Geometri suci

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Geometri Suci atau dikenali juga sebagai Geometri Sakral adalah bidang tertentu di mana kualitatif serta unsur-unsur kuantitatif ditangani. Istilah "geometri suci" digunakan oleh ahli arkeologi, antropologi, dan geometricians untuk merangkumi agama, philosohical, dan kerohanian kepercayaan yang telah muncul di seluruh geometri dalam pelbagai budaya sepanjang sejarah manusia. Ia adalah satu tangkapan-semua panjang meliputi Pythagoras geometri dan neo-Platonik gometry, serta hubungan dilihat antara keluk organik dan keluk logaritma.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Berikut adalah beberapa contoh bagaimana "kesucian geometri" telah memasuki geometri dalam era yang berbeza dan budaya:

1) Orang-orang Yunani kuno yang diberikan pelbagai ciri-ciri untuk pepejal Platonic dan nisbah geometri-berasal tertentu, pelaburan mereka dengan "makna." Sebagai contoh, kiub melambangkan raja dan asas-asas duniawi, manakala Seksyen Golden dilihat sebagai satu prinsip yang mengandungi falsafah yang dinamik dan kebijaksanaan. Oleh itu, sebuah bangunan khusus untuk tuhan-raja mungkin menanggung kesan geometri padu, manakala satu khusus untuk tuhan syurga mungkin telah dibina menggunakan Golden Seksyen bahagian.

2) Apabila orang-orang Hindu (kuno dan moden) merancang untuk mendirikan apa-apa sebab untuk tujuan agama, dari sebuah kuil tepi jalan kecil untuk sebuah kuil rumit, mereka mula-mula melaksanakan pembinaan geometri yang mudah di atas tanah, kerana mewujudkan Timur dan Barat dan membina daripadanya persegi. (Ia sebidang mudah, elegan kerja, pada kira-kira tahap geometri sekolah tinggi) Apabila dioagram ini mereka meletakkan seluruh bangunan. Membuat pembinaan ini geometri adalah accomanied oleh solat dan ajaran agama lain.

3) agama Kristian menggunakan salib sebagai lambang utama agama, dan dari segi geometri ini telah dihuraikan dalam tempoh zaman pertengahan kepada bentuk kiub dibentangkan (mengingatkan contoh 1 di atas, di mana kiub telah disamakan dengan raja). Banyak katedral Gothic telah dibina menggunakan bahagian berasal dari geometri yang wujud dalam kiub dan dua kiub; tradisi ini berterusan di dalam gereja-gereja Kristian moden untuk masa ini.

4) Orang Mesir purba mendapati bahawa poligon sekata boleh ditingkatkan sementara masih mengekalkan nisbah pihak mereka dengan penambahan kawasan dibina dengan tegas (yang kemudiannya dinamakan "gnomon" oleh orang-orang Yunani); Mesir yang diberikan konsep nisbah -mengekalkan pengembangan kawasan segi empat tepat kepada tuhan Osiris, yang, oleh itu, sering ditunjukkan dalam lukisan dinding Mesir purba duduk di atas takhta persegi (persegi = raja lagi) di mana persegi asal dan gnomon berbentuk L yang jelas ditandakan, tetapi pembinaan geometri digunakan untuk membuat gnomon tidak ditunjukkan. Ia adalah, sebenarnya, absense daripada doktor yang lengkok dan garis lanjutan digunakan dalam penciptaan bentuk geometri yang telah membawa sejarah seni dan iconographers seperti riang mengejar melalui sejarah. Ia selalunya mengambil mata daripada geomterician untuk melihat tanda-tanda-kisah memberitahu pembinaan.

