang pada tangan kanannya, yang boleh melepaskan pelbagai jenis tembakan, termasuk tenaga elektrokimia dan pancaran zarah. Beliau berubah menjadi sebuah tapak meriam laser futuristik (serupa dengan Howitzer) dan boleh, jarang-jarang berlaku, menjadi bentuk pistol laser, mengecilkan dirinya agar membolehkan robot lain memegangnya (satu keupayaan yang tidak pernah digunakan dalam siri animasi, walaupun ia kadang-kadang digunakan dalam siri komik UK).[1]

Spesifikasi teknologi mainan Galvatron mengenal pasti beliau sebagai seorang komander bandaraya Decepticon, sama seperti mainan Autobot Ultra Magnus. Biografi itu gagal menunjukkan samada atau tidak beliau adalah Megatron yang dicipta semula, sebaliknya menyatakan bahawa beliau berdua "bertekad untuk memimpin Decepticon" dan bahawa beliau "berkomplot menentang sekutu-sekutunya".

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Decepticon Leader: Galvatron". Unicron.us. Dicapai pada 2010-04-27.
Umum
  • Furman, Simon (2004). Transformers: The Ultimate Guide. DK Publishing Inc. m/s. 38, 43, 65. ISBN 1-4053-0461-8.

Templat:Transformers