Gerakan 30 September

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Gerakan 30 September atau yang sering disingkat G 30 S PKI, G-30S/PKI, Gestapu (Gerakan September Tiga Puluh), Gestok (Gerakan Satu Oktober) ialah peristiwa yang terjadi pada tanggal 30 September 1965 di mana enam pegawai tinggi tentera Indonesia beserta beberapa orang lainnya dibunuh dalam suatu usaha pemberontakan yang disebut sebagai usaha rampasan kuasa yang dituduh dilakukan anggota Partai Komunis Indonesia (PKI). Ekoran itu kuasa Presiden Indonesia, Sukarno diambil alih dan beliau dilindungi oleh Jeneral Suharto.

Selepas G30S gagal, rakyat Indonesia semakin bencikan komunis dan membunuh ratusan ribu mereka yang disyakki komunis. Paham Komunis di negeri Indonesia pun mulai dilarang.

Kempen jeneral[sunting | sunting sumber]

Pada jam 3:15 pagi, 1 Oktober 1965, tujuh kumpulan tentera dalam trak dan bas-bas yang terdiri daripada askar dari Rejimen Tjakrabirawa (tugas sebagai Pengawal Presiden) dan pasukan Divisyen Diponegoro (Jawa Tengah) dan Brawijaya (Jawa Timur) meninggalkan Pangkalan Tentera Udara Halim Perdanakusuma di selatan Jakarta untuk menculik tujuh jeneral - semuanya Ketua Turus Tentera. Tiga mangsa sasaran ialah Menteri / Panglima Angkatan Darat Leftenan Jeneral Ahmad Yani, Mejar Jeneral MT Haryono dan Brigadier Jeneral D. I. Panjaitan telah dibunuh di rumah mereka. Manakala tiga lagi (Mejar Jeneral Soeprapto, Mejar Jeneral S. Parman dan Brigadier Jeneral Sutoyo) telah ditangkap hidup-hidup. Sementara itu, sasaran utama, Menteri Pertahanan dan Keselamatan Dalam Negeri dan Ketua Turus Angkatan Bersenjata Republik Indonesia, Jeneral Abdul Harris Nasution berjaya melarikan diri dari cubaan dengan melompat dari dinding ke dalam taman Kedutaan Iraq. Tetapi pembantu peribadi beliau, Leftenan Pierre Tandean, telah ditangkap dengan tidak sengaja selepas disangkakan sebagai Nasution dalam gelap pagi itu. Anak Nasution, Ade Irma Suryani Nasution (5 tahun), ditembak dan meninggal dunia pada 6 Oktober. Di samping itu seorang pegawai polis yang menjaga jiran Nasution, Inspektor Percubaan Polis Karel Sadsuitubun, ditembak dan dibunuh oleh kumpulan penculikan itu. Jeneral dan badan-badan rakan-rakan mati mereka dibawa ke Lubang Buaya berhampiran Lapangan Terbang Halim di mana mereka yang masih hidup telah ditembak, dan tubuh mereka dibuang ke dalam 'lubang buaya'.

Pengambilalihan di Jakarta[sunting | sunting sumber]

Kemudian pagi itu, seramai 2,000 tentera dari Batalion 454 dari Divisyen Diponegoro dan Batalion 530 Divisyen Brawijaya menduduki dan menguasai 'Lapangan Merdeka (kini Monumen Nasional di Jakarta Pusat), dan bangunan Radio Republik Indonesia. Mereka tidak menguasai ibu pejabat Mejar Jeneral Suharto.Pada malamnya, DN Aidit selaku ketua PKI dan Timbalan Marsekal Udara Omar Dhani pergi ke lapangan terbang Halim.

Berita jam 07:00 malam menyiarkan ucapan Leftenan Kolonel Untung Syamsuri , komander rejimen Cakrabirawa , pengawal Presiden telah mengambil kawalan lokasi strategik di Jakarta, dengan bantuan unit tentera yang lain. Tujuannya adalah untuk mencegah satu cubaan rampasan kuasa oleh satu 'Ketua Majlis' dibantu oleh CIA - CIA berniat membuang Sukarno pada 5 Oktober pada hari ulang tahun ke-20 "Tentera Nasional Indonesia".Dia juga meyatakan bahawa Presiden Sukarno sedang dilindungi.Untung bergerak ke Halim . Kemudian Sukarno mendakwa dia berhampiran pesawat dan hendak meninggalkan Jakarta. Selanjutnya Radio Indonesia menyenaraikan 45 ahli Gerakan G30S dan semua tentera berpangkat dihapuskan.

