Grand Theft Auto IV

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Grand Theft Auto IV
PembangunRockstar North
PenerbitRockstar Games
PengeluarLeslie Benzies
Pengatur caraAdam Fowler
Alexander Roger
Obbe Vermeij
ArtisAaron Garbut
PenulisDan Houser
Rupert Humphries
KomposerLola Flores Sunting ini di Wikidata
SiriGrand Theft Auto
EnjinRAGE, Euphoria,[1]
Bullet Physics Library
PlatformPlayStation 3, Microsoft Windows, Xbox 360
PelepasanPlayStation 3, Xbox 360
29 April 2008
Microsoft Windows
NA 200812022 Disember 2008
PAL 200812033 Disember 2008
GenrePermainan aksi-pengembaraan
Modpermainan video pemain tunggal, permainan di talian ramai pemain

Grand Theft Auto IV adalah permainan video aksi-pengembaraan dunia terbuka tahun 2008 yang dimajukan oleh Rockstar North dan diterbitkan oleh Rockstar Games. Ia dibebaskan pada 29 April 2008 bagi konsol PlayStation 3 dan Xbox 360, dan pada Disember 2008 pada Microsoft Windows. Ia adalah judul yang kesebelas dalam siri Grand Theft Auto, dan kemasukan utama yang pertama sejak Grand Theft Auto: San Andreas pada tahun 2004. Sebagai judul yang pertama dalam siri yang akan dikeluarkan bagi generasi ketujuh konsol permainan video, Grand Theft Auto IV telah dinanti-nantikan sebelumnya ia dibebaskan.

Grand Theft Auto IV dimainkan dari ketiga-perspektif orang dalam persekitaran dunia terbuka, membolehkan pemain untuk berinteraksi dengan dunia permainan pada masa lapang mereka. Permainan ini ditetapkan di dalam negeri fiksyen Liberty City yang banyak berdasarkan New York City . [nota 1] ini pemain tunggal cerita berikut Niko Bellic , seorang veteran perang yang tidak dinamakan di Eropah Timur yang datang ke Amerika Syarikat pada mencari seseorang yang penting, tetapi dengan cepat menjadi terikat dengan dunia kumpulan samseng, jenayah dan rasuah. Satu berbilang talian mod adalah termasuk dengan permainan, membenarkan sehingga 16 pemain untuk melibatkan diri dalam kedua-dua permainan kerjasama dan berdaya saing dalam rekreasi tetapan tunggal pemain. [nota 2] Dua pek perkembangan kemudiannya dibebaskan sebagai kandungan dimuat turun untuk permainan, The Lost dan Damned dan Balada Gay Tony , yang kedua-dua ciri plot baru yang saling berkaitan dengan Grand Theft Auto IV utama jalan cerita, dan ikut terbabit baru.

Grand Theft Auto IV dimainkan dari perspektif orang ketiga in an open world environment, dalam persekitaran dunia terbuka, membolehkan pemain untuk berinteraksi dengan dunia permainan pada masa lapang mereka. Permainan ini ditetapkan di dalam negeri fiksyen Liberty City yang banyak berdasarkan Bandar New York.[note 1] Permainan pemain tunggal mengisahkan Niko Bellic, seorang veteran perang yang tidak dinamakan di Eropah Timur yang datang ke Amerika Syarikat pada mencari seorang yang penting, tetapi dengan cepat terbabit dengan dunia kumpulan samseng, jenayah dan rasuah. Mod ditalian berbilang pemain dimasukkan bersama permainan, membenarkan sehingga 16 pemain untuk melibatkan diri dalam kedua-dua permainan dengan kerjasama dan berdaya saing dalam rekreasi tetapan tunggal pemain. [note 2] Two expansion packs were later released as downloadable content for the game, The Lost and Damned and The Ballad of Gay Tony, which both feature new plots that are interconnected with the main Grand Theft Auto IV storyline, and follow new protagonists.

Pembangunan bermula sejurus berikutan pengumuman Grand Theft Auto: San Andreas. Setelah dibebaskan, permainan ini telah diiktiraf oleh ramai pengulas yang memuji misi cerita, lokasinya, dan update daripada permainan sebelumnya dalam siri ini. Satu kejayaan komersil, Grand Theft Auto IV memecahkan rekod jualan industri dengan mendapat pulangan US $500 juta pada minggu pertama ia dibebaskan.gta

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan ign review tidak disediakan
  2. ^ R*Q. "Grand Theft Auto III: Your Questions Answered – Part One (Claude, Darkel & Other Characters)". Rockstar Games. Dicapai pada 23 November 2013. Rockstar: "The “universes” are the worlds interpreted at different definitions, 2d, 3d and high definition, so we felt brands and radio / back ground characters would exist in both, but 3 dimensional characters would not."

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Anticipated" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "GfW-listing" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "PC features" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "Crime incidents" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Ralat petik: Tag <ref> untuk kumpulan "note" ada tetapi tag <references group="note"/> yang sepadan tidak disertakan