Hundeparken

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Hundeparken ("Taman Anjing"; kerap disingkatkan sebagai HP atau hp) ialah suatu sembang DR yang ditujukan kepada kanak-kanak dan remaja yang pernah tersedia dalam talian pada 2003–2012 di dr.dk. Sejak itu pada 2012 Hundeparken dipindahkan ke hundeparken.dk.

Maklumat umum[sunting | sunting sumber]

Hundeparken lama (2003–2008)
Hundeparken baru.

Sebalik berfungsi sebagai sembang, Hundeparken pada masa sama merupakan permainan yang melibatkan pemain mengawal anjing, yang termasuk boleh membeli topi dan memperoleh kemahiran.

Untuk mengekalkan kedamaian di Hundeparken, DR mengutus seorang yang terutamanya sesuai untuk kerja berkenaan, sebagai penyederhana (atau moderator). Selain mereka, terdapat juga pentadbir (atau administrator), untuk memastikan perkembangan tapak berkenaan, sementara mereka memastikan bahawa penyederhana melakukan kerja mereka dengan betul. Penyederhana bekerja pada dasar sukarela dan biasanya terpilih antara pengguna.

Hundeparken pada 2004 memenangi satu anugerah Eropah, Prix Italia, sejak pertandingan antarabangsa ke-56 untuk penerbitan radio, TV, dan web yang ditamatkan di bandar raya Catania di Sicilia. DR Ung menerima anugerah untuk Hundeparken dalam kategori "komunikasi digital" dan terkenal kerana "contohnya dan kerana cara media digital mempergunakan potensi penuh apabila orang muda bermain, menjelajah, dan beruji kaji dengan saling tindak sosial."

Hundeparken dahulu juga di Norway (ditutup pada 2011) dan di Sweden (ditutup pada 2008), yang, seperti di Denmark ditadbir oleh media khidmat awam, masing-masing, NRK dan SVT.

Hundeparken lama[sunting | sunting sumber]

Hundeparken dikembangkan pada 2003 oleh firma TBWA\ (dahulu TBWA\ PLAY, dan sebelumnya Shockwaved) bersempena dengan DR Ung, yang pada masa itu menjalankan sebuah komuniti dalam talian yang dipanggil SKUM. Pihak klien diaturcarakan dalam Flash (ActionScript 1.0), dan untuk menjadi sebahagian daripadanya akan memerlukan pengguna di SKUM. Sebagai tambahan kepada Hundeparken SKUM mempunyai dua bilik perbincangan yang dikhaskan untuk perbincangan dan pertanyaan tentang Hundeparken.

Hundeparken baru[sunting | sunting sumber]

Pada 2008, satu versi kemas kini Hundeparken dilancarkan, dinamai Hundeparken 2. Tidak seperti versi lama, yang terdiri daripada ruang kecil dan terhad, Hundeparken 2 merangkumi versi kemas kini Hundepark di dalam sebuah dunia 3D koheren besar yang, walau bagaimanapun, juga terbahagi kepada berbilang "pulau". Banyak ciri lama daripada taman lama digantikan dengan yang baru secara serentak.

Permainan dan sembang Hundeparken lama[sunting | sunting sumber]

Peringkat dan kawanan[sunting | sunting sumber]

Dalam Hundepark lama terdapat 7 peringkat berlainan dan 6 kawanan berlainan. Peringkat berfungsi sebagai sejenis aras, sementara kawanan memberikan capaian kepada bilik khas, terbuka hanya kepada kawanan sendiri. Setiap peringkat dan setiap kawanan mempunyai lambang unik sendiri.

Peringkat[sunting | sunting sumber]

Untuk menaikkan peringkat, pemain perlu menjawab dengan betul di VisdomsBjerget (VB), yang merupakan sejenis kuiz. Satu jawapan betul memberikan mata peringkat. 15 mata karma diperlukan untuk melawati VisdomsBjerget, dan pemain boleh mendapat semaksimum 50 mata karma sehari. Ini diberi contohnya kerana berpasangan, membuang air, dll. Apabila menaiki peringkat, lebih kemampuan dan ciri tersedia seperti kebolehan untuk berenang.

Senarai peringkat (atas ialah peringkat paling rendah, bawah ialah peringkat paling tinggi):
Peringkat Mata aras diperlukan Kebolehan Tanda
Hvalp
(Anak Anjing)
0-2 mata aras Tiada
Slædehunde
(Anjing Tarikan)
3-81 mata aras Berpasangan, menunggang,
mendapatkan kawan
Sporhund
(Anjing Penjejak)
82-179 mata aras Membuang air besar dan air kecil
Vandhund
(Anjing Air)
180-349 mata aras Berenang
Rumhund
(Anjing Angkasa)
350-656 mata aras Warp
(bertukar bilik dengan cepat)
Gøglerhund
(Anjing Penghibur)
657-1352 mata aras Menyamar
Ninjahund
(Anjing Ninja)
(Peringkat rahsia)
1353 atau lebih mata aras Warp seperti ninja
(teleport)

Kawanan[sunting | sunting sumber]

Kawanan yang sama yang diperuntukkan menurut tahun kelahiran. Kawanan-kawanannya ialah:

  • Banden
  • Stammen
  • Klanen
  • Sekten
  • Logen
  • Selskabet

Dalam versi baru dan kemas kini Hundeparken, sistem kawanan digantikan dengan satu sistem teg anjing.

Topi dan tulang daging[sunting | sunting sumber]

Dalam Hundeparken tulang daging digunakan sebagai mata wang. Tulang daging boleh didapatkan dengan bermain dalam permainan kecil terbenam. Di taman lama, terdapat permainan Knogleknas, Catsfree dan Danger Dog! Dive, Dive!. Di taman baharu permainan Knogleknas dan Danger Dog! Dive, Dive! dikekalkan, sementara Catsfree digantikan dengan permainan bernama Pitt pit. Untuk tulang daging pemain boleh membeli topi (dan pakaian lain). Sesetengah topi adalah lebih mahal daripada yang lain dan lalu lebih menjadi keinginan. Sesetengah topi adalah sangat jarang sehingga tidak boleh dibeli, kadang-kadang pemain boleh bertuah untuk menggali topi dari tanah. Untuk ramai pengguna mengelilingi Hundeparken bagi memilik topi-topi terjarang, mereka telah membina seluruh ekonomi dengan topi dan tulang daging. Yang lain menempatkan lebih tumpuan dalam sembang dengan sahabat mereka.

Topi berlainan mempunyai fungsi berlainan. Sesetengah fungsi tersebut ialah:

  • Pakai pada kepala
  • Pakai pada mulut
  • Baling (digunakan untuk bom yang boleh meletup dan mengelabukan anjing)
  • Sembur (digunakan untuk menyembur sengkenit, yang boleh menghapuskan sengkenit penghisap karma)
  • Zap (satu fungsi untuk membuka pautan luar. Digunakan untuk surat khabar di taman)
  • Letak di dalam buntut (Disingkirkan – digunakan untuk dildo, tetapi kemudian disingkirkan kerana tidak cukup ramah keluarga)
  • Samar (topi yang boleh digunakan oleh Anjing Penghibur. Anjing Penghibur boleh bertukar menjadi topi berkenaan, dan berjalan-jalan menyamar sedemikian. Contohnya, Skummelbusken)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]