Gin Tama

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Gin Tama
銀魂
(Roh Perak)
Genre Komedi, Parodi, Cereka sains
Manga
Pengarang Hideaki Sorachi
Penerbit Shueisha
Penerbit Lain Jerman Tokyopop
Thailand Siam Inter Comics
Perancis Kana
Itali Planeta DeAgostini
Sepanyol Glénat
Korea Selatan Haksan
Demografik Shōnen
Majalah Asal Weekly Shōnen Jump
Tarikh Pengeluaran 8 Disember 2003 – kini
Jilid 36 (Senarai jilid-jilid)
Video animasi original
Studio Sunrise
Dikeluarkan pada Disember 2005
Jangka masa tayangan 33 minit
Siri anime televisyen
Pengarah

Shinji Takamatsu (episod 1-105)

Yoichi Fujita (episod 100 ke atas)
Studio Sunrise
Dilesenkan oleh Kanada Amerika Syarikat Sentai Filmworks
Penyiaran Asal TV Tokyo
Lain-lain Penyiaran
Itali MTV Italy
Sepanyol Canal Extremadura
Filipina ABS-CBN
Taiwan STAR Chinese Channel
Hong Kong TVB J2
Korea Selatan Tooniverse
Malaysia TV2
Tarikh tayangan 4 April 200625 Mac 2010
Manga
3-Nen Z-Gumi Ginpachi-sensei
Pengarang Tomohito Ōsaki
Ilustrasi Hideaki Sorachi
Penerbit Shueisha
Tarikh Pengeluaran 3 Februari 2006 – kini
Jilid 4
Video animasi original
White Demon's Birth
Studio Sunrise
Dikeluarkan pada Disember 2008
Jangka masa tayangan 10 minit
Filem anime
Gintama: A New Retelling Benizakura Arc
Studio Sunrise
Dikeluarkan pada 24 April 2010
Jangka masa tayangan 95 minit
Karya berkaitan

Gin Tama (銀魂 Gintama?, sast. "Roh Perak") ialah manga Jepun yang ditulis dan diilustrasi oleh Hideaki Sorachi dan diterbitkan dan disirikan, bermula pada 8 Disember 2003, di Weekly Shōnen Jump Shueisha. Berlatarbelakangkan Edo yang telah ditawan oleh makhluk asing bernama Amanto, plot mengikuti kehidupan dari sudut pandang samurai Sakata Gintoki, yang bekerja sebagai pekerja bebas bersama rakan-rakannya Shinpachi Shimura dan Kagura untuk membayar sewa bulanan. Sorachi menambah unsur cereka sains untuk membangunkan watak sesuai dengan keinginan setelah editornya menyarankan untuk melakukan beberapa siri sejarah.

Manga ini telah dilesenkan oleh Viz Media di Amerika Utara. Selain menerbitkan kelantangan individu siri, Viz siri bab pertama dalam mereka Shonen Jump manga antologi manga. Ini debut pada edisi Januari 2007, dan siri pada tahap satu bab sebulan. Animasi video asli (OVA) dari Gin Tama oleh Sunrise adalah ciri di Jump Festa 2006 Anime Tour pada tahun 2005. Hal ini diikuti oleh siri anime lengkap yang memulai debutnya pada tarikh 4 April 2006 di TV Tokyo dan selesai pada tarikh 25 Mac 2010. Sebuah filem animasi perdana di Jepun pada bulan April 2010. Laman web Crunchyroll streaming siri di situsnya, sementara Sentai Filmworks berlesen siri, dengan edaran dari Section23 Filem pada DVD. Selain siri anime, ada novel pelbagai cahaya dan permainan video berdasarkan Gin Tama.

Di Jepun, manga Gin Tama telah popular, biasanya peringkat dalam Top Ten siri best seller. Muzik dan DVD yang juga telah ditunjukkan, pada berbagai masa, dalam Top Ten media masing-masing, sementara TV Tokyo telah mengumumkan bahawa anime Gin Tama bertanggung jawab untuk jualan yang tinggi di luar negeri seiring dengan adaptasi anime dari Naruto. Penerbitan untuk manga, anime dan yang lain telah mengomentari manga Gin Tama. respon positif telah difokuskan dalam komedi dan watak dari siri, sedangkan tanggapan negatif kebimbangan manga karya seni itu.

