Haji Abd Hamid bin Haji Hamzah

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Haji Abd Hamid bin Haji Hamzah, lahir pada 1927 di Sungai Mati sebuah pekan kecil yang terletak lebih kurang 10 km daripada Bandar Maharani, Muar, Johor. Beliau mula mengembangkan ilmu persilatan Sendeng ini secara individu di peringkat awalnya sekitar tahun 1950-an dan kemudian menamakannya sebagai Silat Sendeng Muar seterusnya berkembang serta diterima ramai di Negeri Johor, Melaka, Negeri Sembilan dan Pahang.

Haji Abd Hamid bin Haji Hamzah
Kelahiran1927 (1927)
Meninggal dunia19 Mei 1990(1990-05-19) (umur 62–63)
PekerjaanGuru Silat

Aliran Kuntau Telok Mas, Melaka[sunting | sunting sumber]

Haji Abd Hamid telah mula berjinak-jinak dengan ilmu kependekaran pada tahun 1932, semasa berusia 5 tahun, dibawah asuhan dan bimbingan nindanya Haji Hassan bin Haji Mahat. Selama lebih kurang 10 tahun beliau telah mempelajari bukan sahaja sepak terajang silat malah seni dan tari silat serta cara menggunakan alat silat seperti pedang, keris, tumbuk lada, tek-pi, tembong, tongkat, tuas dan kerambit. Selain itu beliau juga turut mempelajari beberapa silat termasuk Silat Cekak, Belebat, Kuntau dan Silat Sembah.

Aliran Pukulan 7 Hari[sunting | sunting sumber]

7 tahun kemudiannya, lebih kurang pada tahun 1942, Haji Abd Hamid berguru pula dengan nindanya Haji Mohd Arif bin Shamsu. Beliau mengajar Pukulan 7 Hari kepada Haji Abd Hamid bersama beberapa orang dewasa seperti Pak Ngah Hassan dll. Haji Abd Hamid telah diuji dengan dipanggil naik ke rumah dan diserang dari belakang pintu. Serangan itu dapat dielak. Beliau mengakui Hj Abd Hamid boleh menjadi guru.

Aliran Sendeng[sunting | sunting sumber]

Seterusnya, pada tahun 1944, Hj Abd Hamid menuntut pula dengan nindanya Haji Taman bin Dagang. Dari Haji Taman, Haji Abd Hamid telah mempelajari Pukul dan Lapis Sendeng. Haji Taman sangat tegas dalam menurunkan ilmu. Setiap satu belebat yang diajar mengambil masa 6 bulan. Waktu itu Haji Taman mengajar Haji Abd Hamid secara bersendirian.

Ilmu Kerohanian[sunting | sunting sumber]

Bagi memantapkan ilmu keagamaan dan kerohanian pula, lebih kurang pada tahun 1945, Haji Abd Hamid telah berguru dengan Haji Mohd Salleh bin Abdul Karim yang lebih dikenali dengan panggilan Kiai Salleh atau Panglima Salleh di Batu Pahat. Sebelum Panglima Salleh menerima Haji Abd Hamid untuk menjadi murid, beliau telah diuji terlebih dahulu dengan disuruh mengerjakan kebun selama 6 bulan. Hanya selepas 6 bulan barulah beliau bertanya nama Haji Abd Hamid dan dipanggil untuk diperturunkan ilmu-ilmu keagamaan dan kebatinan. Haji Abd Hamid telah berguru dan tinggal bersama Panglima Salleh selama 3 tahun iaitu dari tahun 1946 hingga 1949.

Sebelum dikhatamkan, Haji Abd Hamid telah diuji kefahaman tauhid oleh gurunya dengan disuruh beramal didalam gua disebuah Bukit di Parit Sulong untuk mendapat ilmu dari harimau jadian. Haji Abd Hamid yang faham dengan tujuan gurunya itu menolak dengan baik dan menyatakan lebih baik beliau beramal dimasjid. Panglima Salleh yang gembira dengan jawaban itu terus menyatakan bahawa Haji Abd Hamid telah layak untuk dikhatamkan. Menurut Allahyarham Haji Ismail bin Haji Hamzah, Haji Abd Hamid telah dikhatamkan didalam kelambu oleh Panglima Salleh untuk mengelak dari dilihat oleh murid-murid yang lain. Dari Panglima Salleh, Haji Abd Hamid telah menerima amalan ayat empat yang terus dikembangkan kepada ahli-ahli Silat Sendeng.

Selain daripada, guru-guru yang tersebut Haji Abd Hamid juga dikatakan telah berguru kepada guru-guru berikut yang diketahui:

  1. Kiyai Mustahir, Pagoh
  2. Panglima Lias, Pagoh
  3. Hj Mohd Lip Bedu (Ilmu Tauhid)
  4. Hj Abd Ghani, Jalan Daud, Muar
  5. Dato Mohd Bakar (Kadi Besar, Johor)
  6. Ustaz Sulaiman Sujak
  7. Ustaz Ahmad Tunggal, Parit Sakai, Muar.

Disamping mengembagkan Seni Silat Sendeng, Haji Abd Hamid juga cenderung dan terkenal di bidang masa memasak. Selain daripada itu beliau pernah diamanahkan untuk menjadi Imam Masjid Jamek Bukit Kangkar, Sungai Mati, Tangkak serta Ketua Kampung, Bukit Kangkar, Sungai Mati, Tangkak.

Setelah hampir 58 tahun, beliau mengharungi liku-liku dan pahit manis belajar dan menggembangkan ilmu persilatan ini, demi mengekalkan kesinambungan warisan pusaka bangsa yang diwarisinyanya.

Meninggal Dunia[sunting | sunting sumber]

Pada tanggal 19 Mei 1990 bersamaan 23 Syawal 1410 Hijrah, Haji Abd Hamid telah kembali ke rahmatullah di rumahnya di Bukit Kangkar, Sungai Mati, Tangkak, Johor dalam usia 63 tahun.

Murid[sunting | sunting sumber]

Diantara, anak-anak murid Hj Abd Hamid yang aktif mengembangkan Seni Silat Sendeng adalah:-

  1. Allahyarham Hj Ismail bin Hj Hamzah
  2. Allahyarham Hj Ismail bin Sadin
  3. Hj Rosmani bin Abd Samad
  4. Allahyarham Hj Jamaluddin bin Shahadan

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Majalah Pendekar, Julai 1990, ms 22-23

Pautan luar[sunting | sunting sumber]