Gari

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gari Hiatt jenis 2010. Sekitar 1990-an
Gari polis Belanda.
Gari Hiatt jenis type 104 "Darby" dan kunci. Sekitar 1950-an

Gari merupakan peranti pengekang yang direka bagi mengikat pergelangan tangan individu dengan rapat. Ia terdiri daripada dua bahagian, yang disambung bersama dengan rantaian, ensel, atau batang tegar. Setiap bahagian mempunyai lengan berputar yang memaut dengan roda bergigi searah yang menghalang ia dibuka sebaik sahaja ia ditutup di keliling pergelangan tangan seseorang. Tanpa kunci, gari tidak boleh dibuka dan supaya orang yang digari tidak dapat merenggankan pergelangan tangannya lebih daripada beberapa sentimeter / beberapa inci, menjadikan banyak perkara menjadi sukar atau mustahil. Ini biasanya dilakukan untuk mencegah penjenayah yang disyaki daripada melarikan diri dari tahanan polis .

Jenis[sunting | sunting sumber]

Gari yang dikenakan semasa perbicaraan oleh tertuduh dalam pembunuhan Presiden Lincoln.

Terdapat tiga jenis utama gari logam kontemporari: rantai (belenggu yang disambung bersama-sama dengan rantaian pendek), berengsel (oleh kerana gari berengsel menghadkan pergerakan kurang berbanding gari rantai, ia secara umumnya dianggap lebih selamat), dan gari batang tegar. Sungguhpun sukar untuk digunakan, gari tegar membenarkan beberapa variasi dalam belenggu. Speedcuffs Hiatts adalah gari tegar yang digunakan oleh kebanyakan pasukan polis di United Kingdom. Kedua-dua gari tegar dan berengsel boleh digunakan sebagai sebelah tangan bagi menggunakan teknik pematuhan-sakit/kawalan yang tidak boleh digunakan dengan gari jenis rantaian. Pelbagai aksesori yang sedia untuk meningkatkan keselamatan atau meningkatkan ketegaran gari, termasuk kotak yang muat di atas rantai atau engsel dan ia sendiri boleh dikunci dengan mangga.

Pada tahun 1933 Polis Berkuda Diraja Kanada menggunakan gari jenis yang dipanggil "Gari Mitten" untuk mengelakkan penjenayah daripada dapat merebut objek seperti pistol pegawai. Walaupun digunakan oleh sesetengah penguatkuasaan undang-undang ia tidak pernah popular.[1]

Gari boleh diperbuat daripada pelbagai logam , termasuk keluli karbon , keluli tahan karat dan aluminium, atau daripada sintetik polimer.

Kadang-kadang dua pasang gari yang diperlukan untuk menghalang orang yang mempunyai pinggang yang sangat besar kerana kedua belah lengan tidak boleh dibawa cukup dekat bersama-sama, dalam kes ini, satu cuff pada satu sepasang gari adalah digari ke salah satu daripada belenggu pada pasangan yang lain, dan kemudian gari terbuka yang tinggal itu pada setiap pasangan digunakan untuk pergelangan tangan orang itu. Gari besar boleh didapati dari beberapa pengeluar.

Muzium Negara Australia mempunyai beberapa gari dalam koleksi sejak dari akhir abad ke-20 ke-19 dan awal. Ini termasuk gari jenis-'T', "Marilah Bersama-sama " ('Come Along'), jenis-'D' dan 'Rajah-8'.[2]


Melepaskan diri[sunting | sunting sumber]

Oleh kerana gari hanya bertujuan sebagai sekatan sementara, ia bukanlan kunci paling rumit. [3] Inilah sebabnya mengapa melepaskan diri dari gari adalah aksi biasa yang dilakukan oleh ahli silap mata atau penjenayah mahir, mungkin yang paling terkenal Harry Houdini.

Terdapat beberapa cara untuk melepaskan diri dari gari:

  1. Melorot tangan keluar apabila tangan adalah lebih kecil berbanding pergelangan tangan
  2. Mencungkil kunci
  3. Membebaskan mata selak dengan penyungkil ("shim")
  4. atau hanya dengan membuka gari menggunakan kunci pendua, sering tersembunyi pada badan pelaku sebelum persembahan.