Akhir pergerakan di Jakarta[sunting | sunting sumber]

Pada jam 5:30 pagi, Suharto bangun dari tidur oleh jirannya dan memberitahu kehilangan jeneral dan bunyi tembakan di rumah masing-masing. Beliau telah pergi ke ibu pejabat KOSTRAD dan cuba menghubungi pegawai-pegawai kanan yang lain. Dia berjaya menghubungi komander Tentera Laut dan Polis, tetapi gagal menghubungi Komander Tentera Udara. Beliau kemudiannya mengambil perintah Tentera Darat dan mengeluarkan perintah agar mengurung semua tentera ke berek.

Akibat perancangan yang buruk, pemimpin-pemimpin rampasan kuasa gagal menghantar tentera ke Lapangan Merdeka yang panas dan dahaga. Mereka beranggapan bahawa mereka menjaga presiden di dalam istana. Sepanjang petang, Suharto memujuk batalion Brawijaya datang segera ke Kostrad. Tentera Diponegoro bergerak Lapangan Terbang Halim. Pada 7:00 Suharto mengawal semua peralata yang sebelum ini dipegang oleh kuasa-kuasa Gerakan 30 September. Pada jam 9.00, Nasution memerintah Tentera Darat dan menghapuskan kuasa-kuasa revolusioner dan mengurung Sukarno. Beliau mengeluarkan kata dua kepada tentera di Lapangan Terbang Halim. Pada petang itu, Sukarno meninggalkan Halim dan tiba di Bogor , di mana terdapat sebuah lagi istana presiden .

Kebanyakan tentera pemberontak melarikan diri, dan selepas pertempuran kecil pada awal pagi 2 Oktober, Angkatan Tentera Indonesia kembali mengawal Lapangan Terbang Halim, Aidit terbang ke Yogyakarta dan Dani pergi ke Kuah sebelum askar tiba.

Peristiwa di Jawa Tengah[sunting | sunting sumber]

Berikutan siaran radio 07:00, pasukan dari Bahagian Diponegoro di Jawa Tengah menguasai lima daripada tujuh bahagian dalam nama gerakan 30 September. Datuk Bandar PKI Solo mengeluarkan kenyataan menyokong gerakan G30S. Tentera pemberontak di Yogyakarta, yang diketuai oleh Muljono Utama, telah diculik dan kemudian dibunuh .

Pembunuhan rakyat Indonesia dari 1965-1966[sunting | sunting sumber]

Suharto dan rakan-rakannya segera menyalahkan PKI sebagai dalang Gerakan 30 September. Dengan sokongan Angkatan Tentera dan penyebaran cerita 'Lubang Buaya', demonstrasi anti-PKI dan keganasan tercetus. Rakyat mengganas bermula di Aceh, ke Jawa Tengah dan Jawa Timur.Suharto kemudian menghantar pasukan payung RPKAD di bawah Kol Sarwo Edhie ke Jawa Tengah. Apabila mereka tiba di Semarang , penduduk tempatan sedang membakar ibu pejabat PKI. Tentera turut membunuh komunis yang disyaki. Di Jawa Timur, sayap pemuda Nahdlatul Ulama sedang menggila membunuh dan sembelih dan merebak ke Bali . Anggaran antara 78000 hingga satu juta dibunuh. DN Aidit yang telah ditawan oleh Angkatan Tentera pada 25 November telah dibunuh selepas itu.

Teori lain tentang Gerakan 30 September[sunting | sunting sumber]

Kepimpinan Tentera menuduh PKI pada peringkat awal. Kerajaan Presiden Suharto menggunakan singkatan "G30S/PKI". Tersiar berita kesihatan Sukarno yang memburuk dan PKI bertindak mahu merampas kuasa dan menubuhkan sebuah negara komunis. Penyiaran kartun dalam majalah Harian Rakyat bahawa PKI menyokong Gerakan 30 September dalam isu 2 Oktober .PKI dikatkan dengan Untung dari "biro khas" dan setiausaha parti, Aidit. Namun tiada bukti kukuh tentang hal ini.

