Illuminati

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Lompat ke: pandu arah, cari

Illuminati (plural daripada Latin, Illuminatus tercerahkan) merupakan nama yang merujuk pada beberapa kumpulan, Pada awalnya, istilah itu merujuk secara khusus kepada Illuminati Bavarian, sebuah pertubuhan rahsia era Pencerahan masyarakat yang ditubuhkan pada 1 Mei 1776, Di zaman moden ini ia digunakan untuk merujuk kepada organisasi yang diiktiraf persekongkolan yang bertindak sebagai bayang-bayang "kuasa di balik takhta", dipercayai mengendalikan urusan dunia melalui kerajaan dan syarikat hari ini. biasanya sebagai inkarnasi moden atau kelanjutan dari Bavarian Illuminati. Dalam konteks ini, Illuminati sering digunakan dalam rujukan New World Order (NWO). Banyak teori konspirasi percaya, bahawa Illuminati adalah dalang peristiwa-peristiwa yang akan mendorong pada pembentukan New World Order.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Gerakan ini ditubuhkan pada 1 Mei 1776, di Ingolstadt (Bavaria), oleh Yesuit-mengajarkan kepada Adam Weishaupt (w. 1830)[1] yang pertama kali meletakkan hukum kanon profesor di Universiti Ingolstadt [2] Gerakan terdiri daripada freethinkers, sebagai sebuah cawangan daripada Pencerahan.[3] Illuminati sebelumnya bernama Perfectibilists didirikan oleh Adam Weishaupt (1748-1811) seorang keturunan Yahudi yang lahir dan membesar di Ingolstadt, memiliki latar belakang pendidikan sebagai seorang Jesuit yang lalu menjadi seorang pendeta Katolik dan seterusnya mengorganisasi House of Rothschild. Pada perkembangan selanjutnya, ia beserta organisasi yang dipimpinnya memiliki pandangan-pandangan yang menyimpang (bid'ah) dari ajaran rasmi gereja Katolik, sehingga ia diekskomunikasi (dilarang mengajarkan pahamnya) oleh gereja dan dikeluarkan dari kelompok gereja kristiani. Illuminatus adalah orang - orang yang mencari jawapan apa yang disebut agama sebagai misteri Tuhan. Menurut mereka dengan ilmu pengetahuan tidak ada lagi misteri Tuhan, semua ada jawapannya.

Dalam novel "Angels and Demon" karya Dan Brown; Salah seorang Ahli Illuminati yang terkenal adalah Galilei Galileo seorang ahli antropologi yang terpaksa harus dihukum rumah seumur hidup oleh gereja akibat membuat pernyataan bahwa pusat alam semesta bukan bumi tapi matahari. Pernyataan tersebut dianggap menyinggung gereja kerana secara tidak langsung menyatakan bahwa Tuhan dengan sengaja menempatkan pusat kehidupan di planet lain. Sejak saat itu ahli illuminati diburu oleh para kaum gereja. Mereka diburu dan diberi stamp salib didada mereka baru kemudian dibunuh. Illuminati kemudian bergerak dari bawah tanah sebagai sebuah kelompok rahsia yang paling dicari oleh gereja. Para Ahli Illuminati yang melarikan diri kemudian bertemu dengan kelompok rahasia lainnya iaitu kelompok ahli batu yang bernama Freemasonry atau lebih sering disebut sebagai kelompok Mason.

Perkembangan Illuminati[sunting | sunting sumber]

Sejak bergabung dengan organisasi Freemasonry, illuminati menjadi semakin kuat kerana dibantu oleh jaringan organisasi Freemasonry yang tidak menyedari telah dijadikan alat transportasi aman oleh illuminati. Illuminati terus diburu oleh gereja. Mereka dianggap sebagai penyembah syaitan, disebabkan mereka, sama seperti Freemasonry, memiliki ritual pemujaan kepada "Sang Arsitek Agung" / "The Great Architect", yang dilambangkan oleh mereka berupa "The Wholeseeing-Eye" / "Mata tuhan" (diambil dari legenda mesir); yang merupakan simbol dari Lucifer (sebutan setan dalam tradisi kristian).

Sejak 1782 gerakan Illuminati menyebar dari Denmark sampai ke Portugal, bahkan lebih jauh lagi. Orang-orang Inggris yang terilluminasi bergabung dengan orang-orang Amerika membangun Loji Columbia di kota New York pada tahun yang sama. Seorang bangsawan muda Rusia, Alexander Radischev, bergabung di Leipzieg, dan menyebarkan doktrinnya ke kampung halamannya di St. Petersburg. Di Lisabon seorang penyair bernama Claudio Manuel da Costa menjadi anggota, dan ketika hijrah ke Brazil ia mendirikan sebuah cabang dengan dibantu dua orang dokter dari Ouro Preto, Domingos Vidal Barbarosa dan Jose Alvares Maciel. Pada tahun 1788 trio ini melancarkan pemberontakan Illuminati yang pertama, Inconfidencia Mineira, tetapi pemberontakan itu ditumpas ketika baru saja berputik oleh raja muda Marquis de Barbacena.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. The European Illuminati by Vernon L. Stauffer, hosted on the Grand Lodge of British Columbia & Yukon website (hereafter BC&Y).
  2. A Bavarian Illuminati Primer Compiled by Trevor W. McKeown hosted BC&Y
  3. Goeringer, Conrad. "The Enlightenment, Freemasonry, and The Illuminati". American Atheists. Diperoleh pada 2008-12-31. 

Bacaan Lanjut[sunting | sunting sumber]

  • 1911 Encyclopædia Britannica: "Illuminati"
  • Die Korrespondenz des Illuminatenordens. Bd. 1, 1776–81. Ed. by Reinhard Markner, Monika Neugebauer-Wölk and Hermann Schüttler. - Tübingen, Max Niemeyer, 2005. - ISBN 3-484-10881-9
  • Radical Enlightenment: Philosophy and the Making of Modernity 1650–1750. Israel, Jonathan I. (Oxford University Press, USA; New Ed edition, 2002).

Pautan luar[sunting | sunting sumber]