Gimbap

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gimbap
gimbap
Nama Korea
Hangul김밥
Perumian Semakangimbap
McCune–Reischauerkimbap

Gimbap atau kimbap (bahasa Korea: 김밥, gimbap) adalah makanan ringan segera Korea yang sangat digemari dan terkenal.[1] Gimbap dibuat dari nasi (bap) yang digulung dengan rumpai laut kering (gim) yang seakan-akan Californian Roll. Isi gimbap ada bermacam-macam jenis seperti daging, sosej, danmuji atau telur goreng. Gimbap dipotong menjadi kecil dan disajikan sejuk, biasanya disajikan dengan sup miso dan kimchi.

Bahan asas gimbap adalah nasi, daging, sosej, danmuji, sayuran yang diacar atau yang masih segar. Secara tradisional, nasi diperisakan dengan garam dan minyak bijan atau minyak perila. Isinya pun bermacam-macam jenis, sama ada ikan (dalam bentuk kek ikan), daging ketam, telur atau daging rusuk lembu yang berempah, manakala bahan sayuran adalah timun, bayam, lobak merah dan danmuji.

Gimbap terpilih sebagai antara 100 jenis masakan Korea yang paling digemari oleh orang luar negara.[2]

Bahan[sunting | sunting sumber]

Komponen asas Gimbap adalah beras, daging atau bahan kaya protein lain, dan berbagai macam sayuran, acar, panggang, atau segar. Secara tradisional, nasi ringan dirempahi dengan garam dan minyak bijan atau minyak perila, bahan protein popular adalah kek ikan, daging ketam, telur, dan daging lembu tulang rusuk-mata berpengalaman. Sayuran biasanya merangkumi timun, bayam, lobak merah, dan danmuji (acar lobak). Setelah Gimbap telah digulung dan dihiris, biasanya dihidangkan dengan danmuji.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]