Plot[sunting | sunting sumber]

Kisah Gin Tama terjadi di Edo (sekarang dikenali sebagai Tokyo kerana perubahan nama pada tahun 1868), Jepun, yang ditawan oleh alien yang disebut Amanto di zaman Edo akhir. Samurai Jepun bertempur melawan alien, tetapi selepas kekalahan mereka yang Amanto ditempatkan larangan membawa pedang di depan umum. plot ini difokuskan pada samurai eksentrik, Sakata Gintoki yang membantu seorang remaja bernama Shinpachi Shimura menyelamatkan adiknya Tae dari sekumpulan orang asing yang ingin membuat bahagian nya pelacuran. Terkesan dengan Gintoki, Shinpachi menjadi magang dan bekerja dengan dia sebagai freelancer untuk membayar sewa bulanan di mana Gintoki tinggal, serta untuk mengetahui lebih banyak tentang dia. Mereka berdua menyelamatkan seorang gadis remaja bernama Kagura asing dari kumpulan Yakuza yang ingin menggunakan kekuatan super-nya untuk membunuh orang. Kagura menyertai Shinpachi dan Gintoki untuk bekerja sebagai freelancer dan tiga menjadi dikenali sebagai "Odd Jobs Gin". Saat melakukan pekerjaan mereka, mereka menghadapi polis beberapa kali Shinsengumi, yang biasanya sekutu dengan Odd Jobs Gin dalam pekerjaan mereka kerana mereka sering melibatkan penjenayah berbahaya. Mereka juga datang untuk bertemu bekas rakan-rakan Gintoki semasa kempen Amanto, termasuk Katsura Kotaro pengganas yang memelihara hubungan persahabatan dengan mereka walaupun cita-citanya untuk menghancurkan Bakufu. Di sisi lain, Shinsuke Takasugi bertindak sebagai antagonis utama di seluruh siri, kerana dia ingin menghancurkan Bakufu dengan cara yang lebih keras daripada Katsura. Walaupun kisah siri 'umumnya episodik, ada juga beberapa cerita busur yang dibangunkan melalui beberapa bab.

Tema dan gaya[sunting | sunting sumber]

Fokus utama Hideaki Sorachi di Gin Tama adalah penggunaan gags; selama tahun kedua manga tentang serialisasi ia mulai menambah lebih banyak drama cerita sambil tetap menjaga komedi. Berbagai lelucon dari manga ini adalah komentar mengenai klise daripada siri Shonen lain. Sebagai contoh, pada bab pertama selepas Gintoki perkelahian sekelompok alien untuk melindungi Shinpachi dan Tae, Shinpachi mengeluh bahawa dia hanya berjuang untuk "satu halaman" dan Gintoki menjawab, "Diam! Satu laman adalah waktu yang lama untuk artis manga! " Gintoki keinginan berlebihan untuk membaca Shonen Jump Mingguan (yang menyebabkan dia untuk melawan pembaca lain untuk mendapatkannya) juga membuat olok Shonen, kerana selama bahagian-bahagian watak kutipan mereka. Jenis lain dari situasi komik lebih umum, sehingga pembaca harus tahu tentang budaya Jepun untuk memahami mereka. humor ini digambarkan oleh penerbitan sebagai "aneh" dan "aneh". Hal ini juga digambarkan sebagai terbahagi antara dua kategori: "sci-fi komedi" dan "komedi samurai" dengan bekas merujuk pada alien. Hal ini cenderung untuk menunjukkan "sebuah kelemahan menjengkelkan tentang masyarakat moden" termasuk perayaan hari atau terkenal mitos figures.Additionally, ada rujukan untuk beberapa tokoh-tokoh sejarah dengan beberapa watak dari cerita yang berpusat pada mereka. Selain siri 'komedi, alien' pencerobohan di Jepun membawa isu-isu sosial beberapa di antara mereka dan manusia dengan paling berulang menjadi kurangnya kesamaan sosial.

