Izzuddin Al-Qassam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Izzudin al-Qassam)
Muhammad Izzuddin Al-Qassam
محمد عز الدين القسام
Kelahiran
Muhammad Izzuddin ibn Abd al-Qadir ibn Mustafa ibn Yusuf ibn Muhammad al-Qassam

19 November 1883
Meninggal dunia20 November 1935(1935-11-20) (umur 53)
Sebab kematianTerbunuh dalam pertempuran
Pusat pendidikanUniversiti Al-Azhar, Kaherah, Mesir
Pekerjaanguru syariat Islam, pendakwah, imam, dan pegawai undang-undang
IbuHalima Butcher
BapaAbdul Qodir al-Qassam

Muhammad Izzuddin ibn Abd al-Qadir ibn Mustafa ibn Yusuf ibn Muhammad al-Qassam (Dalam Bahasa Arab:محمد عز الدين القسام) (Lahir 19 November 1882 - Meninggal Dunia 20 November 1935), dikenali sebagai Izzuddin Al-Qassam, adalah seorang ulama, pendakwah, pejuang, dan pemimpin Muslim. Beliau dilahirkan di bandar Jableh di Lattakia pada tahun 1883 dan dibesarkan dalam keluarga yang beragama yang terkenal dengan minatnya dalam ilmu Syariah. Kemudian beliau mengembara ke Universiti Al-Azhar di Kaherah pada tahun 1896 apabila sampai ke berumur empat belas tahun, dan menamatkan pengajiannya pada tahun 1906 dan kembali ke negaranya Jableh di mana beliau bekerja sebagai guru dan pendakwah di Masjid Ibrahim Ibnu Adham.

Perancis menduduki pantai Syria pada akhir Perang Dunia Pertama pada tahun 1918, maka al-Qassam memberontak di kalangan sekumpulan pelajar dan muridnya dan Perancis mengejarnya. jawatan presiden Persatuan Belia Islam. Di Haifa, al-Qassam dapat membentuk kumpulan rahsia yang dikenali sebagai al-Usbat al-Qassamiya dan pada tahun 1935 Masihi, pihak berkuasa British telah mengetatkan kawalan ke atas pergerakan al-Qassam di Haifa, lalu dia memutuskan untuk berpindah ke luar bandar, di mana keluarganya mengenalinya sejak dia seorang pegawai agama dan pendakwah yang menjelajah kampung dan menghasut menentang mandat British.operasi bersenjata dari sana. Walau bagaimanapun, tentera British mendedahkan perkara al-Qassam, maka dia dan beberapa pengikutnya berkubu di kampung Nazlat Sheikh Zeid. Kedua-dua pihak berlangsung selama enam jam dan pertempuran berakhir dengan kematian al- Qassam dan tiga rakannya, dan mencederakan dan menangkap orang lain. Pembunuhan al-Qassam mempunyai kesan yang paling besar terhadap tercetusnya Pemberontakan Besar Palestin pada tahun 1936 Masihi, yang merupakan titik perubahan besar dalam perjalanan gerakan nasional Palestin selepas itu.

Kelahiran dan keluarganya[sunting | sunting sumber]

Muhammad Izzuddin al-Qassam dilahirkan di bandar Jableh pada 19 November 1882 bersamaan dengan 8 Muharram 1300 Hijiriah. Beliau dikenali sebagai Izzuddin, tetapi namanya adalah majmuk, kerana beliau adalah Muhammad Izzuddin, dan oleh itu Al-Zarkali menerjemahkan untuknya dalam benderanya dalam huruf M sebagai Muhammad Izzuddin dan ini adalah bagaimana namanya muncul dalam Surat Kritikan dan Kenyataan, dan ia berlaku biasanya dalam struktur sedemikian, orang menggunakan nama kedua dan mengabaikan nama pertama.

Ayah dia bernama Abdul Qadir bin Mustafa bin Yusuf bin Muhammad Al-Qassam. Datuk Mustafa dan saudara lelakinya telah datang ke Jiblah dari Iraq, dan mereka adalah antara pelopor dalam tarekat Qadiriyya yang dinisbahkan kepada Imam Abd al-Qadir al-Jilani, dan oleh sebab itu para penyokong tarekat Qadiriyya di Iraq pernah datang ke Jiblah. untuk menziarahi maqam Abd al-Qadir dan bapanya Mustafa di Jiblah.untuk menahan diri daripada ziarah ke Jableh untuk tujuan ini. Abd al-Qadir al-Qassam berkahwin dengan dua wanita: yang pertama daripada mereka adalah dari Qalaat al-Marqab, Amna Jaloul, dan dia mendapat anak daripadanya: Ahmed, Mustafa, Kamel dan Sharif. Dan yang kedua adalah dari Jableh, dan dia adalah ibu kepada Izzuddin, Halima Qassab (atau al-Qasab), dan sebahagian daripada mereka berkata bahawa dia dari keluarga Noor Allah, dan mungkin al-Qasab adalah seorang yang mengambil. daripada keluarga Nour Allah, atau Nour Allah adalah ambilan daripada keluarga al-Qasab. Adik beradik Izzuddin termasuk: Amin, Fakhri (atau Fakhr al-Din), dan Fatimah (dalam riwayat: Nabiha). Izzuddin adalah anak keenam daripada tujuh bersaudara, dan anak kedua daripada tiga bersaudara.

Keluarga Izzuddin al-Qassam hidup dengan sara hidup dan bersabar dengan kemiskinan, tetapi neraca zikir yang baik adalah besar, kerana ia adalah keluarga yang beragama, dan ia mempunyai bahagian ilmu hukum, orang menyukainya kerana agamanya. status, di antaranya ialah kutub tarekat Qadiri, dan tarekat sufi mempunyai ramai penyokong pada masa itu Keluarga Al-Qassam terkenal dengan ilmu dan soleh, memberi dan tidak mengambil, dan mereka mencari nafkah dari pekerjaan mereka. . Tetapi ahli sejarah berbeza pendapat dalam menggambarkan keadaan Abd al-Qadir al-Qassam, dan mereka berkata: Abd al-Qadir al-Qassam adalah pemilik kaedah Qadiriyya dan mereka menyambung dengan berkata: Dia adalah ketua kaedah ini, dan kebenaran. Dialah mewarisi kaedah itu daripada bapanya, Al-Qadir Al-Qassam dikenali sebagai seorang tukang besi, dan dia seorang yang soleh dan khusyuk dengan ilmu asas-asas agama, dan inilah yang menjadikannya imam masjid pasar tukang besi di tengah-tengah bandar Jableh. Mereka berkata: Dia pernah menjalankan sebuah buku untuk mengajar kanak-kanak lelaki membaca al-Quran dan prinsip-prinsip penulisan. Mereka berkata: Dia memiliki hakoura, yang dia tanam dengan bantuan anak-anaknya. Dan mereka berkata: Dia bekerja di negeri Al-Afandi. Mereka juga berkata: Dia pernah bekerja sebagai penanya di Jableh, dan dia menulis kertas luahan jiwanya semasa Empayar Uthmaniyyah. Adalah mungkin untuk menyelaraskan kata-kata ini: Bahawa karya dan pekerjaan ini melalui al-Qassam dan dia tidak menggabungkannya, jadi dia bekerja sebagai tukang besi pada satu masa, dan dia bekerja sebagai perawi pada masa yang lain. Dia juga pernah mengajar anak-anak Al-Quran pada beberapa zamannya, dan dia pernah memimpin orang ramai di masjid dan pasar sebagai orang terpilih, yang akan dipersembahkan kepada imam jika dia hadir.

