Grover Underwood

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Grover Underwood
Watak Percy Jackson & the Olympians
Brandon T. Jackson sebagai Grover Underwood
dalam Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief
Kemunculan pertama The Lightning Thief
Kemunculan terakhir The Last Olympian
Dilakonkan oleh Brandon T. Jackson
Informasi
Nama panggilanG-man (oleh Percy)
Budak kambing (oleh Annabeth dan Tyson)
KeluargaPakcik Ferdinand
bapa yang tidak dikenali namanya

Grover Underwood adalah watak rekaan dalam siri karangan Rick Riordan iaitu Percy Jackson and the Olympians. Dia adalah seekor satir, dari mitologi Yunani iaitu separuh kambing dan separuh manusia. Dia mempunyai tubuh bahagian atas manusia dengan kaki dan tanduk kambing. Dia menggunakan kaki palsu ketika ia ingin muncul di kalangan manusia. Tanduknya biasanya tersembunyi oleh rambut ikal coklat (walaupun akhirnya tumbuh terlalu tinggi untuk disembunyikan) dan kadang-kadang topi Rasta. Walaupun dia 32 tahun, usianya adalah setara dengan enam belas tahun kerana manusia matang setengah kepantasan manusia. Grover dilakonkan oleh Brandon T. Jackson dalam filem Percy Jackson & the Olympians: The Lightning Thief, filem yang diadaptasi dari buku pertama siri ini, The Lightning Thief.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Grover adalah teman baik Percy Jackson, yang dia mampu menyambungkan kaitan empati, iaitu jika salah satu daripada duanya mati, yang satu lagi mungkin akan mati, juga (atau mereka akan hidup dalam keadaan bergantung kepada tumbuhan).

Grover dipaparkan sebagai sedikit pengecut, mudah takut. Ketika ini terjadi, matanya beralih menjadi celah seperti kambing dan dia mula makan perabot, tetapi dia selalu berusaha untuk membela teman-temannya dan sangat setia. Dia juga boleh menghadapi situasi berbahaya dengan cukup baik, misalnya, ketika beliau diculik oleh Polyphemus si Cyclops. Beliau sangai menyukai enchilada, disebutkan beberapa kali dalam seluruh siri. Juga dinyatakan dalam The Last Olympian bahawa dia takut pada arnab.

Sebagai seekor satir, Grover sangat mencintai alam dan membenci pencemaran. Dalam buku ketiga, dinyatakan bahawa dia jatuh hati pada Artemis, dewi perburuan. Dia mengulas, "Dia begitu... semulajadi.". Dia juga suka berada di dekat para Pemburu Artemis. Teman pacaran Grover adalah nymph bernama Juniper. Mereka pertama kali ditunjukkan bersama dalam The Battle of the Labyrinth. Anehnya, dia juga pernah jatuh hati pada semak beri biru. Dia sering membantu binatang, kerana dia boleh bercakap dengan mereka. Grover suka mencari Pan, dewa alam liar. Dia juga takut pada cyclopes.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]