Pengeluaran[sunting | sunting sumber]

Pada tahun 2003, Hideaki Sorachi adalah seorang mangaka up-dan-datang yang sudah menciptakan dua satu-tembakan untuk Weekly Shonen Jump magazine.Although dia bersiap-siap untuk menulis siri pertama siri itu, editornya menyarankan ia mencipta siri manga berdasarkan Shinsengumi, sebahagian besar terinspirasi oleh drama-TV mendatang tentang rombongan 1860-an seperti yang digambarkan oleh pelakon idola. Sorachi cuba untuk membuat siri ini kerana dia mengaku menyukai Shinsengumi, tapi akhirnya gagal untuk mendapatkan apa pun dari tanah. Alih-alih meninggalkan idea sepenuhnya, ia tetap fokus pada zaman Jepun bersejarah tetapi mula membuat cerita sendiri, menambahkan dalam unsur-unsur fiksyen sains dan fictionalizing banyak tokoh dari era untuk mencipta sebuah cerita yang lebih sesuai dengan keinginan sendiri. Judul asli dari siri ini bertujuan untuk menjadi "Yorozuya Gin-san" (万事 屋 銀 さん?), Menyalakan "Merchant Umum Gin-san".), Tetapi tidak mempunyai kesan apapun pada Sorachi. Setelah perdebatan besar, ia memutuskan untuk pergi dengan nama Gin Tama selepas telah membincangkan dengan keluarganya, menentukan nama yang terdengar dekat dengan tepi tanpa benar-benar dari itu. Walaupun Sorachi dianggap satu-shot "Samuraider" menjadi sangat miskin, tatacara seperti ditembak satu-menjawat jawatan sebagai asas untuk Gin Tama, seperti penambahan characters.Sorachi alien punya harapan kecil di populariti manga, seperti ia mencatatkan bahawa digunakan orang untuk mengatakan padanya manga tidak akan melampaui jumlah dua kelantangan tankōbon. Namun, selepas kelantangan ketiga dikeluarkan, Sorachi mendapati bahawa ia tidak memiliki "bahan segar untuk menggunakan"

Watak utama dari siri ini pada asalnya bertujuan untuk Hijikata Toshiro sebagai Sorachi adalah seorang peminat Shinsengumi, terutama dari Hijikata Toshizo (Shinsengumi yang merupakan asas untuk salah satu Gin Tama), setelah ia melihat filem Burn! Pedang!. Ketika Sorachi tidak boleh "mengusir" desain awal Hijikata, dia memutuskan untuk tidak menggunakan dia sebagai tokoh utama, tetapi menambah dia bersama-sama dengan Shinsengumi ke bab pilot story.The daripada siri mempunyai plot yang berbeza dengan yang dari serialisasi : Shinpachi sudah bertemu Gintoki dalam cerita itu dan ada lebih Shinsengumi cerita seperti yang didasarkan pada Harada Sanosuke. Kerana semua ini Shinsengumi baru ini lebih tua dari sebahagian besar watak berulang dari siri, Sorachi dihapuskan mereka berfikir mereka tidak entertaining.When diminta oleh kipas angin, Sorachi menyebutkan bahawa sebahagian besar watak dari siri didasarkan pada warga Edo kehidupan nyata sementara Gintoki's watak kira-kira berdasarkan pahlawan rakyat Sakata Kintoki.