Dia menghabiskannya zaman kanak-kanaknya di kota Jableh. Dia membaca Al-Quran dan belajar membaca, menulis dan mengira dalam buku, dan mempelajari prinsip-prinsip ilmu hukum di bawah ayahnya. Asal-usul, dan Sheikh Ahmed Al-Arwadi, dan apabila bapanya melupakan keinginannya untuk ilmu, dia menghantarnya ke Al-Azhar. Selepas kembali ke Jableh, dia berkahwin dengan Puan Amina Nanoua dari Jableh, dan dia mendapat seorang anak lelaki, yang dia namakan Muhammad, dan tiga anak perempuan: Aisha, Maimna, dan Khadijah. Anak lelakinya Muhammad dilahirkan di Palestin, ketika dia berumur tujuh tahun pada masa kematian bapanya, dan Maymana mencapai tahap budaya yang tinggi semasa hayat bapanya.

Perjalanannya ke Al-Azhar[sunting | sunting sumber]

Para penuntut ilmu mengembara mencari ilmu setelah sumber-sumber ilmiah di kampung mereka dan sekitarnya habis, dan pada awal abad keempat belas Hijrah (akhir abad kesembilan belas Masihi) hanya ada ahli Taurat di Jableh yang mengajar asas-asasnya. membaca, menulis, membaca dan menghafal Al-Quran, dan kampung-kampung dan kota-kota di pantai Syria tidak Lebih beruntung daripada Jableh, dan pelajaran di Masjid Umayyah di Damsyik tidak lagi pada tahap yang patut ditinggalkan. , maka hanya tinggal Masjid Al-Azhar di Kaherah, maka Izzuddin al-Qassam berpindah ke sana ketika usianya mencapai empat belas tahun, pada tahun 1896 bersamaan 1314 Hijrah.

Masjid Al-Azhar pada tahun 1906, iaitu tahun di mana Syeikh Izzuddin al-Qassam menamatkan pengajiannya.

Adapun perjalanannya ke Masjid Al-Azhar, terdapat tiga kisah di dalamnya. Pertama: Dia menaiki perahu nelayan dari Pulau Arwad ke Iskandariah, dan berpindah dari Iskandariah ke Kaherah melalui darat. Kedua: bahawa dia berangkat ke Kaherah, dan ditemani oleh saudaranya Fakhr al-Din, Izzuddin al-Tanukhi, Rida Musalmani, Mustafa Musallamani, Dheeb al-Bayras, Naji Adeeb (anak ibu saudara Izzuddin) dan Manah Ghalawanji. Dan yang ketiga: Dia pergi bersama bapanya pada tahun 1896 Masihi ke pulau Arwad yang berdekatan untuk mengembara dengan salah satu bot nelayan ke Iskandariah, maka Izzuddin dan sepupunya Naji Adeeb mengembara, ditemani oleh saudaranya Fakhr al-Din dan Izzuddin al-Tanukhi dan beberapa penuntut ilmu. Riwayat ini bertepatan dengan riwayat pertama di mana beliau mengembara melalui pulau Arwad dengan perahu nelayan, dan yang kedua bertemu dengan yang ketiga dalam membuktikan sahabat dalam perjalanan dari Arwad ke Mesir.

Ada kesepakatan di kalangan perawi bahawa Izzuddin al-Qassam berpindah ke Al-Azhar ketika usianya mencapai empat belas tahun dan terdapat perbezaan dalam tempoh yang dilaluinya dalam menuntut ilmu, sebahagian mereka berkata: lapan tahun, dan sebahagian mereka berkata: Ia adalah sepuluh tahun, dan tidak ada bancian yang menunjukkan syeikh yang Al-Qassam belajar dengan mereka, dan tidak ada kajian tentang kurikulum akademik dan ilmu yang dipelajarinya, atau ilmu yang dia cenderung dan diterokai dalam pengajian mereka. Sudah pasti Al-Qassam tidak menyaksikan sistem peringkat pengajian, kerana pembahagian pengajian Al-Azhar kepada peringkat pengajian berlaku pada tahun 1911 Masihi, iaitu selepas Al-Qassam meninggalkan Al-Azhar, dan kajian sebelum tarikh ini berjalan mengikut kaedah bulatan, tanpa sistem kemasukan, peperiksaan dan sijil, dan tanpa membezakan antara peringkat pengajian yang berbeza. Dan tanpa menyatakan kurikulum. Oleh itu, kita boleh menentukan bahawa Izzuddin al-Qassam memperoleh diploma tinggi al-Azhar tanpa melalui peringkat akademik: rendah dan menengah.Sebaliknya, pengajiannya bergantung kepada usaha bebas dalam pengajian, dan peralihan daripada satu status kepada yang lain adalah sebanyak dia memahami ilmu-ilmu yang melayakkannya naik ke darjat ulama. Ilmu undang-undang (fiqh, tafsir, hadis dan asal usul) dan subjek linguistik (tatabahasa dan retorik) merupakan orbit pengajian Al-Azhar.

Izzuddin al-Tanukhi, rakan sekerja Izzuddin al-Qassam, menceritakan bahawa mereka telah kehabisan wang semasa mereka berada di Mesir untuk menuntut di Al-Azhar, maka al-Qassam mencadangkan agar al-Tanukhi menyediakan gula-gula ( hareesa atau al-Namura) dan bahawa mereka menjualnya, untuk menyimpan dari keuntungan mereka untuk keperluan mereka, dan tidak meminta orang kidal dari kalangan sahabat mereka, maka al-Tanukhi ketakutan Dan dia berkata: "Tetapi saya malu. dan tidak boleh menelefon.” Al-Qassam menjawab: “Saya menjerit tentang barang-barang kami.” Dengan cara ini, mereka berdua dapat melanjutkan pelajaran. Pada suatu hari, bapa Al-Tanukhi datang melawatnya di Kaherah, dan sebelum memasuki Al-Azhar, dia mendapati anaknya di sebelah Al-Qassam, di belakang dulang bubur, lalu dia bertanya: "Apakah ini?" Anak lelakinya menjawabnya, cuba menangkis tuduhan terhadap dirinya sendiri: "Izzuddin mengajar saya, dan dia adalah pemilik idea itu." Dia berkata kepadanya: "Sesungguhnya, dia mengajar anda kehidupan." ».

Kembali ke Jableh[sunting | sunting sumber]

Syeikh Izzuddin al-Qassam lulus dari Al-Azhar pada tahun 1906 atau 1909, dan kembali kepada keluarganya selepas menghabiskan sepuluh tahun di kejiranan Al-Azhar, di mana dia memperoleh ijazah saintifik yang menunjukkan penguasaannya. dalam ilmu-ilmu Islam, dan nampak dari pendekatan kehidupan masa depannya bahawa dia bukan sahaja seorang penghafal kumpulan, tetapi dia adalah Faqih dalam semua ilmu dan ilmu yang dikumpulkan. Dia membuat Izzuddin mengajar tafsir dan hadis di Masjid Ibrahim ibn Adham, dan menyampaikan khutbah yang menyeru kepada kepatuhan Islam dan akhlak Islam.

Masyarakat luar bandar pada masa itu terbahagi kepada dua kelas: kelas effendian, dan kelas petani. Bagi golongan effendi, ia memiliki tiga perempat daripada tanah itu, dan bagi golongan petani, mereka biasa mengusahakan tanah yang mereka warisi daripada nenek moyang mereka untuk memuaskan kelaparan mereka, dan sebahagian besar kurnianya pergi kepada effendiyeh. Tanahnya untuk memberi salam dan memberitahunya tentang kepulangannya, tetapi Izzuddin melihat dalam kaedah ini pembalikan Sunnah kerana penduduk adalah orang yang menutup orang yang kembali dari perjalanannya dan memberi salam kepadanya, dan ini adalah Sunnah Orang Islam dan adat orang, dan oleh itu anak lelaki itu menolak nasihat ayahnya, kerana dia ingin menyelamatkan dirinya dan bapanya yang menghina, dan untuk mendamaikan adat salah yang digubal oleh orang-orang yang zalim. Kaum Effendi sudah muak dengan kehadiran Izzuddin di desa ini, tidak menyedari ketidakadilan, kerana dia mula memberi amaran kepada orang yang lalai dan membimbing mereka yang tersesat.Abd al-Wahhab Zaytoun al-Jabali meriwayatkan bahawa “kuasa feudal dari Effendiyyah pantai Syria telah menentangnya, dan ingin membuangnya ke Izmir, Turki, untuk menghilangkan suaranya yang berani.”

