Half-Life 2: Episode One

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Half Life 2: Episode One)
Half-Life 2: Episode One
Cover art
PembangunValve Corporation
PenerbitValve Corporation
KomposerKelly Bailey Sunting ini di Wikidata
SiriHalf-Life Sunting ini di Wikidata
EnjinEnjin Source
PlatformPC (Windows), Xbox 360, PlayStation 3
Pelepasan1 Jun 2006
GenrePenembak orang-pertama
ModPemain tunggal

Half-Life 2: Episode One adalah episod pertama di dalam trilogi episod yang mendirikan sebagai susulan kepada permainan video penembak orang-pertama 2004 Half-Life 2. Ia yang telah dimajukan oleh Valve Corporation dan dikeluarkan pada 1 Jun 2006. Asalnya dikenali sebagai Half-Life 2: Aftermath, permainan itu ditukar nama kepada Episode One selepas Valve menyakin sendiri dalam penggunaan struktur episodik bagi permainan itu. Serupa dengan Half-Life 2, Episode One juga menggunakan enjin permainan Source. Permainan itu menunjukkan teknologi cahaya dan animasi baru secara pertama, dan juga pembaikan AI.

Peristiwa permainan itu bersambung selepas di Half-Life 2, di dan di sekeliling Bandar Raya 17. Episode One mengikut seorang saintis Gordon Freeman dan pengikutnya Alyx Vance semasa pentempuran manusia terhadap ras transmanusia dikenali sebaagai Combine. Apabila cerita bermula, Gordon membangunkan diri di luar pangkalan musuh, Citadel, selepas peristiwa akhir di Half-Life 2. Semasa tempoh permainan, Gordon pergi dengan Alyx untuk cuba menyelamatkan diri daripada bandar raya. Apabila permainan itu menghampiri kesudahan, Gordon dan Alyx yang terperangkap di dalam kemalangan besar, dan kedua-dua kematian mereka yang dirahsiakan di dalam susulan, Episode Two.

Valve memandang episod-episode One hingga Three sebagai keluaran standalone. Episode One yang boleh didapati sebagai bahagian pakej dikenali sebagai The Orange Box, yang juga termasuklah Half-Life 2, Episode Two, Team Fortress 2, dan Portal. Episode One menerima sanjuran kritikal positif dan aspek-aspek gotong-royong gaya main menerima sanjungan itu. Kritikan permainan itu ialah masa permainan yang pendek, menyebabkan penonton semula mengatakan gaya main selama empat ke enam jam permainan tidak mengubah harga itu.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Steam - Half-Life2: Episode One". Steam. Dicapai pada 2008-04-09.

Pranala luar[sunting | sunting sumber]