Selama tahun pertama dari siri, Sorachi percaya bahawa sumber populariti Gin Tama sebahagian disambungkan ke drama Shinsengumi. Sementara drama berlari selama tahun pertama dari siri, ketika manga ini sebahagian besar cerita pendek yang membentuk watak dan dunia, ia merasa tidak selesa membuat hal-hal yang berkaitan dengan drama. Pada tahun kedua dan seterusnya, ia menjadi lebih berani dalam cerita dan konsep-konsep, mencipta alur cerita yang lebih panjang yang merangkumi lebih banyak drama sekaligus menjaga rasa humor dan satirization Jepun moden dengan cara masa lalunya fiksyen. Ketika bekerja di bab Sorachi umumnya mempunyai masalah untuk menyelesaikan naskah, meninggalkan penyelia untuk memuat sebelum ia boleh merevisinya. Ia tokoh tentang apa yang harus menulis dengan tinggal di biliknya atau dengan pergi berjalan-jalan. Walaupun ia berkomentar bahawa beberapa ideanya adalah "rawak", dia menumpukan pada fakta bahawa mereka berkaitan dengan manga. Namun, ketika ia mempunyai masalah untuk mencari tahu apa idea-idea, Sorachi biasanya dibantu oleh editornya. Berfikir Gin Tama sebagai "manga non-sense", sebelum membuat sebuah bab, Sorachi berfikir apakah bab harus komedi atau drama.When menulis baris dalam siri, Sorachi biasanya menggunakan spidol, pulpen , pena kuas-tip dan multiliner sebuah. Untuk garis besar karakter dia hanya menggunakan spidol dan pena, sedangkan untuk menghuraikan-multiliner 0,8.

Media[sunting | sunting sumber]

Manga[sunting | sunting sumber]

Bab manga dari Gin Tama ditulis dan diilustrasikan oleh Hideaki Sorachi. Mereka telah siri untuk buku antologi manga Weekly Shonen Jump dari Shueisha sejak tarikh 8 Disember 2003. Lebih dari dua ratus bab dikenalpasti sebagai "Pelajaran" telah siri. Shueisha juga menerbitkan bab pertama dalam talian Tama Gin pada mereka Weekly Shonen Jump Media website.Viz Gin Tama berlesen rasmi untuk penerbitan di Amerika Utara. Sebuah preview 55 halaman dari siri pertama kali dipaparkan pada Januari 2006 Shonen Jump masalah. Iaitu memperoleh lesen untuk menerbitkan bab dari siri di Shonen Jump pada San Diego Comic Con-International dari tahun 2006. Bab-bab yang siri di Shonen Jump dari Januari sampai dengan Mei 2007 pada tahap satu bab sebulan. Shueisha telah mengumpulkan bab dalam kelantangan tankōbon dengan yang pertama diterbitkan pada tarikh 2 April 2004. Pada tarikh 30 April 2010, tiga puluh empat kelantangan telah dikeluarkan di Jepun. Di Amerika Utara tankōbon diterbitkan di bawah Viz's "Shonen Jump Advanced" imprint. Volume pertama diterbitkan pada tarikh 3 Julai 2007, sementara saat ini, sembilan belas kelantangan telah dikeluarkan.

OVA[sunting | sunting sumber]

Dua animasi video asli (OVA) dari Gin Tama dibangunkan oleh Sunrise untuk Muzik Festa Lompat Tour setakat ini. Yang pertama, mempunyai tajuk yang sama dan ditunjukkan di Jump Festa 2005, terdiri dari pelbagai cerita autoconclusive bertujuan untuk memperkenalkan watak dari OVA kedua series.The bernama Shiroyasha Kotan (白 夜叉 降 诞?, Lit. "White Demon's Birth" ), ditunjukkan di Jump Festa 2008. Hal ini pada asalnya ditetapkan dalam perang antara alien dan samurai dan ia kemudian diturunkan menjadi tipuan. Pada tarikh 30 September 2009, sebuah DVD bernama Gintama Jump Muzik Tour 2008 & 2005 diterbitkan oleh Aniplex. Ini mengandungi OVA 2005 dan 2008 dan sebuah komentar audio.

Anime TV[sunting | sunting sumber]