5) Salah satu keping yang paling terkenal kerja detektif dalam hal ini adalah penemuan oleh Jay Hambidge, seorang ahli sejarah seni di Universiti Yale pada tahun 1920-an, yang pilin di ibu ruangan Ionik kuil Yunani purba telah dibentangkan oleh begitu yang dipanggil "pusingan segi empat tepat" kaedah untuk mewujudkan lingkaran logaritma. Beliau sedar ini dengan memeriksa banyak ibu Ionik di muzium seni sehingga dia terletak kira-kira di mana lubang-lubang yang dibuat oleh penempatan mata kompas tidak pernah dipadamkan dari masa ke masa. (Salah satu daripada ibu adalah seorang yang belum selesai, sekeping patah, digali dari timbunan sampah berhampiran kuil - ia telah nampaknya telah rosak semasa pembuatan dan telah dibuang; perkuburan yang terpelihara dari unsur-unsur, dan markah susun atur geometeric adalah amat jelas atasnya.) No "yang bermaksud suci" bagi bentuk lingkaran log modal ruangan Ionik telah ditentukan daripada tulisan Greek, tetapi penggunaan pilin log lain dalam seni bina kuil Yunani (misalnya di bahagian lantai blok dan penempatan mereka berhubung dengan keluasan lantai keseluruhan) menunjukkan bahawa arkitek Yunani, tidak seperti orang-orang Rom yang datang selepas mereka, dengan sengaja dibina kuil mereka mengikut "berpusing segi empat tepat" nisbah geometeric.

Pandangan[sunting | sunting sumber]

Kaabah daripada sudut pandangan berbentuk Kiub adalah Geometri Suci dalam kesenian Islam

Tidak semua orang yang menulis mengenai geometri suci geometri menganggap dirinya sebagai bersifat rohani; bagi sesetengah daripada kita, geometri suci adalah tambahan kepada kajian arkeologi, seni bina, sejarah seni, perbandingan agama, antropologi, archaeoastronomy, atau geometri sendiri, Malangnya, banyak buku-buku mengenai subjek geometri suci yang penuh sesak ngobrol luaran tentang UFO dan gerakan berterusan dan Atlantean Sains (apa yang). Lebih buruk lagi, pertemuan yang tidak diduga dengan air liur itu cenderung untuk tidak menggalakkan penyelidikan ke dalam subjek dengan geometricians baja-mata - yang adalah, sudah tentu, orang-orang yang paling layak untuk menjalankan kerja.

1) Terdapat kerugian sebenar pengetahuan geometri umum semasa Zaman Gelap - geometri Mesir dan Greek lama tidak lagi diluluskan bersama-sama kerana ia telah, sebaliknya ia menjadi rahsia persatuan perdagangan seperti dibuat menggunakan ia. Oleh itu geometri menjadi "misteri."

2) Walaupun kepentingan dalam geometri dihidupkan semula semasa Renaissance, penggunaan sistem pernomboran Bahasa Arab telah membawa ramai orang Eropah ke cara berfikir yang berbeza apabila ia datang kepada nombor.kerana nombor tidak rasional yang begitu biasa dalam bukti-bukti geometri adalah sukar untuk menangani arithmetically, mereka menjadi domain matematik akademik. Oleh itu geometri suci - yang membolehkan seseorang untuk gemeretuk kira rasional formula nombor seperti ".618 ...: 1 :: 1: 1.618 ..." Dan, jenaka itu semua adalah bahawa "1.618 ..." hanyalah anggaran kasar, hanya sesuatu untuk orang dengan pemerintah untuk mengukur selepas geometricians telah meletakkan kompas mereka.

3) Dalam abad ke-19 saiz bahan binaan menjadi agak standard untuk kali pertama. A bata biasa adalah 2 x 4 x 8 inci; kayu datang dalam 12 panjang kaki yang adalah 1 atau 2 atau 4 atau 8 atau 12 inci lebar dan pilihan yang sama nombor dalam. Pembinaan itu mengambil aspek mengira lebih daripada ia mempunyai apabila nisbah geometri merupakan penggerak utama di sebalik reka bentuk. Dalam sebuah rumah rangka kayu gaya Victoria biasa, pembina vernakular boleh meletakkan kerja-kerja yang menggunakan aritmetik mudah. Satu "arkitek direka" rumah tempoh yang lebih awal mungkin termasuk tangga spiral - ujian pengetahuan geometri - tetapi dengan jadual abad ke-19 lewat sudut dicetak pada dua rangka keluli disingkirkan oleh keperluan untuk carpenrters untuk belajar walaupun kecil Jumlah geometri digunakan dalam memikirkan kawasan suatu Gable bumbung.

