Gaucho

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Gauco)
Gauco di Argentina.

Gaucho merupakan seorang penggembala lembu di Amerika Selatan, bersamaan dengan kaum "koboi" di Amerika Utara. Gauco boleh didapati di Argentina, Uruguay, Paraguay dan Brazil Selatan (Portugis: gaúcho). Seperti koboi, ataupun perkataan Mexico vaquero, perkataan ini lebih menggambarkan Abad ke-19 daripada zaman sekarang.

Asal-usul nama[sunting | sunting sumber]

Terdapat beberapa teori bercanggah mengenai asal usulnya perkataan gaucho ini. Ia mungkin berasal dari bahasa Quechua "huachu" (anak yatim, pengemis) ataupun dari Bahasa Arab "chaucho" (sejenis cemeti yang digunakan untuk mengembala binatang). Disamping itu terdapat banyak lagi hipotesis yang berkaitan dengan asal usul nama tersebut. Penggunaan terma ini bermula sejak kemerdekaan Argentina lagi iaitu pada tahun 1816.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Lazimnya kaum gauco hidup secara nomad dan tinggal di kawasan pampas, iaitu dataran dari Patagonia, bersempadan di barat dengan banjaran Andes hingga ke utara wilayah Rio Grande do Sul di Brazil. Kebanyakan gauco berasal sama ada dari bangsa criollo (rakyat Amerika Selatan yang berdarah Sepanyol) atau mestizo (campuran Sepanyol dan kaum asli), tetapi terma ini termasuk juga berdarah Eropah, Afrika, atau berdarah campur.

Semangat Kebangsaan[sunting | sunting sumber]

Kaum ini berhubung kait ralat dengan semangat nasionalisme di rantau ini, terutamanya di Argentina. Puisi epik bertajuk Martín Fierro hasil nukilan José Hernández menggambarkan gaucho sebagai simbol tradisi kebangsaan Argentina, yang jauh lebih mulia berbanding kaum Eropah yang bergelumang dengan korupsi. Martín Fierro, wira dalam puisi tersebut, telah direkrut sebagai tentera Argentina untuk berperang tetapi sebagai seorang gauco yang berpendirian sendiri dia akhirnya menjadi seorang pelarian. Imej kaum gaucho yang bebas sering dibandingkan dengan hamba abdi yang bekerja di kawasan utara Brazil. Deskripsi yang lain boleh ditemui dalam Ricardo Güiraldes' Don Segundo Sombra dan Los gauchos judíos, oleh Alberto Gerchunoff, perihal penyesuaian pendatang Yahudi dengan kehidupan di pendalaman Argentina.

Persamaan dengan Koboi[sunting | sunting sumber]

Sama seperti koboi di Amerika Utara, kaum gauhco mempunyai reputasi lelaki yang gagah, pendiam, tetapi angkuh dan berupaya melakukan keganasan apabila diganggu. Mereka juga mirip koboi kerana gauco cukup terkenal sebagai penunggang kuda yang mahir. Lazimnya, kuda yang dimiliki seorang gauco adalah hartanya yang terpenting di dunia ini. Malah, sewaktu beberapa perang pada abad ke-19 di Southern Cone, pasukan berkuda kedua-dua belah pihak secara majoritinya adalah dari golongan gauco.

Golongan ini berpakaian dengan agak jelas pakaian koboi Amerika Utara, dan menggunakan bolas (tiga kulit batu terikat diikat bersama-sama dengan sekitar tiga kaki tali kulit yang mencengkam) sebagai tambahan kepada tanjul atau riata biasa "Amerika Utara". Pakaian para gaucho ini biasa termasuk satu poncho (yang digunakan juga sebagai selimut alas pelana dan bahkan juga sebagai peralatan tidur), satu facón (pedang pendek berdua mata), satu rebenque (cemati), dan seluar pendek longgar dipanggil bombachas, ikat pinggan tirador, atau satu chiripá, sehelai kain digunakan seperti sehelai lampin. Beberapa barang-barang ini adalah diimport oleh British ke kawasan ini; sebagai contoh, bombachas adalah pada asalnya dibuat di Turki.

Mazhab[sunting | sunting sumber]

Gaucho adalah juga mazhab biasa penduduk Negeri Brazil di Rio Grande do Sul, dan istilah ini digunakan bagi mengenal pasti kumpulan penduduk yang tinggal di negeri lain di bahagian selatan Brazil. Bagi mereka yang menimbulkan mazhab ini biasanya mempunyai tujuan menonjolkan kebanggan yang ada bagai asal usul mereka sebagai pendatang bagi tanah dara dan bagi sifat rajin yang diwakilinya.