Giralda

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Koordinat: 37°23′10.3″N 5°59′32.7″W / 37.386194°U 5.992417°B / 37.386194; -5.992417

Menara Giralda di pelbagai tahap pembinaan: Almohad (kiri), Kristian Zaman Pertengahan (kanan), dan Zaman Pembaharuan (tengah-tengah).

Giralda adalah sebuah menara masjid yang ditukar menjadi sebuah menara loceng untuk Katedral Seville di Seville. Menara ini adalah 104.5 m (343 ft) pada ketinggan dan ia adalah salah satu simbol terpenting dalam bandar zaman pertengahan Seville..

Menara ini bermula di bawah arkitek Ahmad Ben Baso pada 1184. Selepas kematian Ben Baso, arkitek lain melanjutkan kerja pada menara ini. Seorang arkitek bernama Jabir (atau Geber) juga sering dihargai dengan reka bentuk menara. Menara ini diselesaikan pada Mac 10, 1198 dengan pemasangan sfera tembaga di bahagian atas menara. Arkitek-arkitek rekabentuk menara mirip di mana kini Sepanyol dan Maghribi sewaktu zaman ini. Menara Masjid Koutoubia di Marrakesh berkhidmat sebagai sebuah model untuk Giralda dan kembarnya, Menara Hassan di Rabat.

Dua pertiga pertama menara ini adalah sebuah bekas menara masjid dari zaman Almohad Seville, yang tiga lebih atas seni bina Zaman Pembaharuan Sepanyol. Selepas Seville diambil oleh umat Kristian sewaktu Reconquista, masjid bandar ini ditukar menjadi sebuah gereja. Struktur ini dirosak secara dahsyat dalam suatu gempa bumi 1356, dan pada 1401 bandar ini bermula membina katedral kini, salah satu dari gereja terbesar di dunia dan suatu contoh cemerlang gaya seni bina Gothik dan Baroque. Menara Giralda selamat dari gempa bumi, tetapi sfera tembaga yang terdahulu mengatasi menara ini jatuh sewaktu bencana alam tersebut, dan ia digantikan dengan sebuah salib dan loceng. Katedral baru menggabungkan menara sebagai menara loceng dan akhirnya membinanya lebih tinggi sewaktu Zaman Pembaharuan di bawah arkitek Hernán Ruiz yang ditugas untuk bekerja pada menara pada 1568. Bahagian lebih baru menpsi motto Sevilla, NO8DO, bermakna "[Seville] tidak pernah meninggalkan aku." Alfonso X dari Castile memberikan motto ini pada bandar Sevilla apabila ia berlanjut menyokong pemerintahannya sewaktu suatu pemberontakan. Sfera tembaga yang terdahulunya mengatasi menara jatuh dalam suatu gempa bumi pada 1365, dan ia digantikan dengan salib dan loceng. Menutupi atas menara adalah "Lily section" yang mengelilingi pemagaran dengan loceng. Patung berdiri ketinggian 4 m (13 feet) – 7 m (23 ft) dengan pedestal – dan telah duduk di atas menara dari pemasagannya pada 1568 hingga 1997, apabila ia digantikan oleh suatu keping salinan.[1]

Menara-meanra ini, terutamanya yang paling terkemuka di Lebrija dan Carmona, digelar secara masyhur sebagai Giraldillas.

Banyak menara telah pinjam dari reka bentuk Giralda di sepanjang sejarah. Beberapa menara gereja di wilayah Seville juga membawa suatu kemiripan pada menara, dan mungkin telah diilhamkan oleh Giralda. Pelbagai replicas Giralda telah dibina di Amerika Syarikat: satu, kini telah diruntuhkan, di the second Madison Square Garden di New York, direkabentuk oleh Stanford White, dan suatu lagi di Kansas City. Menara jam Ferry Building di San Francisco juga berasaskan Giralda. Menara jam di kampus Río Piedras Universiti Puerto Rico juga diilhamkan oleh Giralda, dan juga menara jam Railroad Depot di Minneapolis, dimusnahkan oleh angin pada 1941. Wrigley Building di Chicago berasaskan pada menara juga.

Dalam sastera masyhur, Giralda memainkan peranan penting dalam novel Dan Brown 1998 Digital Fortress.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. "Fodor's Spain 2010 - Google Books". Books.google.com. Diperoleh pada 2010-11-27. 

Galeri[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]