Ismail bin Adnan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Nama Ismail bin Haji Adnan (1945-2007) menjadi popular dan sebutan ekoran kontroversi status Muhammad Indera yang dibangkitkan Mohamad Sabu, Timbalan Presiden PAS. Mohamad Sabu gah bersandarkan tulisan Ismail dalam buku Pengukir Nama Johor untuk mempertahankan hujahnya bahwa Mat Indera adalah seorang hero dan pejuang kemerdekaan Malaysia.

Ismail, yang dijuga dikenali dengan nama penanya ISBIHA, dilahirkan di Parit Salleh (betulkan jika salah), Seri Menanti, Johor pada tarikh 11 Januari 1945. Anak kedua kepada pasangan Haji Adnan (Ishak) bin Abd Manan dan Hajah Salimah binti Haji Salleh. Beliau adalah cucu kepada Haji Salleh Haji Hassan, seorang pemimpin yang disegani di Seri Menanti, Muar sebelum Merdeka dan orang yang bertanggung jawab membuka Parit Nawi dan Parit Salleh, Muar dan perkampungan di sekitarnya.

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Beliau memulakan persekolahan di Sekolah Kebangsaan Parit Bulat, Muar pada tahun 1951. Beliau meneruskan persekolahan di peringkat menengah di Sekolah Tinggi Muar dari 1958 sehingga 1961.

Pada tahun 1962, beliau telah berjaya memasuki Sekolah Datuk Abdul Razak yang ketika itu terletak di Tanjung Malim. Selepas peperiksaan Senior Cambridge, beliau meneruskan pengajian di Tingkatan 6 di Sekolah Alam Shah pada tahun 1964. Beliau mengambil peperiksaan Sijil Tinggi Persekolahan? HSC? pada tahun 1965.

Memasukki Maktab Perguruan (mohon bantuan) pada tahun (mohon bantuan).

Pada tahun (mohon bantuan), beliau menyambung pelajaran di Universiti Malaya dalam bidang Kesasteraan/Pengajian Melayu (mohon betulkan kalau salah). Beliau bergraduat dengan ijazah (mohon bantuan) pada tahun (mohon bantuan).

Beliau berpeluang melanjutkan pelajaran di peringkat sarjana di [of Northern Iowa|University of Northern Iowa], Cedar Falls, Iowa pada tahun 1987. Menamatkan pengajian dalam bidang teknologi pendidikan (betulkan kalau salah) pada tahun (mohon bantuan) pada tahun (mohon bantuan).

Kerjaya Professional[sunting | sunting sumber]

Memulakan kerjayanya sebagai guru di Sekolah Menengah (mohon bantuan) pada tahun (mohon bantuan). Sekolah-sekolah lain yang pernah beliau berkhidmat sebelum melanjutkan pelajaran ke Universiti Malaya adalah

SMK Semerah (1968)

xxxx (19xx-19xx) etc (mohon bantuan).


Kembali ke alam perguruan pada tahun 1970 di Sekolah Kebangsaan Sungai Bayor, Selama, Perak. Selepas itu beliau berkhidmat di Sekolah (mohon bantuan) (19XX-19XX). Pada tahun 19XX (mohon bantuan), beliau memulakan perkhidmatan di Jabatan Pelajaran Johor sebagai (mohon bantuan).

Jawatan-jawatan lain selepas itu (mohon bantuan).

Kembali semula ke alam perguruan untuk menjadi Pengetua Sekolah Menengah Sains Melaka pada tahun (1983) hingga tahun 1985. Beliau yang mencadangkan penukaran nama sekolah kepada Sekolah Muzaffar Syah Melaka (mengekalkan singkatan SMSM).

Setelah kembali dari USA, beliau berkhidmat di Ibu pejabat Kementerian Pendidikan di Pusat Perkembangan Kurikulum selama 11 tahun (1987 - 1998). Kemudian beliau berkhidmat sebagai Pengarah Pendidikan Daerah Tampin. (betulkan kalau salah). Mohon bantuan "elaborate". Jawatan terakhir yang dipegangnya ialah sebagai Timbalan Pengarah Pelajaran Negeri Sembilan sebelum bersara pada tahun 2001.