Sejurus selepas kembali ke pangkuan keluarga, dia memperbaharui tekadnya untuk mengembara, lalu dia pergi ke Istanbul, ibu kota Khilafah Uthmaniyyah, untuk mempelajari kaedah yang digunakan dalam pelajaran masjid. Kedudukan Al-Qassam di negara Turki tidak bertahan lama, kerana dia melihat kejahilan di kampung-kampung dan bandar-bandar yang dilawatinya yang menakutkannya, dan dia melihat bahawa kejahilan adalah punca segala kemunduran dan kerosakan.orang dewasa di waktu petang, dan mempekerjakan semua orang. tenaga dan potensinya dalam pendidikan. Untuk mencapai matlamat ini, beliau membuka sekolah di Jableh pada tahun 1912 di mana kanak-kanak dan dewasa muda diajar pada siang hari dan lelaki dewasa pada waktu petang, selepas beliau menjadi guru di bandar Baniyas dan Lattakia. Pada masa lapang, beliau mengadakan seminar di masjid-masjid tanah air.

Dan apabila beliau menjadi khatib di Masjid Mansouri di tengah-tengah bandar, para jemaah berpusu-pusu ke masjid dari kejiranan yang dekat dan jauh di bandar dan dari kampung-kampung jiran. Dengan cara yang mudah difahami. biasa mendengar ahli ibadah, dalam setiap khutbah, kata-kata sanjungan dan pujian untuk effend dan agas.

"Allah tidak mengubah keadaan sesuatu kaum sehingga mereka mengubah keadaan yang ada pada diri mereka sendiri." Jadilah kuat dan pemurah. Maha Suci Allah, Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman. "Tidak ada iman bagi orang yang tunduk patuh, tunduk terhadap penindasan, dan menganggap perhambaan kepada manusia adalah menyenangkan.”

Dan dia menyeru para penyembah untuk memerangi kemiskinan dan kesengsaraan dengan bekerja keras dan memperoleh karunia bumi, dan dia menyeru manusia untuk bekerjasama, cinta dan altruisme.

Melawan pencerobohan Itali ke atas Libya[sunting | sunting sumber]

Negara-negara kolonial Eropah yang berlumba-lumba untuk meluaskan kawalan mereka ke atas Timur dan Barat Arab sejak akhir abad kesembilan belas, dan terdapat konflik di antara mereka, maka persetujuan telah dicapai mengenai pembahagian, kerana perjanjian telah dibuat antara Itali dan Perancis yang menetapkan bahawa yang terakhir melepaskan cita-citanya di Tripoli di Barat (Libya), dan Itali memberikan tangan bebas Perancis di Marrakesh, dan Itali memperoleh persetujuan Britain dan Rusia. Pada tahun 1911 , Itali memutuskan untuk merebut Tripoli di barat, maka armadanya mengepung kota Tripoli pada 9/30/1911. Dan apabila berita tentang pengepungan itu sampai ke telinga penduduk Levant, gelombang kemarahan yang besar timbul, di mana al-Qassam memainkan peranan yang menonjol, ketika dia mula mempengaruhi orang ramai di pantai Syria dengan rasa cemburu, semangatnya. , dan keupayaan retorik, dan membangkitkan darah persaudaraan dan meletupkan emosi terpendam, dan al-Qassam turun ke jalan-jalan mengetuai orang ramai di Jableh Dan Latakia dan bandar-bandar pesisiran pantai dan kampung-kampung. Dan apabila tentera Itali berjaya menduduki Libya, Al-Qassam beralih daripada mengetuai demonstrasi popular kepada mengetuai kempen untuk merekrut orang muda atas nama jihad, untuk mempertahankan kehormatan umat Islam dan mengelakkan kehinaan daripada turun ke atas mereka.

Izzuddin al-Qassam dapat merekrut ratusan pemuda dari pantai Syria, memimpin mereka sendiri, dan mengikrarkan mereka untuk latihan ketenteraan dan intelektual. Beliau juga melancarkan kempen untuk mengumpul dana dan bekalan yang mencukupi untuk menyokong sukarelawan dan mereka. keluarga dan membantu mujahidin di Libya. Al-Qassam juga menghubungi kerajaan Turki Uthmaniyyah, dan mendapat kelulusan Pelabuhan Agung di Istanbul untuk memindahkan sukarelawan ke Alexandretta, dan kemudian mengangkut mereka dengan kapal ke Libya. Walaupun kehadiran mereka di Alexandretta untuk tempoh empat puluh hari atau lebih tanpa berita yang datang kepada mereka, Mujahidin kembali ke kota dan kampung mereka, dan membina sebuah sekolah dengan wang derma untuk mendidik orang buta huruf. Bantuan material, dan bahawa dia berpindah secara rahsia ke tanah Libya, dan bahawa dia bertemu dengan pejuang besar Omar Al -Mukhtar.

Melawan pendudukan Perancis di Syria[sunting | sunting sumber]

Gambar pasukan Perancis semasa pencerobohan pantai Syria pada tahun 1918.

Armada Perancis menduduki Lattakia dan pantai Syria pada 10/10/1918, maka Izzuddin al-Qassam adalah orang pertama yang menaikkan bendera penentangan Perancis di wilayah itu, dan yang pertama mengangkat senjata di mukanya, dan ia adalah akibat dari propagandanya bahawa api revolusi meletus di wilayah Zion, dan dia berada di barisan hadapan mujahidin Izzuddin al-Qassam memimpin mereka yang mentaatinya dari kalangan rakyatnya dan dari penduduk kotanya untuk berjihad menentang Perancis. Anak saudaranya, Abd al-Malik al-Qassam, memetiknya sebagai berkata: "Tidak penting untuk kita menang. Apa yang penting di atas semua ialah kita memberi pengajaran daripada diri kita kepada bangsa dan generasi akan datang.” Iaitu, beliau ingin menunjukkan contoh kepada orang yang berjihad dan berjuang serta menaikkan semangat mereka.

Ada riwayat yang mengatakan: Sebelum jatuhnya pantai Syria di tangan tentera Perancis pada Oktober tahun 1918. Izzuddin al-Qassam menjual rumahnya untuk membeli senjata dengan harganya. , dan riwayat juga mengatakan: Dia menjual rumahnya di Jableh dan berpindah ke Al-Haffa bersama isteri dan anak-anaknya. Ia tetap sama ada sebelum atau selepas pencerobohan Perancis, tetapi perpindahan ke Al-Haffah adalah peringkat yang didahului oleh peringkat.

Tahap persiapan untuk perjuangan menentang Perancis[sunting | sunting sumber]

Revolusi Qassam menentang Perancis di Syria melalui empat peringkat:

Peringkat pertama: iaitu mobilisasi moral, kerana khutbah dan pelajaran al-Qassam adalah inklusif, di mana orang menerima pendidikan yang melayakkan mereka untuk memikul tanggungjawab sosial dan kebangsaan. berperang, dan dia digelar "pendakwah jihad." Dan apabila Jawatankuasa Kren Amerika datang ke Lattakia pada tahun 1919 untuk referendum rakyat mengenai menentukan nasib politik negara dan memilih negara untuk menjadi penjaga ke atasnya, delegasi dari Jableh datang untuk menemuinya, dan Al-Qassam adalah salah seorang daripada orang-orangnya, dan apabila dia ditanya tentang pendapatnya, dia berkata: "Tidak ada penjagaan atau perlindungan." Maka ketua jawatankuasa itu berkata Kami percaya bahawa anda tidak boleh menguruskan diri anda dan melindungi negara anda, dan anda berada dalam keadaan ini. kelemahan dan kekurangan pengalaman." Al-Qassam menjawab: "Kami boleh menguruskan diri kami sendiri, dan tidak ada orang lain yang lebih mampu daripada kami, kerana kami mempunyai kekuatan yang tidak dimiliki oleh orang lain." Dan dia mengeluarkan Al-Quran dari sakunya. .Dan dia berkata: "Inilah kekuatan kami." Kemudian al-Qassam dan para sahabatnya kembali ke Jableh, dan hati mereka dipenuhi dengan kebencian terhadap tentera Sekutu. Selepas itu, pentadbiran dibentuk di Jableh, di mana al-Qassam telah bertanggungjawab ke atas badan kehakiman undang-undang.