Gabungan ketiga-tiga faktor menyebabkan ramai ulama abad ke-19 (terutamanya mereka yang budaya terikat dalam perasaan penjajah keunggulan ke arah kaum ditawan) untuk membuat keputusan bahawa ia adalah dibayangkan bahawa budaya purba boleh dikenali cukup "matematik" telah digunakan "nombor tidak rasional" untuk membina monumen seni bina. Satu perkara yang penulis-penulis gagal untuk mempertimbangkan adalah bahawa budaya yang bergantung kepada geometri kompas dan-lurus-kelebihan berbanding aritmetik kepada struktur reka bentuk tidak akan memberikan ara bahawa beberapa panjang ternyata menjadi nombor tidak rasional.Nombor (atau sebaliknya, panjang yang mereka wakili) hanya akan muncul semasa pembinaan dan yang akan itu.

Jay Hambidge mempelopori teknik mencari tertentu biasanya "suci" nisbah geometri antara ukuran aritmetik articfacts purba. Seperti detektif geometri suci, beliau terpaksa bekerja ke belakang - dia telah mengambil ukuran aritmetik pasu Yunani dan kuil-kuil dan berasal dari mereka pembinaan geometri mereka. Ini tidak mudah kerana ia berbunyi, kerana banyak kali satu pembinaan aritmetik akan salinan keputusan pembinaan geometri - sebenarnya, untuk memperolehi walaupun bukti faintest bahawa pembinaan geometri mendasari arhcitecture Yunani, dia terpaksa melakukan pengiraan pada berpuluh-puluh barang-barang yang berbeza saiz, mewujudkan keraguan bahawa ia adalah NISBAH, bukan ukuran, yang menentukan panjang relatif dimensi penting.

Pertempuran paling sukar Hambidge berjuang adalah ahli akademik meyakinkan hari beliau bahawa orang Yunani kuno "canggih" cukup telah menggunakan geometri untuk meletakkan kuil mereka. Bagi seseorang untuk memeriksa dua angka itu bermakna kerja tahun, dan beberapa mahu menumpukan masa untuk itu. (Hanya baru-baru ini, dengan pengiraan kilat-cepat yang ditawarkan kepada kita oleh komputer, ia telah menjadi mungkin untuk "meruntuhkan" kuil purba ke dalam asas geometri dengan apa-apa yang menghampiri kelajuan berkesan atau untuk menentukan orientasi astro-kalendar yang dimaksudkan sebuah kuil dibina beribu-ribu tahun pada masa lalu.)

Hambidge melakukan kerja-kerja yang baik - dan seseorang akan berfikir bahawa dia dan para pelajar beliau akan membuktikan kes kesahihan geometri suci melampaui keraguan yang munasabah - tetapi dia menulis pada masa yang pelik dalam sejarah. Ia kemudian, dalam tempoh antara Perang - apabila 1925 buku Hambidge "The Parthenon dan Kuil Yunani lain: Simetri Dinamik mereka" berada di cetak, apabila makam Raja Tut itu telah ditemui, apabila Tasauf dan Rosicruciansism berada di ketinggian mereka popular - bahawa "misteri" geometri suci menjadi terikat dengan tulisan-tulisan orang-orang yang meletakkan kepentingan jauh jauh daripada penggunaan kompas dan lurus ke tepi.

Adalah sukar untuk mengatakan di mana seni deco teori Hambidge ini pelajar Edward B. Edwards (pengarang "Design Dynamarhythmic") dan Walter Dorwin Teague (pengarang "Design Hari Ini" dan pereka dari Stesen Gas Texaco ) meninggalkan kira dan teori-teori metafizik rakan-rakan pelajar Hambidge - dan Theosophist - Claude Bragdon (pengarang "Keperluan Indah" dan pereka terminal kereta api) bermula. Bragdon kelihatan begitu ... biasa ... kerana dia menulis mengenai Golden Min dan mencipta gaya reka bentuk baru berdasarkan geometri unjuran, bahawa ia datang sebagai agak kejutan untuk mencari dia ke tepi teori bahawa manusia adalah satu Kiub. Namun, untuk kredit, Bragdon, walaupun mendedikasikan satu jumlah kepada "The persaudaraan Delphic," adalah seorang arkitek amalan.

Claude Bragdon, bagaimanapun, garis adalah terlintas - dan seseorang mendapati onself digagalkan oleh penulis tempoh itu seperti P. Hall Manley, yang ketulan geometri suci bersama-sama dengan kepercayaan Lemuria, semangat perhitungan, Enochian sihir, dan Rosicrucianism. Dan dia tidak adalah yang paling teruk, setakat ini.Tahun 1960-an kepentingan dihisap dalam ilmu ghaib dan 1990-an kepentingan Zaman Baru di kedua-dua kerohanian telah diberi ruang rak perpustakaan kepada penulis berniat mencipta atau perpetuatiing sambungan imput antara geometri saced, metafizik, arkeologi sampingan, sihir, dan agama aneh.

