Ikan Siakap

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari
Ikan Siakap
frames
Pengelasan saintifik
Alam: Haiwan
Filum: Kordata
Subfilum: Vertebrat
Kelas: Ikan
Genus: Lates
Spesies: L. calcarifer
Binomial: Lates calcarifer


Ikan Siakap atau juga dikenali sebagai ikan Kakap Putih, merupakan ikan air tawar dan air masin. Nama sainsnya Lates calcarifer.

Ikan Siakap merupakan ikan pemangsa. Ikan Siakap mendiami sungai, dan air laut. Diet utamanya adalah anak-anak ikan (termasuk anaknya) dan juga udang, serangga kecil seperti cengkerik, dan cacing.

Siakap muda makan zooplankton. Spesies katadromous ini tinggal di sungai dan menyusur sungai dan kekuala dan lembah takungan banjir bagi bertelur. Pada permulaan monson, ikan jantan menyusur kehilir bagi bertemu ikan betina, yang bertelur dengan banyaknya (berjuta setiap ekor). Ikan dewasa tidak menjaga telor atau anaknya, yang memerlukan air payau untuk berkembang. Spesies ini adalah hermaphroditik turutan, kebanyakan individual matang sebagai jantan dan menjadi betina selepas sekurang-kurangnya satu musim mengawan; dengan itu kebanyakan spesimen besar adalah betina.

Ikan Siakap yang dijual di pasar.


Kitaran hidup[sunting | sunting sumber]

Diet ikan siakap adalah terdiri daripada crustacean, moluska, dan ikan kecil (termasuk spesiesnya sendiri); Anak ikan Siakap menjadikan zooplankton sebagai diet utamanya. Ikan Siakap merupakan euryhaline, tetapi stenothermal. Ikan Siakap mendiami kawasan sungai dan berhijrah ke muara atau kuala untuk membiak.

Pada setiap permulaan musim monsun, ikan jantan akan mudik ke hilir untuk bertemu ikan betina. Ikan betina pula akan bertelur dalam jangkaan jutaan biji telur untuk setiap seekor betina dalam setaip musim. Ikan jantan tidak menjaga telur atau anaknya. Anak ikan siakap ini memerlukan air air payau untuk membesar.

Spesies ini merupakan hermaphrodite jujukan, kebanyakan individu matang sebagai ikan jantan dan menjadi ikan betina selepas sekurang-kurangnya selepas satu musim mengawan; kebanyakan contoh ikan besar dengan itu merupakan ikan betina. Ikan dalam kurungan juga kadang-kala menunjukkan ciri-ciri ikan liar biasa: ia bertukar jantina pada saiz kecil, pembahagian lebih tinggi protogyny dan sesetengah ikan jantan tidak melalui perubahan jantina.[1]

Ikan sukan[sunting | sunting sumber]

Ikan Siakap amat dihargai oleh para pemancing kerana keupayaan melawan mereka serta daya juangnya yang tinggi. Ikan Siakap dikatakan amat bijak mengelakkan jaring dan selalunya ditangkap dengan menggunakan kaedah memancing. Di Australia, ikan Siakap digunakan untuk mengisi takungan air tawar untuk tujuan sukan memancing.

Ikan siakap semakin popular sebagai ikan tangkap dan bebas. Ikan Siakap terkurung dalam takungan adalah seperti di dalam Tasik Tinaroo, berhampiran Cairns di Atherton Tablelands, Empangan Peter Faust berhampiran Whitsundays, Empangan Teemburra berhampiran Mackay, Tasik Moondarra berhampiran Gunung Isa, Tasik Awoonga berhampiran Gladstone, dan Tasik Monduran sekitar sejam memandu ke selatan dari Tasik Awoonga.

Teknik memancing ikan Siakap kebanyakannya berkait dengan cara menggewang pelbagai jenis umpan termasuk umpan lembut dan keras. Menunda juga digemari dan merupakan teknik produktif bagi ikan siakap.

Ikan siakap terkurung juga merupakan sasaran popular dengan umpan permukaan kerana ia diketahui makan sebarang jenis makanan dari permukaan air termasuk katak, ikan umpan cedera dan malah anak angsa dan burung yang lain.

Bunyi 'boof!' jelas apabila ikan siakap makan di permukaan mudah dikenali dan bergema pada jarak yang jauh ketika waktu malam yang sunyi.

Ramai kaki pancing mengembara ke kurungan ikan siakap Queenslands untuk menangkap ikan siakap yang sukar 'metrey', ikan siakap yang berukuran melebihi satu meter dan seberat anatara 10 kg - 25 kg, bergantung kepada tahap lemak.

Apabila termakan umpan, ikan siakap sering kali melompat keluar dari air sebanyak beberapa kali sepanjang pergelutan dan membuat larian jauh yang berkuasa. Ini menjadikannya sebagai spesies sasaran popular.

Kualiti makan bagi ikan siakap terkurung agak rendah, dengan tahap sekitar 1.5/5 pada skala bintang.