Tahap kedua: menjual rumahnya dan membeli senjata, untuk menjadi teladan bagi orang yang berjihad dengan wang dan nyawa, dan kerana dia percaya bahawa pemimpin rakyat harus berada di hadapan mereka dalam setiap perkara yang dia seru.

Peringkat ketiga: melatih sukarelawan dalam penggunaan senjata dan seni mempertahankan diri. Seruannya dijawab oleh sekumpulan besar penduduk Jableh, lalu dia melatih mereka membawa senjata dan seni mempertahankan diri di tepi teluk laut bernama “Al -Buhais” selatan Jableh. Al-Qassam berpengalaman dalam penggunaan senjata kerana beliau menyertai tentera Uthmaniyyah apabila Sultan Uthmaniyyah menyeru jihad memerangi British, dan Al-Qassam mempunyai pengalaman lebih awal daripada itu dalam menyediakan dan melengkapkan para mujahidin apabila beliau bertindak balas kepada kerajaan Uthmaniyyah. panggilan untuk menjadi sukarelawan untuk perang Itali di Tripoli pada tahun 1911.

Peringkat keempat: Apabila mata orang Perancis tersebar ke mana-mana, mereka mula mengganggunya dan menyerang hendapnya, jadi apabila dia menjadi curiga terhadap mereka dan merasakan pengkhianatan dan pengkhianatan, dia melihat bahawa memerangi mereka di dataran terdedah Jableh akan membolehkan tentera mereka untuk menindas revolusinya, jadi dia mencari tapak yang lebih kebal dan meneruskan perjuangan bersenjata, jadi dia memilih Pergunungan Zion Sebuah medan untuk jihad, jadi dia menubuhkan sebahagian daripadanya dengan orang-orangnya, dan mengambil pangkalan tentera di tempat yang tidak dapat ditembusi. puncak terletak berhampiran perkampungan «Zanquqa», dan mula menyerbu pusat tentera Perancis di pergunungan dan di pinggir bandar pantai.

Kelompok jihadnya memberi impak yang kuat kepada Perancis, jadi mereka cuba memikatnya dan memujuknya untuk menghentikan pergerakannya, jadi mereka menghantar kepadanya utusan yang membawa mesej lisan di mana mereka menyerunya untuk berdamai dengan mereka dan berhenti menentang mereka. , dan untuk kembali ke Jableh dengan selamat, dan mereka berjanji kepadanya untuk melantiknya sebagai hakim Syariah di wilayah itu, tetapi dia menolak ajakan mereka dan berkata kepada utusan mereka: « Pulanglah dari mana kamu datang, dan katakan kepada perampas kuasa ini: Aku tidak akan berhenti berperang atau mencampakkan Tuhan sebagai syahid.” Apabila Perancis tidak dapat menawannya dan menghalangnya daripada berjihad, mahkamah adat dalam apa yang dipanggil “Negeri Alawite” menjatuhkan hukuman mati kepadanya tanpa hadir, dan sebuah risalah ditulis. dikeluarkan yang termasuk nama Izzuddin al-Qassam dan sejumlah Mujahidin.

Salah satu tapak paling terkenal yang diperangi oleh al-Qassam dan kumpulannya ialah "Pertempuran Banya," apabila al-Qassam, bersama sekumpulan mujahidin, berjaya melakukan serbuan malam ke atas berek Perancis dan membunuh garisonnya di Mac 1920. Sebagai tindak balas, Jeneral Neger Perancis mengetuai kempen menentang petani di kampung pantai, dan mereka membunuh beramai-ramai kampung Basateen Al-Rayhan di wilayah Al-Haffah, di mana mereka mengumpulkan penduduk kampung di tempat pengirikan kampung dan menghujani mereka dengan peluru. , membunuh seratus tujuh puluh orang. Selepas kempen kejam ini, mahkamah adat bermesyuarat di negeri Alawites, dan mengeluarkan keputusan in absentia untuk menghukum mati Izzuddin al-Qassam, dan menganggapnya bertanggungjawab untuk mendedahkan petani yang selamat kepada bahaya yang akan menimpa mereka kerana mereka melindungi al-Qassam dan para sahabatnya, dan Perancis menetapkan ganjaran sepuluh ribu paun bagi sesiapa yang menunjuk ke lokasi al-Qassam atau menangkapnya.Dia menyerahkannya kepada pihak berkuasa Perancis.

Perancis mengikut kaedah tanah hangus dan merobohkan rumah untuk mengganas penduduk desa dan kota, dan memaksa mereka berhenti membekalkan tentera dan makanan kepada kaum revolusioner, maka revolusi menjadi lemah dan kemudian berhenti, kerana mujahidin tidak menemui bekalan. mereka bercita-cita untuk daripada kepimpinan politik di Damsyik, jadi Izzuddin al-Qassam berpindah ke Damsyik untuk mempertahankannya daripada pendudukan Perancis, kemudian meninggalkan selepas pengambilalihan Perancis pada tahun 1920, dan menetap di Haifa.

Di Haifa[sunting | sunting sumber]

Al-Qassam dan para sahabatnya meninggalkan Pergunungan Zion, menuju ke Jisr al-Shughur, kemudian bergerak ke Beirut. Kemudian ia adalah perjalanan individu untuk al-Qassam ke Damsyik, kemudian dia kembali ke Beirut, dan kumpulan itu bergerak ke Sidon di Pantai Lubnan melalui kereta yang dipandu oleh kuda. Dari Sidon, sebuah bot membawa mereka ke Acre, tempat dia bermastautin. Berhari-hari atau berbulan-bulan, pengembara akan berehat, atau berunding di mana tempat yang paling sesuai untuk kediaman tetap, jadi dia mengimbangi antara Acre dan Haifa, dan mengkaji demografi kedua-dua bandar, jadi dia cenderung kepada masyarakat Haifa, kerana Haifa adalah pasaran popular untuk kerja, pekerja dan perdagangan, dan pelajar perniagaan dan perdagangan dari kawasan Arab datang ke sana Semua, terutamanya Wilayah Syria, kerana Palestin adalah sebahagian daripada Syria. Kedatangan al-Qassam ke Palestin pada tahun 1920 berlaku antara bulan Ogos 1920 dan penghujung tahun yang sama.

Pekerjaan Al-Qassam di Haifa[sunting | sunting sumber]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Beberapa bulan selepas Izzuddin al-Qassam datang ke Haifa, beliau bekerja sebagai guru di Sekolah Islam Perempuan pertama, dan di Sekolah Islam al-Burj kedua, pada tahun-tahun awal 1921 Masihi atau tahun 1922 Masihi. sekolah diawasi oleh Persatuan Islam di Haifa, dan gaji puratanya adalah antara empat hingga lima paun. . Al-Qassam mengikuti kedudukan ini dengan memberi pelajaran membaca dan menulis kepada para pekerja, dan sebahagian daripada mereka menyebut bahawa Al-Qassam menubuhkan sebuah sekolah untuk mengajar orang dewasa membaca dan menulis, dan melalui pelajarannya beliau menanamkan semangat jihad dalam diri pelajar. Al-Qassam terus mengajar di Sekolah Islam Al-Burj sehingga tahun 1925 Masihi.