Lain-lain[sunting | sunting sumber]

Dalam mengekalkan Bibliografi Landskap Suci , senarai buku-buku yang hadir tuntutan mistik dan juga lain-duniawi, tetapi mereka telah dilabelkan dengan jelas seperti itu. Untuk mengabaikan berorientasikan rohani atau saintifik teks gila akan mengabaikan sebahagian besar penulisan mengenai subjek geometri suci dan seni bina suci. Jadi minum mendalam, tetapi tidak menelan setiap draf tidak kritis, untuk berbuat demikian adalah untuk minum dari kolam tercemar.Syarat-syarat lain untuk kajian ini termasuk:

• geometri purba: banyak tradisi purba yang digunakan ini bentuk geometri

• geometri organik atau geometri bio-harmonik: geometri alam

• geometri archetypal: menunjukkan kuasa sendiri menganjurkan penciptaan

• geometri klasik: semua boleh dikurangkan kepada bahagian bulatan dan sfera

• geometri falsafah / teosofi: sifat penciptaan

• geometri sejagat: kerana ia menyelimuti alam semesta

• geometri antara dimensi: fungsi di semua peringkat penciptaan

Contoh[sunting | sunting sumber]

Geometri Suci adalah bahasa sejagat yang menggambarkan mekanisme dalaman alam dan perintah intrinsik alam semesta. Ia adalah kebenaran semula jadi yang menyatukan segala bentuk kehidupan ... dari mikrob, tumbuh-tumbuhan, haiwan dan manusia dengan gerakan planet-planet dan bintang.

Fail:Corak Islam.jpg

Geometri suci menunjukkan kualiti pertalian antara perbezaan yang unik dan individu dan menunjukkan bagaimana unsur-unsur yang pelbagai boleh disusun ke dalam keseluruhan, sementara masih memelihara keunikan masing-masing. Semua mempunyai template geometri asas yang menghubungkan ke dalam kosmos.

Geometri kosmologi menyediakan cara ketara memeriksa perintah intrinsik alam. Ia menunjukkan betapa kecilnya mencerminkan makrokosmos. Ia adalah kedua-dua yg dpt difahami orang dan esoterik, menyediakan antara muka antara zahir dan yang batin, kuantitatif dan kualitatif, terhad dan tidak terbatas. Ia melambangkan hubungan bentuk, pergerakan, ruang dan masa.

Semua yang kelihatan kukuh dalam dunia ini sebenarnya dalam keadaan getaran. Alam adalah sibuk dengan denyutan, ayunan, gerakan gelombang, irama dan kitaran dalam spektrum yang luas sejagat tenaga-semua yang boleh ditakrifkan sebagai getaran dan frekuensi. Kekerapan boleh dinyatakan melalui bilangan dan nombor melalui bentuk dan bentuk-yang geometri.

Segala-galanya di dunia ini adalah tenaga dalam keadaan yang berterusan perubahan. Jumlah keseluruhan tenaga di alam semesta tidak meningkatkan atau mengurangkan tetapi terus berubah dari satu bahagian ke bahagian yang lain. Tidak ada akhir, hanya perubahan. Akhir satu kitaran menandakan permulaan yang lain.

Dari tarian atom galaksi semakin meningkat, setiap jenis pertumbuhan dan pergerakan dikawal oleh set yang sama undang-undang matematik. Undang-undang ini yang terkandung dalam bentuk utama dan corak yang terbentuk daripada bahagian seragam bulatan dan sfera. Mereka adalah perwakilan grafik prinsip matematik di mana alam beroperasi. Mereka menerangkan kuasa-kuasa sendiri menganjurkan yang nyata dalam kepelbagaian tidak terhingga.

Corak ditunjukkan dalam alam semula jadi sebagai bentuk semula jadi, tetapi dengan satu perbezaan yang penting. Walaupun bentuk-bentuk semula jadi geometri dianjurkan, setiap bentuk adalah unik dan hanya boleh anggaran prinsip matematik di mana ia adalah berdasarkan. Walaupun ditadbir oleh peraturan matematik, bentuk semula jadi sentiasa memberi laluan kepada kekangan fizikal.