Menggagalkan tipu daya[sunting | sunting sumber]

Kononnya Gerakan 30 September bertujuan mengelakkan rampasan kuasa yang dirancang oleh "Majlis Ketua" (Dewan Jeneral) . Mereka bertindak untuk menyelamatkan Sukarno daripada pegawai-pegawai ini yang didakwa diketuai oleh Nasution dan termasuk Yani, yang telah merancang satu rampasan kuasa pada Hari Angkatan Bersenjata - 5 Oktober 1965.

Laporan Cornell[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 1971, Benedict Anderson dan Ruth McVey menulis satu artikel 'Kertas Cornell'.Mereka mendakwa Gerakan 30 September adalah hasil daripada rasa tidak puas hati di pihak pegawai-pegawai rendah yang gagal dalam kenaikan pangkat dan benci terhadap jeneral hidup korup dan merosot. Sesungguhnya PKI sengaja dilibatkan, membawa Aidit ke Lapangan Terbang Halim: lencongan dari fakta memalukan Angkatan Tentera di belakang gerakan.

Pada hakikatnya, Majlis Ketua Tentera yang merancang untuk membunuh Sukarno dan melaksanakan junta tentera . G30S sememangnya tindakan pegawai-pegawai yang setia kepada Sukarno ,tidak menumbangkan pemerintahan Sukarno.Teori Anderson, bagaimanapun, bahawa Suharto terlibat dalam plot pembunuhan G30S.

Fokus teori Anderson ialah Kolonel Abdul latief. Latief setia kepada Sukarno dan berkawan dengan Suharto. Ekoran cubaan rampasan kuasa, Latief dipenjara dan dinamakan sebagai konspirator dalam G30S. Dalam perbicaraan tentera pada tahun 1970-an, Latief menuduh Suharto sendiri telah bersama-konspirator dalam plot G30S, dan telah mengkhianati kumpulan itu untuk tujuan sendiri.

Anderson menunjukkan bahawa Suharto dua kali menghadiri mesyuarat latief di hospital pada 30 September 1965 (iaitu G30S) dan naratif dua mesyuarat itu adalah bercanggah. Dalam temu bual dengan wartawan Amerika Arnold Brackman, Suharto menyatakan bahawa dia ke hospital untuk melawat anak Latif yang terbakar. Majalah Der Spiegel melaporan, Suharto memang pergi ke hospital itu.

Anderson mendakwa Suharto memang di plot. Antaranya ialah:

  • Semua yang terlibat adalah orang bawahan Suharti: Leftenan-Kolonel Untung , Kolonel Latief, dan Brigadier - Jeneral Supardjo di Jakarta, dan Kolonel Suherman, Utama Usman, dan sekutu mereka di Ibu Pejabat Bahagian Diponegoro di Semarang.
  • Bahawa persatuan Untung ,Latief dengan Suharto adalah begitu dekat- menghadiri 'acara keluarga dan meraikan anak-anak mereka antara satu sama lain
  • Bahawa kedua-dua jeneral yang mempunyai arahan langsung di Jakarta (kecuali bagi Pengawal Presiden, yang menjalankan pembunuhan itu).
  • Bahawa ketua unit perisikannya ,Ali Murtopo membuat sambungan dan memberikan maklumat kepada kerajaan bermusuhan iaitu Malaysia, Singapura, United Kingdom, dan Amerika Syarikat melalui operasi pengintipan yang dikendalikan oleh Benny Moerdani di Thailand. Murdani kemudiannya menjadi ketua pengintip dalam kerajaan Suharto.

Teori lain Anderson:

  • Bahawa Suharto yang benar-benar telah mengambil bahagian dalam plot dan telah berpaling tadah
  • Bahawa Suharto telah bertindak sebagai seorang perisik untuk Majlis Ketua
  • Bahawa Suharto tidak berminat dalam perjuangan berpuak-puak G30S dan Majlis Ketua.

