Hayate the Combat Butler

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hayate the Combat Butler
ハヤテのごとく!
(Hayate no Gotoku!)
GenreShōnen, Parodi, Komedi, Komedi Romantik, Aksi
Manga
PengarangKenjiro Hata
PenerbitJepun Shogakukan
Penerbit LainVietnam NXB Kim Đồng
Korea Selatan Haksan Publishing
Singapura Chuang Yi
Republik China Sharp Point Press
Hong Kong Comics World
Indonesia Elex Media Komputindo
Thailand Vibulkij Publishing GroupAmerika Syarikat Kanada Viz Media
Majalah AsalShōnen Sunday
Tarikh PengeluaranMei 2004 – kini
JilidJepun 42
Anime
PengarahKeiichiro Kawaguchi
StudioSynergySP
Dilesenkan olehAmerika Syarikat Kanada Bandai Entertainment
Penyiaran AsalJepun TV Tokyo, Animax
Malaysia Singapura Filipina Animax
Dikeluarkan pada1 April 200730 Mac 2008
Anime
Hayate no Gotoku musim kedua
PengarahYoshiaki Iwasaki
StudioJ.C.Staff
Penyiaran AsalJepun TV Tokyo, Animax
Malaysia Singapura Filipina Animax
Dikeluarkan pada4 April 200918 September 2009
Anime
Hayate no Gotoku! CAN'T TAKE MY EYES OFF YOU
PengarahMasashi Kudo, Yooichi Ueda
StudioManglobe
Penyiaran AsalJepun TV Tokyo
Malaysia Singapura Filipina Animax
Dikeluarkan pada3 Oktober 201219 Disember 2012
Anime
Hayate no Gotoku! Cuties
PengarahMasashi Kudo, Yooichi Ueda
StudioManglobe
Penyiaran AsalJepun TV Tokyo
Dikeluarkan pada8 April 20131 Julai 2013
Portal Anime dan Manga

Hayate the Combat Butler (Jepun: ハヤテのごとく!, Hepburn: Hayate no Gotoku!) ialah suatu siri manga Jepun, ditulis dan diilustrasi oleh Kenjiro Hata, mengisahkan tentang seorang budak lelaki mendapat satu jawatan baru iaitu pembantu peribadi dan kisah dengan majikannya. Penyesuaian animasi dari manga Jepun itu mula disiarkan pada 1 April 2007, dan berakhir pada 30 Mac 2008 di TV Tokyo. Animasi Jepun Hayate Combat Butler musim ke-2 secara rasmi untuk diproduksi oleh TV Tokyo pada laman rasmi pada 31 Mac 2008. Pada 4 Julai 2008, Bandai Entertainment mengumumkan bahawa mereka telah melesenkan siri animasi Jepun Hayate no Gotoku musim 1. Pada tahun 2012, Siri anime ini kembali dalam musim ke-3 pada 3 Oktober 2012 dan tamat pada 19 Disember 2012. Pada Mac 2013, siri ke-4 anime ini telah diumumkan. Nama tajuk siri ke-4 iaitu "Hayate no Gotoku! Cuties" mula disiarkan di TV Tokyo pada 8 April 2013 sehigga 1 Julai 2013.

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Hayate Ayasaki adalah remaja malang yang telah bekerja sejak zaman kanak-kanak untuk hidup kerana tingkah laku yang tidak bertanggungjawab ibu bapanya. Satu hari pada malam Krismas, dia mendapati bahawa ibu bapanya telah merancang untuk menjual organ untuk Yakuza untuk membuat wang, meninggalkan hutang perjudian secara besar-besaran di atas bahu beliau ¥156,804,000. Sedang dia mencari jalan untuk membayar semula hutang tersebut, dia bertemu Nagi Sanzenin, seorang gadis muda yang merupakan waris tunggal harta Sanzenin dan merancang untuk menculiknya, tetapi oleh sebab penggunaan kata yang salah menyebabkan Nagi salah faham dan jatuh cinta dengan Hayate. Selepas dia menyelamatkan Nagi daripada beberapa penculik, dia mengupah Hayate sebagai butler barunya.

Selain daripada menjalankan tugas-tugas biasa sebagai butler, Hayate mesti berjuang untuk melindungi Nagi daripada bahaya, satu tugas yang sukar kerana hidupnya sentiasa dalam bahaya kerana dia adalah sasaran individu lain mengingini kekayaan keluarganya, dan kadang-kadang berhadapan dengan beberapa permintaan mewah daripada beliau. Sungguhpun begitu, Hayate tidak sedar perasaan sebenar Nagi untuk dia. Dalam cerita kemudian, Hayate telah berurusan dengan perasaan beberapa perempuan lain, Ayumu Nishizawa; bekas rakan sekelas yang sudah lama tertarik pada dia, dan Hinagiku Katsura; presiden Majlis Pelajar Hakuō Akademi yang akhirnya tumbuh perasaan suka kepadanya. Hayate juga mempunyai hubungan romantis dengan rakan sejak zaman kanak-kanak, Athena Tennousu, yang kini merupakan pengerusi lembaga Hakuō Academy.

Disebabkan oleh satu siri peristiwa yang melibatkan Hayate, Nagi, dan Athena semasa Minggu Emas, Nagi melucuthakkan harta pusaka beliau. Dengan wang simpanan beliau, Nagi bergerak dengan Hayate dan pembantu rumah Maria dia sebuah bangunan apartmen lama dipanggil "Violet Mansion" yang dimiliki oleh arwah ibu beliau, Yukariko, dan sewa bilik tambahan untuk pendapatan: mempunyai Chiharu Harukaze; setiausaha Hakuō Akademi , Hinagiku, Athena atau Alice(dalam bentuk kanak-kanak), Kayura Tsurugino; sebuah "otaku elit", Ruka Suirenji, sebuah "idola menyanyi" yang membangunkan perasaan untuk Hayate, dan Ayumu, sebagai penyewa. Selepas beberapa kejadian, Hayate dan Nagi dapat pulang ke estet Sanzenin setelah mendapatkan semula hak perwarisan harta Sanzenin.

Watak utama[sunting | sunting sumber]

Media[sunting | sunting sumber]

Anime[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]