George Pólya

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
George Pólya, di sekitar tahun 1973

George Pólya (lahir Disember 13, 1887 – meninggal September 7, 1985, Di dalam Hungary Pólya György) merupakan seorang ahli matematik berbangsa Hungary

Kehidupan dan Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Beliau telah dilahirkan dengan nama Pólya György di Budapest, Hungary, dan telah mati di Palo Alto, California, Amerika Syarikat. Beliau merupakan seorang profesor matematik dari tahun 1914 hingga 1940 di ETH Zürich, Switzerland dan dari tahun 1940 hingga 1953 di Stanford University membawa gelaran Professor Emeritus sehingga akhir hayat dan kerjayanya. Beliau telah menjalani kajian pada banyak pelbagai tajuk matematik, termasuklah siri, teori nombor, analisis matematik, geometri, aljabar, kombinatorik, dan kebarangkalian[1] Dalam hari-hari terkemudian beliau, beliau telah menghabiskan usahanya cuba untuk mencirikan kaedah-kaedah yang orang gunakan untuk menyelesaikan masalah, dan untuk mengenalpasti bagaimana penyelesaian masalah sepatutnya diajar dan dipelajari. Beliau telah menulis empat buku mengenai tajuk berkenaan: Bagaimana Untuk Menyelesaikannya, Penemuan Matematik: Pada Pemahaman, Pembelajaran, dan Pengajaran Terhadap Penyelesaian Masalah; Matematik dan Penaakulan Jilid I: Induksi dan Analogi dalam Matematik, dan Matematik dan Penaakulan Jilid II: Corak Penaakulan.

Dalam bukunya bertajuk How to Solve It, Pólya memberikan heuristik bagi menyelesaikan semua jenis masalah, tidak hanya tertumpu kepada matematik sahaja. Buku ini termasuklah nasihat bagi mendidik pelajar-pelajar mengenai matematik dan satu mini ensiklopedia bagi of terma-terma heuristik . Ia telah diterjemahkan ke dalam beberapa bahasa dan telah terjual lebih daripada satu juta naskhah. Seorang ahli Russian ahli fizik Zhores I. Alfyorov, (pemenang Nobel dalam tahun 2000) memuji beliau, berkata beliau amat berpuas hati dengan buku ternama Pólya itu. Buku itu masih lagi dirujuk sebagai pendidikan matematik. Automated Mathematician karya Douglas Lenat dan program-program intelegensia buatan Eurisko telah diberikan inspirasi oleh kerja Pólya.

Dalam tahun 1976 Persatuan Matematik Amerika telah menubuhkan Anugerah George Pólya "bagi artikel-artikel kecemerlangan ekspositori yang diterbitkan di dalam College Mathematics Journal."


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.

  1. ^ Roberts, A. Wayne (1995). Faces or Mathemathics, Third Edition. New York, NY USA: HaperCollins College Publishers. m/s. 479. ISBN 0-06-501069-8. Cite has empty unknown parameter: |1= (bantuan); Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)