Imamah dan retorik[sunting | sunting sumber]

Syeikh Izzuddin al-Qassam memakai kaftan dan serban Azharita

Syeikh Izzuddin al-Qassam mempengerusikan khutbah di Masjid Istiqlal pada tahun ia dibina iaitu tahun 1925. Kemasyhuran keilmuan Syeikh mendahului pembinaan masjid tersebut. Apabila ia dibina, mereka mendapati al-Qassam orang yang paling baik berkhutbah di masjid ini. Mesej jihad yang dihijrahkan oleh al-Qassam itu memenuhi fikirannya, dan dia mencari jalan untuk mencapai matlamat ini, maka Masjid Istiqlal menjadi platformnya untuk menyampaikan mesej ini kepada orang ramai.Masjid Al-Istiqlal, masjid pertama di kota itu, dihadiri oleh jemaah dari kampung-kampung daerah Haifa, kerana berita khutbah mingguannya disampaikan oleh penunggang, dan beberapa kalimatnya berjalan seperti pepatah.

Al-Qassam mengisytiharkan di Masjid Istiqlal bahawa British adalah ketua bencana dan penyakit, dan semua keupayaan mesti diarahkan kepada peperangan dan pengusiran mereka dari Palestin, sebelum mereka dapat mencapai janji mereka kepada Yahudi (Deklarasi Balfour), sebagai mereka menjadikannya sebagai salah satu objektif Mandat British di Palestin, sebaliknya ia adalah matlamat pertama mereka. Dalam salah satu khutbah Jumaat pada tahun 1927, Syeikh Izzuddin al-Qassam memberi amaran kepada para jemaah agar tidak berlembut dengan imigran Yahudi yang menduduki negara itu. Dan di Masjid Al-Istiqlal, beliau mula memperingatkan martabat iman dalam hati umat Islam, dan bahawa penjagaan dan ketaatan hanya untuk seorang pemerintah Islam, maka beliau sentiasa mengulangi ayat yang mulia: “Wahai orang-orang yang beriman, taatlah. Tuhan dan taatlah kepada Rasul dan orang-orang yang berkuasa di antara kamu” dan beliau menghuraikan penjelasan “dan orang-orang yang berkuasa di antara kamu” bahawa orang-orang yang berkuasa Mereka adalah orang Islam yang mengakui tauhid, adapun orang Inggeris, mereka tidak patuh kepada Orang Islam, dan Inggeris pernah menyiarkan melalui Qadianiyya, yang pusatnya adalah Haifa, bahawa negara British adalah penjaga orang Islam dan berhak untuk mematuhi mereka.

Al-Qassam menyeru umat Islam untuk memberontak, dan menggesa mereka supaya tidak mendengar kata-kata tentera British. Pada penghujung tahun 1934, Al-Qassam bertanya kepada para jemaah dari mimbar: “Adakah kamu orang Islam?” Dan dia menjawab: "Saya tidak percaya," dan dia diam sebentar, kemudian dia menyambung kata-katanya, katanya: "Kerana jika kamu beriman, kamu akan mendapat kehormatan orang yang beriman, maka jika kamu meninggalkan masjid ini dan seorang askar British memanggil kamu, jangan patuhi panggilannya.” Al-Qassam cenderung untuk mendidik orang ramai tentang keburukan yang menimpa mereka, dan dia sering mengatakan bahawa orang Yahudi sedang menunggu peluang untuk memusnahkan penduduk Palestin, menguasai negara dan menegakkan negara mereka. Sebagai galakan untuk berjihad, Al-Qassam menyeru agar mengarahkan ekonomi negara untuk membeli senjata, dan dengan cara ini dia menafikan dasar Majlis Tertinggi Islam dalam menghias masjid dan membina hotel, dan berkata: “Perhiasan dan hiasan di masjid mesti diubah menjadi senjata, jadi jika anda kehilangan tanah anda, maka hiasan itu tidak akan memberi manfaat kepada anda, dan mereka berada di dinding." Suatu ketika, dia menyeru untuk menangguhkan haji dan mengalihkan perbelanjaannya untuk membeli senjata.

Salinan kertas jawapan yang dikemukakan oleh Syeikh Izzuddin al-Qassam kepada peperiksaan Mahkamah Syariah di Haifa bagi pemohon jawatan rasmi perkahwinan, iaitu dalam tulisan tangannya.

Pada tahun 1929, difahamkan bahawa orang-orang Yahudi sedang merancang untuk menyerang Masjid Istiqlal, maka wajah-wajah orang Islam di Haifa meminta pihak berkuasa British menghantar pasukan untuk mengawal masjid dari serangan yang dirancang, darah kamilah yang melindungi masjid kita, bukan darah orang lain.” Dia menggambarkan permintaan itu sebagai pengecut, dan menganggapnya sebagai bukti penyerahan dan penghinaan, jadi dia menolak sebarang dialog atau perjanjian dengan British dan berkata: “Sesiapa yang mencuba penguji adalah pengkhianat.” Dan apabila pihak berkuasa memanggilnya untuk menyiasat kata-katanya, dia tidak menafikannya, jadi apabila dia ditangkap Bandar ini mengumumkan mogok, dan pihak berkuasa British terpaksa membebaskannya dari penjara, dan kerajaan Mandat mengelak daripada menangkapnya kemudian. Diriwayatkan bahawa dalam salah satu khutbahnya, dia pernah menyembunyikan senjata di bawah pakaiannya, lalu dia mengangkatnya dan berkata: "Barangsiapa di antara kamu yang beriman kepada Allah dan hari akhir, hendaklah dia memperoleh yang seperti ini." Dia ditangkap. terus ke penjara, dan orang ramai berdemonstrasi untuk mengeluarkannya dan melancarkan mogok umum. Justeru, al-Qassam mampu, dalam tempoh sepuluh tahun di Masjid Istiqlal, untuk membuat orang ramai bersedia untuk menyahut seruan jihad, dan kata-kata jihad menjadi sebahagian daripada ucapannya di bibir orang ramai, termasuk ucapannya: “Mujahid adalah pelopor umatnya, dan perintis tidak berdusta terhadap keluarganya,” dan sabdanya: “Jihad disertai dengan kekurangan.” Dan yang dimaksud dengan kekurangan: sabar dengan kesulitan. Moto al-Qassam dan murid-muridnya ialah: "Ini adalah jihad, kemenangan atau syahid."

Fungsi wakil undang-undang[sunting | sunting sumber]

Syeikh Izzuddin al-Qassam mendapat jawatan sebagai pegawai perkahwinan yang sah atau pegawai perkahwinan selepas ujian di mana dia memenangi lebih empat belas pesaing pada tahun 1929 atau 1930. Al-Qassam tidak mahu pekerjaan itu untuk kepentingannya sendiri, tetapi mahukannya sebagai cara yang sah untuk berkomunikasi dengan orang di rumah mereka dan di kampung sekitar kota Haifa, di mana al-Qassam dapat Ia menangani banyak isu sosial yang berkaitan dengan perkahwinan dan perceraian, yang merupakan antara tonggak pembinaan masyarakat yang kuat dan bersatu padu.

Ahmed Al-Shugairi menggambarkan keadaan Syeikh Izzuddin al-Qassam dengan berkata: "Saya sangat mengenali Syeikh Izzuddin al-Qassam. Dari kawan rapatnya, syeikh berserban ini, imam masjid, sedang bersiap sedia. sendiri untuk mengetuai revolusi bersenjata secara langsung menentang pihak berkuasa British.

