Habitat laut

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Templat:Topik habitat lautan

Lapisan akuatik
Pelagik
   Foto
      Epipelagik
   Afoto
      Mesopelagik
      Batilpelagik
      Abisopelagik
      Hadopelagik
Demersal
Bentos
Penstrataan
Piknoklin
   Isopiknal
   Kemoklin
      Haloklin
   Termoklin
      Termohalin
Habitat marin
Penstrataan tasik
Ekosistem akuatik
Perikanan liar

Persekitaran laut membekalkan banyak jenis habitat yang menyokong hidupan laut. Hidupan laut bergantung dalam caranya pada PPir laut|air masin]] yang di dalam laut. Habitat ialah kawasan ekologi arau persekitaran didiami oleh satu atau lebih spesies hidup.[1][2]

Habitat laut boleh dibahagikan kepada habitat pesisir dan lautan terbuka. Habitat pesisir dijumpaidi kawasan yang menganjur dari sejauh yang boleh didatangi boleh air pasang surut di garis pesisir sehingga sisi pentas benua. Kebanyakan hidupan laut dijumpai di kawasan pesisir, sungguhpun kawasan pentas hanya melitupi tujuh peratus daripada jumlah keluasan lautan. Habitat lautan terbuka dijumpai di dalam alutan dalam melebihi sisi pentas benua.

Secara alternatif, habitat laut boleh dibahagikan kepada habitat pelagik dan demersal. Habitat pelagik dijumpai dekat dengan permukaan atau di kolum air terbuka, jauh dari dasar lautan. Habitat demersal adalah dekat dengan atau di dasar lautan. Organisma hidup di habitat pelagik dikatakan sebagai organisma pelagik, seperti ikan pelagik. Serupa, organisma hidup di habitat demersal dikatakan sebagai organisma demersal, seperti ikan demersal. Habitat pelagik menganjak secara intrinsik dan efemeral, bergantung pada yang sedang dilakukan oleh arus lautan.

Habitat laut boleh diubah suai oleh penghuninya. Sesetengah organisma laut, seperti batu karang, kelpa, bakau dan rumpai laut, ialah jurutera ekosistem yang membentuk persekitaran laut semula hingga titik penciptaan habitat lanjut untuk organisma laut.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Dickinson, C.I. 1963. British Seaweeds. The Kew Series
  2. ^ Abercrombie, M., Hickman, C.J. and Johnson, M.L. 1966.A Dictionary of Biology. Penguin Reference Books, London

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "science299_5607_673" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.
Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ocean23_2_112" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Ralat petik: Tag <ref> dengan nama "ngdc2006" yang ditentukan dalam <references> tidak digunakan dalam teks sebelumnya.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Kritzer JP and Sale PF (2006) Marine metapopulations Academic Press. ISBN 978-0-12-088781-1.
  • Moyle, PB and Cech, JJ (2004) Fishes, An Introduction to Ichthyology. 5th Ed, Benjamin Cummings. ISBN 978-0-13-100847-2
  • Nybakken JW and Bertness MD (2005) Marine biology: an ecological approach Sixth edition, Pearson/Benjamin Cummings. ISBN 978-0-8053-4582-7 – organized by habitat, not classification
  • Pidwirny, Michael (2006). "Fundamentals of Physical Geography (2nd Edition)". PhysicalGeography.net. Dicapai pada 2011-04-19. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Topik ekosistem air Templat:Topik sains perikanan