Hemisfera Timur

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Hemisfera timur Bumi, berwarna kuning.
Hemisfera timur

Hemisfera Timur[1] atau hemisfera timur,[2] ialah istilah geografi untuk setengah Bumi yang terletak di timur Meridian Pangkal (yang melintasi Greenwich, England, UK) dan barat meridian 180°.[3] Istilah ini juga digunakan untuk merujuk pada Eropah, Asia, Afrika, dan Oceania, vis-à-vis, Hemisfera Barat yang meliputi Benua Amerika. Selain itu, ia juga dapat digunakan dalam hal budaya atau geopolitik sebagai sinonim bagi 'Dunia Lama'.

Sekitar 85% populasi dunia menetap di Hemisfera Timur.

Penjelasan[sunting | sunting sumber]

Garis yang membatasi hemisfera timur dan barat adalah konvensi arbitrasi, tidak seperti ekuator (garis khayalan yang melintasi bagian tengah bumi), (jauh dari kutub Bumi) yang membelah Hemisfera Utara dan Selatan. Meridian Pangkal di bujur 0° dan Garis Waktu Antarabangsa sekitar bujur 180° adalah batas yang disetujui, sejak mereka membagi bujur timur dari bujur barat. Menggunakan ini, garis demarkasi memasukkan bagian dari Eropah Barat, Afrika, dan Rusia Timur ke hemisfera barat, menghapus ketidakbergunanya garis ini untuk kartografi juga untuk masalah geopolitik sejak seluruh Eurasia dan Afrika dimasukkan dalam hemisfera timur. Meridian 20°B dan 160°T sering digunakan,[4][5] yang meliputi semua daratan Eropah dan Afrika tapi juga meliputi sebahagian kecil timurlaut Greenland (dianggap sebagai bagian dari Amerika Utara) dan tak termasuk lebih dari Rusia Timur dan Oceania (contohnya New Zealand).

Dua wilayah besar Antartika diberi nama sesuai posisinya yang berada di hemisfera tunggal; Antartika Timur dinamai sesuai Eastkyle.

Sumber[sunting | sunting sumber]

  1. Oxford Dictionary of English, Ed. ke-2, rev. 2006. London, UK: Oxford University Press, m/s. 548.
  2. Merriam Webster's Online Dictionary (berasaskan jil. Collegiate, ed. ke-11) 2006. Springfield, MA: Merriam-Webster, Inc.
  3. Latitude and Longitude di britannica.com, dicapai 2008-05-24
  4. Olson, Judy M. "Projecting the hemisphere", bab 4 daripada Matching the map projection to the need; Robinson, Arthur H. & Snyder, John P., ed. 1997. Bethesda, MD: Cartography and Geographic Information Society, American Congress on Surveying and Mapping.
  5. "Eastern Hemisphere". Merriam-Webster's Geographical Dictionary, Ed. ke-3 2001. Springfield, MA: Merriam-Webster, Inc., m/s. 340.


Hemisfera Dunia
Hemisfera UtaraHemisfera SelatanHemisfera BaratHemisfera TimurHemisfera daratHemisfera air