Ahli sejarah Amin Saeed berkata: "Al-Qassam jauh dari kemasyhuran dan pengisytiharan diri, jadi dia berada di Haifa sebagaimana dia berada di Jableh dan di pergunungan Latakia dan di mana-mana dia tinggal. Apa yang diketahui tentang dia yang membuatnya mencurigakan atau menajiskan reputasinya, atau menunjukkan kesibukannya dengan kelucuan dan perhiasan, maka dia mencapai pangkat yang tinggi, dan dia memperoleh kedudukan yang sangat baik.

Wartawan Abd al-Ghani al-Karmi menulis tentang kebaikan dan eksploitasi al-Qassam, berkata: “Saya mengenalinya setelah bertahun-tahun membebaninya, dan dia membesar lebih dari enam puluh tahun, tetapi perjuangan melawan masa dan memerangi kemalangan dan keadaan masa tidak memberinya saluran, dan tidak menghinakannya untuk sesiapa pun, dan itu hanya meningkatkan ketakwaan dan ketakwaannya ... Dia berjalan dengan kepala tertunduk kerana takut kepada Tuhan, dan dia bercakap dengan tenang, rendah hati. , dan ketenangan, ciri-ciri seorang ulama yang yakin dengan dirinya sendiri, beriman dengan risalahnya, berminat untuk takut kepada Tuhan dan menyebarkan ajaran agama yang betul di kalangan manusia. Para penceramah menghuraikan jenis pepatah ini sambil mengangkat kepalanya dan berkata: “Bertanyalah. ampunan Allah, wahai manusia,” dan meninggalkan mereka.

Liga Qassami[sunting | sunting sumber]

Peringkat pembentukan liga[sunting | sunting sumber]

"Ini adalah jihad, kemenangan atau syahid," moto al-Qassam dan Liga al-Qassam

Liga Qassam Jihad melalui beberapa peringkat: Pada peringkat pertama, ia adalah idea yang mendesak al-Qassam sejak dia berhijrah ke Haifa pada tahun 1920. Dia mula mengkaji persekitaran baru di mana dia akan menyebarkan seruannya, jadi dia mengenali rakyat, isu dan masalah mereka, dan mengkaji rancangan Yahudi dan British untuk memisahkan Palestin daripada negara Islam. Tahap kedua ialah tahap persiapan psikologi manusia, menyebarkan semangat jihad, dan membina asas yang di atasnya dia boleh membina organisasinya, dan memilih unsur-unsur tersusun daripadanya, dan apa yang dia miliki tentang pengetahuan dan pemahaman tentang sifat. lelaki, dan kebolehan retorik yang berpengaruh, membantu beliau dalam hal itu. Hal ehwal Masjid al-Istiqlal di Haifa, dan semasa beliau bekerja dalam Persatuan Belia Islam, semasa al-Qassam menjadi presiden Persatuan Belia Islam pada tahun 1926.

Manakala bagi peringkat ketiga pula ialah peringkat pemilihan elemen organisasi iaitu peringkat yang bercampur dengan peringkat sebelumnya. Pada peringkat ini, al-Qassam bergantung kepada kerja sulit untuk membina organisasinya jauh daripada kawalan pihak berkuasa British dan kumpulan Yahudi. Oleh itu, beliau tidak mendedahkan rahsia pertubuhan tersebut kecuali kepada segelintir orang sahaja,setelah mengkaji personaliti dan keadaan psikologi mereka.Kajilah secukupnya. Dan kerana pergantungannya pada kerahsiaan sepenuhnya dan berhati-hati dalam memilih ahli, organisasi itu berjalan perlahan-lahan, dan salah satu matlamat kelambatan dalam membina organisasi adalah untuk meletakkan ahli yang dipilih dalam fasa ujian, dan untuk meningkatkan pengisian jiwa. dengan makna jihad, dan untuk mereka cenderung untuk memperbaiki diri melalui ibadah dan perjuangan diri. Bagi peringkat keempat, ia adalah persiapan ketenteraan dengan latihan dalam peralatan perang yang ada, dan peringkat kelima adalah peringkat aplikasi praktikal rahsia dengan menjalankan operasi jihad individu, dan peringkat terakhir ialah peringkat keputusan yang diambil oleh al-Qassam untuk keluar berjihad.

Muhammad Azza Darwazah berkata di bawah tajuk "Kalangan Jihad dan Gerakan Syahid Al-Qassam":

“Haifa adalah pusat penting bagi pekerja Arab, kebanyakan mereka adalah petani yang berpindah dari kampung yang dijual kepada orang Yahudi dan dipindahkan dari mereka... Pekerja-pekerja ini mempunyai kawasan kejiranan yang istimewa dengan kediaman yang diperbuat daripada bijih timah dan kayu, jadi lelaki jihad mula muncul dari golongan ini sejak tahun 1930 Masihi, apabila pencerobohan mula berlaku Jihad terhadap orang Yahudi dan tanah jajahan mereka di daerah Haifa, kemudiannya difahami bahawa mereka adalah persatuan atau kumpulan jihad agama dan rahsia yang terbentuk dengan baik, setiap individu daripadanya. melengkapkan dirinya, dan mereka menjalankan kerja mereka atas nama jihad, dan pihak berkuasa tidak dapat menemui rahsia persatuan ini, atau menghalang pencerobohan mereka, dengan apa yang saya lakukan dan menangkap beberapa ahlinya."

Kaedah pemilihan ahli liga[sunting | sunting sumber]

Penindasan demonstrasi selepas Revolusi al-Buraq pada tahun 1929,

Al-Qassam sedang memilih ahli pertubuhan rahsia itu menggunakan pendekatan baru, berdasarkan kerahsiaan, ketepatan, dan kewaspadaan yang melampau dalam memilih penyokong.Langkah pertama dalam memilih seorang lelaki bermula dengan al-Qassam bertemu dengan jemaah di Masjid al-Istiqlal, selepas solat Jumaat, dan dalam pelajaran selepas Asar, di mana al-Qassam melihat wajah para ahli ibadah, mengkaji keperibadian orang-orang yang terjejas oleh pelajaran dan khutbahnya, mengunjungi mereka di rumah mereka untuk lebih banyak pengetahuan dan pemerhatian, dan mengajak mereka melawatnya di rumahnya Kunjungan diulang, dan perbualan dalam setiap lawatan berkisar tentang jihad, sehingga lelaki itu percaya akan perlunya tindakan untuk menyelamatkan Palestin. Jika al-Qassam diyakinkan pemiliknya, dia akan memasukkannya ke dalam bulatan rahsia, bilangannya tidak melebihi lima, dan setiap bulatan mempunyai kapten yang menyandang kepimpinan dan arahan.

Untuk mengatur penduduk kampung, Al-Qassam mengikuti prinsip menziarahi kampung terutama kampung yang didiami oleh rakan-rakannya di daerah Haifa, Nazareth, dan Jenin. Pertemuan penduduknya dalam pelajaran agama selepas solat Asar. , atau perhimpunan zikir selepas solat Maghrib, dan melalui pertemuan ini dia mengenali orang yang paling beragama, dan dia diam-diam bertemu dengan orang-orang yang dia lihat di dalamnya sebagai semangat dan cinta untuk jihad, dan dengan dakwah, pemerhatian, pemulihan dan pendidikan yang berterusan. , bulatan baharu terbentuk. Keahlian tidak tersedia kepada sesiapa kecuali selepas tempoh pengalaman dan pemerhatian, dan tidak disyaratkan bahawa pengalaman itu dalam tindakan yang dilakukan oleh kumpulan Qassam. Pemimpin yang ikhlas muncul di kalangan mereka, dan perhatian kumpulan al-Qassam beralih kepada mereka untuk menarik mereka ke organisasi rahsia itu.