Bentuk-bentuk semulajadi ditentukan oleh interaksi kuasa intrinsik dan ekstrinsik. Dalam kes kilang, sebagai contoh, kuasa-kuasa intrinsik dikawal oleh kod genetik yang geometri menganjurkan perkiraan molekul untuk membentuk ciri-ciri tanaman tumbuhan yang tertentu.

Kuasa-kuasa luaran adalah mereka pengaruh yang luar bentuk biologi tumbuhan. Mereka adalah sebahagian besarnya alam sekitar seperti kandungan tanah, suhu, kelembapan, angin, hujan dan cahaya matahari. Mereka mempengaruhi pilihan dan mewujudkan batasan yang mempengaruhi kewujudan pokok.

Alam, sebagai tindak balas kepada tindakan kekerasan, mewujudkan kepelbagaian terhingga bentuk daripada inventori asas prinsip-prinsip matematik archetypal. Archetypes adalah asas proses corak pembentukan itu, yang beroperasi dalam had yang ketat, mewujudkan pelbagai terbatas.

Bentuk semula jadi adalah gambarajah kuasa-kuasa yang menjadikan mereka. Setiap bentuk semula jadi merupakan gabungan keindahan dan fungsi, menunjukkan bagaimana sifat membangun yang paling halus, teknologi penjanaan semula berdasarkan sistem geometri yang menggabungkan ekonomi tenaga dengan prestasi optimum.

Serta dunia yang sedang geometri dianjurkan, ia juga geometri yang menentukan bagaimana kita menyedarinya. Kita mengalami dunia melalui pancaindera kita, yang bertindak balas kepada turun naik tenaga dalam bidang kami kesedaran. Setiap rasa ditala kepada pelbagai jenis frekuensi. Pada peringkat yang paling asas, deria kita bertindak balas mengikut perbezaan geometri dan berkadar rangsangan yang terlibat.

Jika kita bau mawar, ia tidak benar-benar bahan kimia minyak wangi bahawa kita bertindak balas terhadap tetapi sifat geometri struktur molekul bahan kimia ini. Jika ditutup mata, ramai di antara kita tidak akan dapat membezakan aroma taman meningkat daripada minyak wangi yang telah dihasilkan di dalam makmal. Ini adalah kerana molekul bahan kimia yang telah terikat sama dengan orang-orang yang meningkat dalam erti kata lain mereka berkongsi geometri yang sama.

Pancaindera penglihatan kita berbeza dari perasaan kita sentuh kerana saraf retina talakan kepada pelbagai jenis frekuensi daripada yang saraf sentuhan. Begitu juga dengan saraf yang terlibat dalam deria rasa, bau, atau pendengaran-ia adalah perbezaan geometri antara frekuensi yang kita bertindak balas terhadap.

Geometri adalah berterusan di tengah-tengah proses yang berterusan perubahan. Badan-badan fizikal kita berada dalam keadaan yang sentiasa berubah-setiap atom setiap molekul sentiasa berubah dan digantikan. Molekul DNA secara amnya dianggap sebagai kenderaan kesinambungan. Walau bagaimanapun, maklumat yang meniru tidak dikodkan dalam molekul DNA fizikal; atau karbon, oksigen, hidrogen dan nitrogen unsur-unsur yang membentuk DNA kerana mereka juga sentiasa berubah dan digantikan.

Kenderaan kesinambungan adalah lingkaran geometri (helix) yang menyediakan pelan tindakan tidak kelihatan di mana DNA berstruktur. Lingkaran adalah berdasarkan nisbah geometri archetypal yang wujud sebelum keadaan fizikal. Ia adalah bahagian yang tidak dapat dilihat ini geometri lingkaran yang bertanggungjawab bagi kuasa replikasi DNA.

Begitu juga, proses fotosintesis dalam tumbuhan berlaku kerana geometri karbon, hidrogen, magnesium dan unsur-unsur nitrogen molekul klorofil dibahagikan kepada aturan dua belas kali ganda harmonik. Unsur-unsur yang sama dalam apa-apa perkiraan yang lain tidak akan mengubah tenaga sinaran ke dalam bahan hidup.

Rujukan:[sunting | sunting sumber]