Sebuah adaptasi anime oleh Sunrise debutnya di TV Tokyo pada tarikh 4 April 2006. Yang sembilan puluh sembilan pertama episode awalnya diarahkan oleh Shinji Takamatsu. Episode 100-105 yang diarahkan oleh Takamatsu dan Yoichi Fujita, sedangkan episode berikut diarahkan hanya oleh Fujita. Subjudul untuk anime Tama longgar Gin boleh diterjemahkan sebagai "Titik awalnya adalah sangat penting untuk apa pun, jadi cuba mengalahkan diri sendiri adalah hanya tentang benar." Selama Januari 2009, Fujita disebutkan ia tidak akan bekerja di musim keempat dari siri mulai tahun tersebut. Namun, pada bulan Februari 2009, itu menegaskan bahawa anime akan terus untuk tahun keempat, sekali lagi diarahkan oleh Fujita. Walaupun siri yang berakhir pada tarikh 25 Mac 2010 dengan jumlah episode 201, [35] Fujita mengisyaratkan anime akan dilanjutkan setelah kakitangan mendapatkan bahan yang cukup untuk bekerja di atasnya. Takamatsu mendakwa siri TV "sama sekali tidak lebih dari itu bahkan belum bermula belum!. Ini pasti akan kembali."

Pada tarikh 5 April 2010, TV Tokyo stesen mula ditayangkan tayangan semula definisi tinggi episode lama Gin Tama dengan judul Yorinuki Gin Tama-san (よりぬき 銀 魂 さん?, Harfiah "The Best Sangat dari Gin Tama"), judul menjadi parodi dari "terbaik" tayangan semula penambahan anime Sazae-san.In untuk disiarkan di HD, pembukaan baru dan animasi berakhir dan tema telah dibuat. Pembukaan dan berakhir untuk episod 1-9 adalah Apakah itu "Bakuchi Dancer" (バクチ ダンサー Bakuchi Dansa?, Menyalakan "Judi Dancer".) Dan "Bokutachi no Kisetsu" (僕 たち の 季節?, Menyalakan "Musim kami".). Bermula dengan episod 10, membuka diubah menjadi Joe Inoue's "Kaze no Gotoku" (風 のごとく?, Menyalakan "Seperti Angin".) Dan akhir diubah menjadi Vijandeux's "GELOMBANG".

Di Jepun, Aniplex mengedar anime dalam format DVD. Sebanyak tiga belas kelantangan telah dikeluarkan untuk musim pertama, antara 26 Julai 2006 dan 26 Jun 2007. [39] Musim kedua dikeluarkan lebih dari satu set tiga belas kelantangan antara bulan Julai 25 Disember 2007 dan 23 Julai 2008.Season 3 juga dikeluarkan di tiga belas kelantangan dari 27 Ogos 2008 sampai dengan 26 Ogos 2009. DVD kelantangan pertama dari 4 musim ini dikeluarkan pada tarikh 28 Oktober 2009.

Pada bulan November 2008, perjanjian tercapai antara TV Tokyo dan perkhidmatan streaming video Crunchyroll. Crunchyroll akan aliran-pemecatan Bahasa Inggeris episod percuma satu minggu selepas mereka telah ditayangkan di Jepun. Membayar pelanggan boleh menonton episod baru satu jam selepas mereka terbang di Jepun. Pada tarikh 8 Januari 2009, Crunchyroll upload episode pertama mereka (episod 129) ke perkhidmatan tersebut. Di samping episod baru setiap minggu, Crunchyroll juga upload episode dari awal anime series.The dilesenkan oleh Sentai Filmworks, dengan edaran dari Section23 Films. Section23 Filem 'Chris Oarr mengulas bahawa hanya yang pertama dua musim yang berlesen, dengan pilihan pada koleksi pertama rest.The mengandungi tiga belas episod Inggeris-pemecatan dikeluarkan pada DVD, 27 April, 2010.

Filem[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Oktober 2009, Warner Bros mendaftarkan nama Internet domain "Gintama-movie.com" walaupun mereka tidak mengesahkan pembuatan film [47] Dalam edisi ke-58 2009's Weekly Shonen. Lompat, dikeluarkan kemudian bulan itu, itu disahkan perkembangan filem tersebut juga memberikan tagline "Gintama Matsuri Wasshoi!" dengan "Wasshoi" menjadi teriakan lazim dilakukan dalam festival Jepun Titled Gintama: Shinyaku Benizakura-Hen (? 银 魂 新 訳 红 桜 篇, lit. "Gintama: Baru Mengisahkan Kembali Benizakura Arc")., plot filem ini menceritakan kembali sebuah dari busur cerita dari Gin Tama di mana Katsura Kotaro diserang oleh seorang anggota tentera Kiheitai, dan Odd Jobs Gin mula mencari dia. Salah satu iklan TV filem menggoda bahawa "adegan terakhir benar" dari anime ada di film. Apakah menyediakan tema muzik "Bakuchi Dancer" (バクチダンサー?) Untuk filem ini. Ini perdana pada tarikh 24 April 2010, mengambil US $ 2.118.342 pada paparan selama 90 hari pertama.