Al-Qassam membuka jalan kepada semua lapisan masyarakat: yang kaya dan miskin, yang terpelajar dan yang buta huruf, yang muda dan yang tua, tetapi kebanyakan penyokongnya yang menerima panggilannya adalah mereka yang tidak tergoda dengan kedudukan kerajaan, dan yang merasai kepahitan rancangan British dan Yahudi untuk menghalau mereka keluar dari rumah dan tanah mereka, dan oleh itu ramai ahli pertubuhan Al-Qassam adalah Daripada golongan miskin, daripada pekerja, dan daripada mereka yang tidak berpendidikan di sekolah dan universiti. Al-Qassam telah menunjukkan minat kepada fakir miskin dan fakir miskin, maka dia bekerja untuk memperbaiki keadaan hidup mereka, dan mula memerangi buta huruf di kalangan mereka dengan belajar pada waktu malam. Dia juga berminat untuk memperbaharui pesalah, dan dia percaya "bahawa keberanian pencuri atau pembunuh boleh berubah menjadi keberanian dan jihad jika dia bertaubat kepada Tuhan Yang Maha Esa dan percaya kepada jihad kerana Tuhan." kisah Hassan al-Bayer, yang mengaku kepada polis British selepas penangkapannya selepas Pertempuran Ya`bad, dan berkata:

“Saya dari kampung Burqin, daerah Jenin, dan saya pernah mencuri dan melakukan perkara yang dilarang sebelum ini, maka Allahyarham Syeikh Izzuddin Al-Qassam datang kepada saya, dan mengambil saya sebagai pembimbing dan mengajar saya solat, dan melarang saya daripada melanggar undang-undang yang mulia dan perintah Tuhan, dan sebelum beberapa ketika almarhum Sheikh Ezzedine membawa saya ke salah satu gunung Burqin, dan di sana dia memberi saya pistol, saya bertanya kepadanya: "Mengapa ini?" Dia menjawab: "Agar kamu mengamalkannya dan berperang dengan saudara-saudaramu di jalan Allah.”

Selepas tiga tahun berusaha, al-Qassam dapat membentuk dua belas kumpulan jihad, masing-masing beroperasi secara berasingan antara satu sama lain.Setiap sel terdiri daripada lima individu, kebanyakannya adalah pekerja binaan, pekerja kereta api, pekerja pelabuhan, dan peniaga jalanan. Kemudian bilangan ahli sel meningkat pada awal tiga puluhan, termasuk sembilan ahli.

Bermulanya fasa pertempuran[sunting | sunting sumber]

Permulaan peringkat serius dalam persenjataan dan latihan adalah pada penghujung tahun 1928, apabila orang-orang Yahudi mengambil langkah berani kerana mereka melanggar apa yang dibenarkan kepada mereka di Tembok Al-Buraq, dan mereka berbondong-bondong dari semua bahagian Palestin, dan berbondong-bondong mengunjungi beribu-ribu yang terdiri antara manifestasi semangat dan kebanggaan, dan ini menggembirakan umat Islam, dan mereka rebah untuk menjaga Masjid al-Aqsa Dan mempertahankannya, yang mendorong kumpulan al-Qassam untuk bergerak dari peringkat seruan ke peringkat persiapan ketenteraan bersenjata, dan Abu Ibrahim al-Kabeer menyebut bahawa pada tahun 1928, berikutan peningkatan ancaman Yahudi: “Kami meminta syeikh untuk bergerak dari peringkat ucapan kepada tindakan, dan kami meminta kami mempersenjatai dan melatih, jadi kami membeli senapang dan kami membawa seorang jurulatih yang bernama Muhammad Abu Al-Oyoun, dan sesi dimulakan dengan syeikh memberi pelajaran, kemudian pelajaran syeikh bertukar dari pelajaran agama kepada hasutan untuk berjihad, dan di akhir sesi pelatih. digunakan untuk melatih mereka yang hadir pada pistol satu demi satu.

Sheikh Rashid Al-Khuza’i, Emir Gabenor Jabal Ajloun, menyahut seruan Al-Qassam dan memberinya perlindungan, wang dan senjata.

Kemudian Revolusi Al-Buraq datang pada tahun 1929 untuk mempercepatkan persiapan ketenteraan, dan peralihan dari peringkat rahsia ke peringkat terbuka, maka Al-Qassam mengambil alih melatih mujahidin sendiri, dan dia biasa keluar pada waktu malam untuk berlatih. anggota dengan senjata, dan arahkan mereka kepada kaedah perjuangan bersenjata. Hasan Shublaq (anggota badan yang bertanggungjawab terhadap batu di tanah Kababir di Gunung Karmel dan salah seorang yang dilatih oleh al-Qassam) menerangkan langkah-langkah seperti berikut: “Kami pernah bertemu sebelum pergi ke Gunung Karmel di salah satu daripada tiga masjid: Istiqlal, Masjid Agung (Al-Juraina) dan Masjid Kecil, dan pintu keluar biasanya Di tingkat kandang, tiga orang yang saling kenal, dan hujjah hukum yang biasa kami persenjatai dalam keluar kami. adalah kehadiran kuari. Saya mempunyai kuari di sana, sebagai contoh, dan kebanyakan daripada tujuh ratus batu adalah dari Qassamites, dan Qassams biasa keluar dengan setiap bangsal, dan mengajar mereka untuk membuka dan memasang senapang, membersihkan itu dan cara menggunakannya.

Al-Qassam tegas dalam melatih para Mujahidin. Salah seorang Qassamist berkata: "Dia pernah membawa kami ke latihan dan pelajaran menembak, dan menyuruh kami berjalan tanpa alas kaki. Ketika kami berlatih di pergunungan, dia akan membuatkan kami tidur di terbuka dalam cuaca sejuk. Kami boleh menahan lapar dan dahaga, dan dia selalu meminta kami tidur sekali atau dua kali seminggu di atas tikar dengan penutup yang ringan, dan dia sentiasa menegaskan kerahsiaan aktiviti kami, dan oleh itu kami menghadapi masalah dalam rumah bersama isteri dan keluarga kami, kerana kami tidak dapat menjelaskan dan menjelaskan mengapa kami tidur dengan cara ini, dan kami terpaksa Kami bertolak ansur dengan ini, kerana kami telah berjanji untuk melaksanakan perintah ini.”

Izzuddin al-Qassam meminta bantuan daripada orang-orang di sekelilingnya, dan dia menghubungi semua raja, putera, dan pemimpin Arab pada masa itu, ketika dia menghubungi Raja Faisal di Syria untuk meminta sokongannya dalam revolusinya, maka dia berjanji. dia dan janjinya tidak membuahkan hasil dalam apa-apa pun, dan dia menghubungi Haj Amin al-Husseini, Mufti Besar Palestin dan memintanya untuk menyediakan revolusi di wilayahnya Dia menjawab bahawa dia percaya bahawa isu Palestin harus diselesaikan secara damai. bermakna melalui rundingan, jadi apa yang menjawabnya dan menjawab panggilannya untuk sokongan dan bantuan kecuali Putera Rashid bin Khuza'i Al-Furaihat, seorang putera dan pemimpin Arab Jordan (1850-1957), dan Putera Rashid Al-Khuza'i terkenal. kerana penentangannya terhadap Mandat British di Levant dan sokongannya Untuk revolusi Palestin dan Libya, kerana beliau terkenal dengan penentangan awam dan revolusi menentang monarki Jordan sejak kedatangan keluarga Sharif Hussein bin Ali al-Hashemi dan Raja Abdullah I bin Hussein ke Emirat Transjordan, dan Putera Rashid Al-Khuza'i berdiri dengan jelas dan kukuh dengan usaha Raja Abdul Aziz bin Abdul Rahman bin Faisal Al Saud dalam penyatuan Semenanjung Arab. Putera Rashid Al-Khuzai bangun untuk memberi Al-Qassam dan orang-orangnya dengan wang, senjata dan keselamatan, dan berdiri di sisinya dalam revolusinya. Disebutkan bahawa Izzuddin Al-Qassam pernah berlindung di pergunungan Ajloun dengan beberapa orang revolusioner, dan mereka berada di bawah perlindungan Putera Rashid. Al-Qassam berkomunikasi dengan Emir dari Transjordan untuk mendapatkan sokongan dan untuk menyediakan revolusi menentang Mandat British dan pembantunya di Transjordan, dan Emir Al-Khuza'i memberikan arahan secara langsung dan bekalan yang kuat kepada Al-Qassam dengan wang dan senjata, di samping menyediakan perlindungan untuk revolusioner Palestin di pergunungan Ajloun yang berkubu dari semasa ke semasa, yang memerlukan Putera Rashid dan puaknya dan kebanyakan puak Jordan utara untuk berhadapan secara langsung dengan rejim Jordan, terutamanya Dengan Raja Abdullah I bin Hussein dan Mandat British, yang cuba mencairkan Putera Al-Khuza'i dengan mengebom kedudukannya dan membunuh ramai revolusioner Jordan yang setia kepada Al-Khuza'i pada masa itu, yang memaksa dia selepas itu meninggalkan tanah Jordan ke Arab Saudi pada 1937, dan revolusi tercetus selepas perlindungannya di Pergunungan Ajloun, selepas itu ia meluas ke kawasan yang luas di Emirat Transjordan.

