Home Alone 2: Lost in New York

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Home Alone 2: Lost in New York
PengarahChris Colombus
PenulisJohn Hughes
Dihasilkan olehJohn Hughes
DibintangiMacaulay Culkin
Joe Pesci
Daniel Stern
John Heard
Tim Curry
Brenda Fricker
Catherine O'Hara
SinematografiN/A
Disunting olehN/A
Muzik olehJohn Williams
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
20 November 1992
Masa tayangan
120 minit
Negara Amerika Syarikat
BahasaInggeris

Home Alone 2: Lost in New York, dikenali juga sebagai Home Alone 2, adalah sebuah filem komedi yang dikeluarkan pada tahun 1992. Filem ini merupakan susulan dari filem tahun 1990, Home Alone. Filem ini juga masih dibintangi Macaulay Culkin sebagai Kevin McCallister.

Dalam cerita ini, Kevin tersesat di New York, dan menjumpai kembali "Penjahat Basah", yang ditemuinya dalam Home Alone. Namun, Kevin akhirnya berjaya menangkap kembali para penjahat tersebut, yang lalu mendapat julukan baru: "Penjahat Melekit", kerana pada saat ditangkap, tubuh mereka likat dengan bulu-bulu burung.

Bakal Presiden Amerika Syarikat ke-45 Donald Trump ada muncul dalam filem ini.

Plot cerita[sunting | sunting sumber]

Kevin McCallister dan keluarganya mengambil suatu lagi cuti Krismas, kali ini ke Miami, Florida. Sewaktu kekecohan ini di lapangan terbang, Kevin berpisah dari keluarganya dan tidak sengaja mendapatkan kapal terbang ke New York City. Selepas menikmati dirinya di situ untuk sementara, dia terserempak dengan Harry dan Marv dari filem terdahulunya, yang telah melarikan diri dari penjara. Marv, perompak tinggi secara asasnya "Lackey" dan mengikut perintah Harry ke dalam perintah Harry ke dalam kematian mereka.

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]