CD[sunting | sunting sumber]

Muzik untuk anime Tama Gin terdiri oleh Eiichi Kamagata. Pada tarikh 27 September 2006, Audio Highs menerbitkan soundtrack CD pertama untuk siri yang dikenali sebagai Gintama Original Soundtrack. Itu menampilkan 36 lagu termasuk versi TV dari lagu pembuka pertama dan dua soundtrack pertama berakhir themes.The CD kedua, Gintama Original Soundtrack 2, dikeluarkan pada 11 November 2007. Ini termasuk 40 lagu tetapi tidak mempunyai versi TV membuka dan tema akhir dari CD terbaru series.The adalah Gintama Original Soundtrack 3 diterbitkan pada tarikh 24 Jun 2009. Ini ciri-ciri total 28 lagu termasuk tema "Dondake! Gintaman" yang digunakan sebagai lelucon di episode 100 daripada series.Apart dari soundtrack dari siri TV, pada tarikh 25 Mac 2009 (どん だけ ー! ギンタマン?), Itu diterbitkan Gintama The Best yang terdiri dari CD dan DVD. Yang pertama merangkumi fullversions daripada lima tema pertama pembukaan siri dan sembilan tema pertama berakhir. Yang terakhir ini mempunyai ciri-ciri video dari tema muzik dari kredit bekas tapi tanpa.

Novel ringan[sunting | sunting sumber]

Siri novel ringan berdasarkan manga Gin Tama telah ditulis oleh Tomohito Osaki, ilustrasi oleh Hideaki Sorachi, dan diterbitkan oleh Shueisha. Mereka memaparkan watak siri dialihkan ke tatacara sekolah dengan Gintoki bertindak sebagai guru mereka. Hal ini berjalan di Jump Square dengan judul 3-Nen Z-Gumi Ginpachi-sensei (3 年 Z 组 银 八 先生, menyala? "Grade 3 Kelas Z Ginpachi-sensei".). Novel pertama diterbitkan pada tarikh 3 Februari 2006, sedangkan pada 4 April 2009, empat novel cahaya telah diterbitkan oleh Shueisha.

Permainan video[sunting | sunting sumber]

Di Jepun, PlayStation 2 Gin Tama permainan, Gintama: Together With Gin! My Kabuki District Journal (銀 魂 銀 さん と 一緒 ボク の かぶき 町 日記 Gintama Gin-san untuk Issho Boku no Nikki Kabuki-cho !?!), Dirilis pada tarikh 30 Ogos 2007, dan permainan Wii, Gintama: General Store Tube : Tsukkomi-mampu Kartun (? 銀 魂 万事 屋 ち ゅ 〜 ぶ ツッコマブル 動画 Gintama Yorozuya Chubu Tsukkomaburu Doga), dikeluarkan pada tarikh 25 Oktober 2007.A game untuk Nintendo DS disebut Gintama: Silver Ball Quest: Gin's Job-Tukar untuk Menyelamatkan Dunia (銀 魂 銀 玉 くえ す と 銀 さん が 転職 し たり 世界 を 救っ たり Gintama Gintama Kuesuto Gin-san ga Tenshoku-shitari Sekai o Sukuttari?) dikeluarkan pada tarikh 6 Disember 2007. Lain dua game untuk DS termasuk Gintama Dee-Ess: Odd Jobs Grand Riot! (! 銀 魂 で ぃ 〜 え す 万事 屋 大 騒動 Gintama Dīesu Yorozuya Daisōdō!?) Dan Gintama: Hijikata vs Gintoki!? The Fight besar Selama Souls Perak di Daerah Kabuki! !?!! (银 魂 银 时 vs 土方 かぶき 町 銀 玉 大 争奪 戦 Gintama Gintoki Hijikata vs Kabuki-cho Gitama Daisōdatsusen !!?). Juga, ada dua Nintendo DS game yang memaparkan watak Gin Tama setakat ini:!? Yang Weekly Shonen Jump crossover Jump Superstars dan sekuelnya, Lompat Ultimate Bintang