Kaedah di atas sering digunakan dalam "escapology". Oleh kerana kebanyakan orang memiliki tangan yang lebih besar daripada pergelangan tangan mereka, kaedah pertama adalah lebih mudah sebelum ciptaan belenggu bergigi moden, yang boleh disesuaikan dengan pelbagai saiz. Gari moden amnya diselak sehingga ia terlalu ketat untuk dilucut dari tangan. Walau bagaimanapun, melucutkan daripada belenggu bergigi masih mungkin. Semasa pertunjukkannya, Harry Houdini kerap diikat dengan pelbagai pasang gari. Mana-mana pasangan yang terlalu sukar untuk dicungkil diletakkan di atas lengan beliau. Kerana amat sasa, lengan atas beliau adalah jauh lebih besar berbanding tangannya. Apabila dia telah mencungkil kunci kepada gari di bawah, pasangan gari atas hanya boleh dilorot keluar.

Ia juga secara teknikal mungkin untuk bebas [4] daripada gari dengan menggunakan sejumlah besar tenaga dari tangan seseorang untuk menyebabkan peranti pecah terbuka atau melonggarkannya cukup untuk meloloskan tangan seseorang melalui, namun ini mengambil kekuatan luar biasa (terutamanya dengan gari yang diperbuat daripada keluli ). Ini juga meletakkan jumlah yang besar tekanan kepada ototo bisep dan triceps, dan apabila dicuba oleh suspek (walaupun tidak berjaya) boleh menyebabkan kecederaan, termasuk lebam di sekitar pergelangan tangan, atau mengoyak otot yang digunakan (termasuk menariknya dari lekatan mereka untuk tulang ).

Satu lagi kaedah yang biasa melarikan diri (atau cuba untuk melarikan diri) daripada digari di belakang, adalah bahawa seseorang akan, dari posisi duduk atau berbaring, membawa kaki seseorang setinggi dada yang munkin dan kemudian menolak tangan seseorang ke bawah untuk meletakkan gari di bawah kaki seseorang, dan akhirnya menarik gari dengan menggunakan tangan seseorang ke hadapan badan. Ini boleh membawa kepada kedudukan yang janggal atau sakit bergantung kepada bagaimana gari telah digunakan, dan biasanya memerlukan jumlah kelenturan yang baik. Ia juga boleh dilakukan dari kedudukan berdiri, di mana, dengan sedikit usaha, tangan digari telah mengesot di bahagian pinggang dan ke bawah punggung ke kaki, kemudian gelongsor setiap kaki atas dan ke atas belenggu. Pergerakan ini, dan sebaliknya (jika tidak mustahil) membawa tangan digari ke belakang dan ke hadapan di atas kepala dan kemudian turun di depan, boleh dilakukan agak mudah oleh sesetengah orang yang dilahirkan tanpa tulang selangka kerana kecacatan yang diwarisi yang dipanggil dysostosis cleidocranial.

Dari kedudukan ini, seseorang mempunyai peluang yang lebih baik cuba menggunakan alat (seperti shim atau cungkil kunci) untuk berusaha untuk keluar dari gari.

Lain-lain[sunting | sunting sumber]

Pameran gari lama, Pertunjukan Bunga Taman Tatton, 2010

Di Jepun , jika seseorang itu diambil gambar atau difilemkan ketika digari, tangan mereka perlu kaburkan jika ia digunakan pada TV atau di dalam surat khabar . Ini adalah kerana Kazuyoshi Miura yang telah ditangkap berjaya membawa kes ke mahkamah dengan alasan bahawa yang digambarkan di gari membayangkan sebagai telah bersalah, dan telah menimbulkan prejudis.[5] Begitu juga, di Hong Kong, orang-orang yang ditangkap dan di gari biasanya diberikan peluang oleh anggota polis untuk melindungi wahaj mereka dengan menggunakan beg kain hitam.

Gari polis kadang-kadang digunakan dalam perhambaan seksual dan aktiviti BDSM. Ini adalah berpotensi merbahaya, kerana ia tidak direka untuk tujuan ini, dan penggunaannya boleh menyebabkan kecederaan saraf (neuropati gari) atau kerosakan tisu lain. Belenggu perhambaan telah direka khusus untuk kegunaan ini. Ia direka menggunakan model yang sama dengan sekatan lembut yang digunakan pada pesakit psikiatri kerana ia boleh dipakai untuk jangka masa yang lama. Kebanyakan model itu boleh dikunci dengan mangga kunci.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Mitten Handcuffs Secure Criminal", October 1933, Popular Science middle of page 27, right side
  2. ^ Handcuffs from the National Museum of Australia collection
  3. ^ Jason Lutes and Bertozzi, Nick. Houdini: The Handcuff King. Hyperion, 2007.
  4. ^ Dave Young (May 25, 2005). "How Well Do Your Handcuffs Really Work?". policeone.com.
  5. ^ "『逆転無罪』". Matsuyama University. Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-07-02. Dicapai pada 2010-02-26.(Jepun)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]