Setelah bersara pada tahun 2001, beliau menyertai Yayasan Warisan Johor (YWJ) sebagai Timbalan Pengarah. Sewaktu di YWJ, beliau terlibat secara langsung dalam program-program (mohon bantuan), penyelidikan dan penerbitan buku mengenai sejarah dan warisan negeri Johor. (Mohon bantuan tambah). Beliau merupakan pegawai yang digigih sehingga beliau meninggal dunia pada pagi Jumaat 23 November 2007 di bilik pejabatnya di Johor Bahru. Beliau telah disemadikan di Seremban, Negeri Sembilan di mana keluarga beliau menetap.

Hobi[sunting | sunting sumber]

(Mohon bantuan) Selain melukis, beliau gemar mengumpul setem sewaktu belajar di SDAR. Satu album koleksi setemnya telah diserahkan kepada adik sepupu beliau apabila beliau memasuki Universiti Malaya.

(Mohon bantuan) hobi-hobi lain.

Penulisan[sunting | sunting sumber]

(Mohon bantuan) Beliau mula berjinak dengan penulisan dengan penghasilan puisi.

Pada tahun 19XX (mohon bantuan), beliau memenangi Hadiah Sastera melalui puisinya berjodol "(mohon bantuan)" yang diterbitkan dalam (mohon bantuan). Antara puisi yang diterbitkan adalah (mohon bantuan) manakala antara cerpen-cerpen yang diterbitkan ialah " " (mohon bantuan).

Beliau juga menulis novel. Antara novel yang dihasilkan ialah (mohon bantuan).

Buku-buku yang dihasilkan beliau (mohon bantuan).

Tulisan beliau mengenai Mat Indera dalam buku Pengukir Nama Johor menjadi kontroversi dan bahasan pakar-pakar sejarah dan ahli politik setelah Timbalan Presiden PAS, Mohamad Sabu menggunakan tulisan itu bagi menyokong dakwaan beliau dalam satu ceramah politik di Tasik Gelugor, Pulau Pinang pada 21 Ogos 2011 bahawa Mat Indera adalah seorang hero and polis (serta keluarga mereka) yang terkorban ketika serangan komunis ke atas Balai Polis Bukit Kepong sebagai pegawai British.

Bakat Lain[sunting | sunting sumber]

Selain penulisan, beliau juga berbakat dalam bidang lukisan menggunakan pelbagai media. Telah memenangi banyak pertandingan mencipta logo di peringkat antarabangsa dan kebangsaan. Antaranya ialah logo Pendidikan UNESCO dan ZERO DEFECT (Kementerian Pendidikan). (Mohon bantuan masukkan logo UNESCO yang dimenanginya dan foto Tun Razak melawat pameran lukisan beliau).

Pengarahan teater dan drama TV (mohon bantuan).

Projek Masyarakat[sunting | sunting sumber]

Sunathon 2007 (mohon bantuan tambah dan kembangkan). Lain-lain (mohon bantuan termasuk projek sekolah kampung di Muar).

Anugerah Diperolehi[sunting | sunting sumber]

  • Perkara senarai berbutir

Hadiah Sayembara Sastera ====

- (mohon bantuan tahun dan jodol karyanya)
  • Perkara senarai berbutir

Anugerah Sastera Darul Takzim (mohon bantuan tahun dan foto).

Keluarga[sunting | sunting sumber]

Beliau mengahwini Hajah Siti Khadijah Md. Kasim pada 30 Ogos 1975. Mereka dikurniakan tiga putera dan empat puteri, Khadijatul-Ismalasari, Khairolin, Khairil-Iszuddin, Khairil-Izwan, Dr. Khairil Idham, Khalila Ilia dan Khaledatul-Izza dan tujuh orang cucu.