Isi ikan siakap ini memiliki rasa 'berlumpur' disebabkan ikan siakap menghabiskan hayatnya dalam persekitaran air tawar, berlumpur, sungguhpun terdapat resepi yang mendakwa menghilangkan atau menutup rasa berlumpurnya.

Perikanan komersil dan agrikultur[sunting | sunting sumber]

Ikan ini penting secara perdagangan; ia ditangkap secara antarabangsa dan diternak di akuakultur di Australia, Malaysia, India, Indonesia, Thailand dan Amerika Syarikat. Industri ikan siakap Australian agak bertapak dengan pengeluaran tahunan lebih dari 4,000 tan. Di sempadan wilayah Asia Tenggara pengeluaran dianggarkan melebihi 30,000 tan. Sebaliknya, industri AS agak baru dan hanya menghasilkan lebih kurang 800 tan setahun dari satu perusahaan penternakan. Ikan siakap yang diternak biasanya membesar dari ikan siakap remaja yang diternak sebelumnya, sepanjang antara 50 and 100 mm sehingga saiz meja 400-600g dalam tempoh 12 bulan dan sehingga 3.0kg dalam tempoh 18–24 bulan.[2]

Kegunaan akuarium[sunting | sunting sumber]

Spesimen kecil merupakan ikan akaurium popular dan amat menghiburkan terutama ketika waktu makan. Bagaimanapun, ia cepat besar, dengan itu tidak dicadangkan bagi menyimpannya dalam sebarang bekas kurang daripada 5 kaki ( 500 liter)

Dalam aquaria ia menjadi agak jinak dan boleh diberi makan dengan tangan, ia bukanlah spesies aggresif bagaimanapun tindak balas makan adalah ganas dan mengejut dengan itu ia tidak boleh disimpan bersama ikan yang lebih kecil yang boleh ditelan.

Sebagai makanan[sunting | sunting sumber]

Barramundi piebald color morph

Ikan Siakap memiliki isi putih, berkeping, sungguhpun ikan air tawar yang lebih besar biasanya memiliki banyak lemak badan. Ikan Siakap laut pula dikatakan sedap dimakan.

Di Australia, Ikan Siakap merupakan ikan hidangan popular ("iconic") yang digemari di seluruh negara. Ia boleh dikatakan jenama khusus Australia. Namanya inggerisnya-"Barramundi" diambil dari nama untuk Ikan Siakap yang diberikan oleh masyarakat peribumi Australia. Bagaimanapun, permintaan bagi ikan ini amat tinggi di Australia sehinggakan sebahagian besar darinya diimport. Ini memberikan tekanan ekonomi besar pada pengeluar ikan Siakap Australia, bagi kedua-dua nelayan dan penternak kerana kos penghasilan tempatannya adalah jauh lebih tinggi kerana piwaian kawalan persekitaran dan keselamatan makanan yang dikenakan oleh kerajaan Australia. Sementara Pelebalan Negara Asal memberikan pengguna kepastian mengenai asal ikan Siakap pada peringkat retail, tidak ada syarat bagi perkhidmatan makanan dan pekedai restoran bagi meletakkan label asal ikan Siakap mereka. Dengan itu, pelanggan menganggap mereka makan ikan Siakap yang ditangkap atau diternak di perairan Australia, namun sebenarnya mereka berkemungkinan besar dihidangkan ikan Siakap yang diimport kerana harganya yang jauh lebih rendah.

Ikan Siakap merupakan ikan kegemaran bagi pemangsa puncak kawasan ini, buaya Tembaga (Crocodylus porosus), yang diketahui pernah merampasnya dari nelayan yang lalai.

Ikan Kerakap Nil—iakn yang serupa terdapat dalam Tasik Victoria, Afrika—sering kali salah label sebagai ikan siakap. Ia tidak termasuk dalam cadangan bagi ikan siakap ternak Amerika Syarikat. Sepsies ini pada asalnya diletakkan dalam genus Holocentrus, dalam beryciform keluarga Holocentridae.

Ikan Siakap dikenali dengan nama Pla Krapong di Thailand [3] dan dan ianya juga adalah antara ikan paling popular untuk masakan Thai di Thailand Thai cuisine. Ikan siakap sering dimasak stim dengan air limau lime dan bawang putih garlic, atau digoreng bersama serai lemongrass dan lain-lain cara masakan. Ikan Siakap sering diletakan di dalam akuarium di restoran makanan laut di seluruh Thailand, di mana ianya sering dilabel ikan Kerapu (snapper) atau sea-bass di dalam menu.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. "FISHERIES MANAGEMENT PAPER No. 127". Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-07-17. http://web.archive.org/web/20050717211459/http://www.fish.wa.gov.au/docs/mp/mp127/fmp127.pdf. Capaian 2009-08-11. 
  2. "FISHERIES MANAGEMENT PAPER No.127". Diarkibkan daripada yang asal pada 2005-07-17. http://web.archive.org/web/20050717211459/http://www.fish.wa.gov.au/docs/mp/mp127/fmp127.pdf. Capaian 2009-08-11. 
  3. Fishing in Thailand
  4. Ruen Urai, Thai cuisine

Pautan luar[sunting | sunting sumber]