Suharto dengan CIA[sunting | sunting sumber]

Col Latief adalah rakan rapat Suharto, sama seperti lain-lain tokoh-tokoh utama dalam pergerakan itu, dan bahawa Latief sebenarnya melawat Suharto pada malam sebelum pembunuhan (Wertheim, 1970 )

Propaganda British[sunting | sunting sumber]

Peranan Pejabat Luar Negeri United Kingdom perisikan MI6 : Bahawa keputusan untuk menjatuhkan Pres. Sukarno telah dibuat oleh Perdana Menteri United Kingdom Harold Macmillan dan dilaksanakan semasa Perdana Menteri Britain Harold Wilson. Sesungguhnya United Kingdom menjadi cemas dengan pengumuman dasar konfrontasi Indonesia terhadap Malaysia. Satu memorandum CIA tahun 1962 menunjukkan bahawa Perdana Menteri Britain dan Presiden AS, John F. Kennedy semakin bimbang dengan kemungkinan konfrontasi dengan Malaysia merebak.

Operasi psikologi tentera British untuk menyebarkan propaganda hitam pemutus PKI , Cina Indonesia , dan Sukarno adalah peluang yang cukup baik. Usaha ini mengulang kejayaan kempen propaganda British dalam Darurat Malaya .

Suruhanjaya Tinggi British di Singapura dan Perbadanan Penyiaran British (BBC), Associated Press (AP), dan New York Times melaporkan tentang kegawatan ekonomi Indonesia. Menurut Roland Challis, bahawa wartawan BBC telah memanipulasi situasi di Indonesia. Kononnya Komunis sedang merancang untuk pembunuhan warga Jakarta. Tuduhan itu hanya berdasarkan pemalsuan oleh Norman Reddaway, seorang pakar propaganda IRD.

Pada 16 April 2000 ,Sir Denis Healey , Setiausaha Negara bagi Pertahanan pada masa perang, mengesahkan bahawa IRD sangat aktif.Beliau menafikan peranan oleh MI6 dan tiada sebarang bantuan persenjataan British.

Plot Sukarno[sunting | sunting sumber]

Buku di India (2005) oleh Victor FIC , mendakwa bahawa Aidit dan PKI membuat keputusan untuk melancarkan serangan terlebih dahulu terhadap jeneral tentera kanan untuk mencegah mengambil alih tentera. Dia mendakwa bahawa Sukarno telah bertemu dengan wakil-wakil kerajaan China dan telah bersetuju untuk bersara dalam buangan di China. Berikutan penyingkiran para jeneral, presiden akan melantik Kerjasama Bersama (Gotong Royong) kabinet dan kemudian bersara atas sebab-sebab keuzuran. Sekiranya dia tidak bersetuju untuk berbuat demikian, beliau akan "dihantar" di bawah perlindungan PKI.

Perancangan tidak cekap[sunting | sunting sumber]

Dalam buku 2007 'Gerakan 30 September', Profesor John Roosa menolak versi rasmi kerajaan Indonesia.Sesungguhnya Suharto tidak pernah memberi pernjelasan memuaskan tentang kebanyakan protagonis pergerakan itu ialah pegawai-pegawai Angkatan Tentera. Walau bagaimanapun, beliau tidak mengakui bahawa beberapa unsur-unsur PKI yang terlibat.

Jika pergerakan itu telah dirancang oleh pegawai-pegawai tentera, seperti yang didakwa dalam "Kertas Cornell", ia satu perancangan buruk. Pemimpin-pemimpin pergerakan terlalu berbeza pandangan dalam mencari titik persamaan untuk menjalankan operasi.

Beliau mendakwa bahawa pegawai AS dan pegawai-pegawai tertentu Tentera Indonesia telah menggariskan pelan di mana PKI akan dipersalahkan dalam rampasan kuasa.Boneka Gerakan September 30 diberi galakan oleh Amerika Syarikat untuk memastikan kemusnahan PKI, termasuk membekalkan senarai ahli-ahli parti PKI dan peralatan radio .

Roosa menyimpulkan bahawa G30s dipimpin oleh SJAM , dan kerjasama dengan Aidit bersama-sama dengan Pono, Untung dan Latief. Suharto berjaya mengalahkan G30S kerana dia tahu semua itu terlebih dahulu dan kerana Angkatan Tentera telah bersedia untuk luar jangka. Sebenarnya, tidak ada penyelarasan yang betul menjadi sebab utama bagi kegagalan gerakan secara keseluruhannya. [1]

Rujukan[sunting | sunting sumber]