I, Robot (filem)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

hello everyone

I, Robot
PengarahAlex Proyas
PenulisScreenplay by Jeff Vintar and Akiva Goldsman Based on the short story collection by Isaac Asimov
Dihasilkan olehJohn Davis
Topher Dow
Wyck Godfrey
Laurence Mark
DibintangiWill Smith
Bridget Moynahan
Alan Tudyk
SinematografiSimon Duggan
Disunting olehWilliam Hoy
Richard Learoyd
Armen Minasian
Muzik olehMarco Beltrami
Stephen Barton
(source music)
Diedarkan oleh20th Century Fox
Tarikh tayangan
July 16 2004
Masa tayangan
115 min
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bajet$120,000,000
Pecah panggungDomestic
$144,801,023
Foreign
$202,433,893
Worldwide
$347,234,916

I, Robot adalah sebuah filem cereka sains difilemkan di Vancouver, British Columbia, tetapi dihasilkan di Amerika Syarikat dikeluarkan pada Julai 16, 2004. Cerita ini dianggap ditulis oleh Siri Robot milik Isaac Asimov, termasuk sebuah kumpulan cerpen dengan nama yang sama iaitu I, Robot karya beliau. Walau bagaimanapun, cerita ini secara teknikalnya adalah berasaskan Hardwired, sebuah skrip spek karya Jeff Vintar. Cerita ini juga memiliki sedikit persamaan dengan sebuah cerpen cereka sains 1939 sebelum kemunculan Asimov iaitu "I Robot" karya Eando Binder, menceritakan tentang sebuah robot pintar bercirikan manusia didakwa atas pembunuhan penciptanya. Kumpulan cerita Asimov diberikan nama yang sama oleh penerbit cerita ini berlawanan dengan kehendak Asimov. Beberapa pandangan Asimov mengenai robot telah ditambahkan ke skrip Vintar setelah para penerbit filem ini menperolehi kebenaran untuk tajuk antologi tersebut--terutama sekali Tiga Hukum Robotik.

Sinopsis[sunting | sunting sumber]

Detektif Del Spooner (Will Smith) sedang menyiasat kematian Dr Alfred Lanning,pengasas USR.(United States Robotics.)Dia juga bekerjasama dengan Dr.Susan Calvert (Bridget Monayhan).Sebuah robot,Sonny telah mencuri perhatian Spooner dan menyoal siasat robot tersebut.Setelah dikaji,Sonny ada Tiga Hukum Robotik tetapi boleh memilih untuk tidak mematuhinya.Keadaan jadi huru-hara apabila V.I.K.I(Interaktif Virtual Kebijakan Kinetik),mengawal robot tersebut untuk membunuh manusia di bandar itu.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]



Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.