Buku panduan[sunting | sunting sumber]

Ada tiga buku pedoman untuk Gin Tama: dua untuk manga dan satu untuk anime. Buku panduan pertama untuk manga Gintama Rasmi Watak Arahan - Gin Channel! (銀 魂 公式 キャラクター ブック "銀 ちゃん ねる!" Gintama Rasmi Watak Arahan -!? Gin Chaneru) dikeluarkan oleh Shueisha pada 4 April 2006. Ini ciri-ciri fail watak, wawancara dengan Hideaki Sorachi dan tokoh buku stickers.The asli kedua adalah Gintama Rasmi Watak Arahan 2 - Kelas V (銀 魂 公式 キャラクター ブック 2 "银 魂 五年 生" Gintama Rasmi Watak Arahan 2 - Gonen-Sei?) Yang diterbitkan pada tarikh 5 Mei 2009. Seperti buku sebelumnya, yang satu ini juga mempunyai wawancara dengan Sorachi dan fail untuk watak baru yang muncul dalam siri sejak keluaran buku panduan pertama. Buku panduan untuk anime yang bernama Gintama Rasmi Animasi Panduan "Gayagaya Box" (オフィシャルアニメーションガイド 銀 魂 あに め 箱 ガヤガヤ?). Telah diterbitkan pada tarikh 4 April 2008 untuk merayakan penayangan episod 100 anime's. Buku pedoman ini ciri-ciri komen oleh suara pelakon Jepun dan para pemain dari siri.

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Dengan 31 kelantangan dikeluarkan pada Disember 2009, manga Gin Tama telah terjual 29 juta unit di Jepun. Pada bulan Mac 2007, Shueisha mengumumkan bahawa jualan kelantangan pertama telah berlalu satu juta naskhah. Setelah kelantangan dari manga juga mempunyai jualan yang baik, setelah muncul beberapa kali di peringkat komik Jepun. [71] [72] kelantangan 17 dari manga menduduki peringkat 10 kelantangan buku terlaris dari Jepun selama tahun 2007. Selama tahun 2008, manga kedudukan sebagai siri buku terlaris ke-10 dengan lebih daripada 2.3 juta kopi juga sold.It hit nombor 5 di Jepun dalam manga yang paling banyak terjual pada semester pertama tahun 2009 senarai, menjual lebih dari 2,7 juta buku di seluruh November 17, 2008 untuk 17 Mei 2009.In 2008 Gin Tama adalah ciri dalam dua survey Oricon, melainkan berada di peringkat atas sebagai "manga yang paling lucu" dan ke-5 di "manga paling menarik". Dalam tinjauan lain dari 2009, itu disenaraikan sebagai pilihan keenam untuk apa manga boleh diadaptasi menjadi sebuah filem live-action. Dalam jajak pendapat dari majalah Jepun Puff Zassosha's manga, Gin Tama adalah yang kedua dalam kategori "Best Cerita Panjang" Fuji News Network memiliki. Dikutip Gin Tama sebagai salah satu bertanggung jawab terhadap populariti pedang kayu 'selama tahun 2008 sebagai peruncit Hokkaido telah mengalami penjualan cepat dalam pedang kayu untuk foreigners.In Amerika Utara, Gin Tama mempunyai kedudukan sebagai Shonen manga terbaik baru dari 2007 di s About.com '2007 Pembaca Poll: Best New Shonen Manga [81] Pada Masyarakat untuk Promosi Award Animasi Jepun dari 2008. , Gin Tama dicalonkan untuk kategori "Best Manga - Komedi", kalah dari Negima! Magister Negi Magi. jualan Inggeris dari kelantangan manga juga telah baik dengan beberapa dari mereka memiliki muncul di Top Diamond Comic Distributors's 300 Novel Grafis.