Subhi Yassin menyebut bahawa pada 12 November 1935, persatuan itu mempunyai seribu senjata dan pangkalan persenjataan di wilayah Latakia. Pada hari ini, pimpinan bertemu di Haifa, mengkaji keadaan umum di Palestin, dan memutuskan untuk memulakan jihad awam.

Jihad awam bermula pada tahun 1935[sunting | sunting sumber]

Al Ibrahim al-Sheikh, salah seorang pejuang Liga Qassamian, membenarkan pemergian al-Qassam ke jihad awam: “Pada awal tahun 1935, komander Qassam melihat bahawa penjajah sedang memantau pergerakan Liga Qassam dengan teliti, dan pemimpin itu takut bahawa British akan menangkap elit yang soleh saudara-saudaranya, dan merosakkan semua rancangan Liga sebelum dia Ia muncul, dan dia melihat pergi ke pergunungan dan mengelilingi kampung-kampung dan menggesa rakyat untuk membeli senjata dan bersedia untuk jihad. Pandangan ini disahkan oleh sebilangan pengikut al-Qassam.

Antara sebab pemergian al-Qassam untuk berjihad juga: peningkatan penghijrahan Yahudi ke Palestin, dan perluasan tanah yang mereka rampas, kerana 62,000 orang Yahudi memasuki Palestin pada tahun 1935 Masihi, dan pada tahun yang sama orang Yahudi memiliki 73,000 dunum daripada Tanah Arab, sehingga Pesuruhjaya Tinggi British menulis sebelum akhir 1935 AD kepada The Colonial Ministry berkata, "Seperlima daripada penduduk kampung sudah tiada tanah, dan bilangan pekerja terbiar di bandar-bandar semakin meningkat."

Dan setelah al-Qassam memutuskan untuk pergi, dia mula menghubungi pengikut dan saudara-saudaranya dan bercakap dengan mereka tentang keputusannya untuk mengisytiharkan jihad. Arabi al-Badawi berkata: “Sebelum pergi, kami berbincang selama seminggu, bertemu di rumah yang berasingan, dan akhirnya kami memutuskan untuk pergi. Perintah pertama ialah: Biarlah masing-masing pergi kepada keluarganya, serahkanlah kepada Allah, dan janjikan mereka untuk bertemu di syurga, insya-Allah. وفي آخر خطبة له في جامع الاستقلال، فسّر للمصلين الآية الكريمة: ﴿أَلَا تُقَاتِلُونَ قَوْمًا نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ وَهَمُّوا بِإِخْرَاجِ الرَّسُولِ وَهُمْ بَدَءُوكُمْ أَوَّلَ مَرَّةٍ أَتَخْشَوْنَهُمْ فَاللَّهُ أَحَقُّ أَنْ تَخْشَوْهُ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ ۝١٣﴾ [التوبة:13]. Youssef Al-Shayeb, yang mendengar ucapan itu, berkata: Kata-kata terakhir al-Qassam berkata dalam khutbahnya: “Wahai manusia, aku mengajar kamu perkara-perkara agama kamu sehingga setiap kamu menyedarinya, dan aku mengajar kamu. urusan negara kamu sehingga jihad diwajibkan ke atas kamu, apakah kamu tidak selamatkan? Ya Allah saksikanlah, begitulah jihad wahai kaum muslimin, jihad wahai kaum muslimin".

Sejam selepas menyampaikan khutbah, pihak berkuasa mula mencari dia untuk menangkap dan mendakwanya, tetapi dia telah mengucapkan selamat tinggal kepada keluarga dan saudara-saudaranya, membawa pistolnya, dan pergi bersama teman-temannya ke pergunungan. Youssef Al-Shayeb mengesahkan bahawa Al-Qassam pergi selepas khutbah ini, dan bahawa sebuah kereta sedang menunggunya di luar masjid, dan bahawa tiada seorang pun di Haifa melihatnya selepas dia masuk ke dalam kereta. Dan kata-kata yang paling tepat pada masa keluarnya ialah pada malam 26 atau 27 Oktober 1935.

Pertempuran Bermula[sunting | sunting sumber]

Sebelum pertempuran[sunting | sunting sumber]

Izzuddin al-Qassam dan para sahabatnya meninggalkan Haifa, dan menuju ke daerah Jenin, dan para sahabatnya sedang menunggunya di tempat yang telah dipersetujui. Nampaknya perlantikan itu di kampung Nawras, di mana Syeikh Farhan al-Saadi sedang menunggu mereka, dan di sana mereka tinggal di dalam sebuah gua di salah satu pergunungan kampung itu, kemudian mereka menuju ke kampung Kafr Dan di pergunungan itu. Jenin ialah sekumpulan pencuri, untuk mengelirukan orang ramai dan mendapatkan maklumat tentang pergerakan mereka. Kemudian kumpulan itu bergerak dari Kafr Dan ke kampung Burqin, dan dari situ mereka berpindah ke pergunungan kampung Al-Bared dan Kafr Qoud.

Arabi al-Badawi, salah seorang ahli Liga yang mengiringi al-Qassam, menggambarkan fasa pergerakan kumpulan ini, berkata:

“Pada siang hari saya menjadi pengawal, dan syeikh dan mujahidin yang lain sedang berehat di dalam sebuah gua, dan ketika saya melihat seorang lelaki datang dengan sebatang besi di atas kepalanya, dan dia mengaku sebagai penjaga tanaman kampung, maka saya memberitahu Syeikh al-Qassam beritanya, lalu dia memerintahkan saya untuk meninggalkannya, dan selepas beberapa ketika saya menyedari bahawa dia adalah seorang pengintip, dan dia yakin bahawa Pengejar adalah sekumpulan pencuri, dan polis di gunung seberang mengejar kami, tanpa mengetahui lokasinya, maka mereka menghantar seorang anggota polis untuk menangkapnya dan mendedahkan tempat persembunyian kami, lalu dia memerintahkan Sheikh Marouf Haji Jaber dan Muhammad Abu Al-Qasim Khalaf pergi kepadanya dan mengambil senjatanya, dan apabila mereka bertembung dengannya, pertempuran bermula antara mereka dan anggota polis yang lain, dan kami mendengar bunyi tembakan, kami bersiap sedia dan bersurai menunggu mereka, dan semasa pertempuran Muhammad Abu al-Qasim Khalaf al -Halhouli telah syahid, dan Marouf Jaber dapat berundur dan kembali ke Haifa.

Pada lapan belas November 1935 , al-Qassam dan para sahabatnya meninggalkan pergunungan Kafr Qud dan menuju ke Khirbet Sheikh Zeid, berhampiran perkampungan Ya`bad, di mana Syeikh Said al-Hassan, seorang ahli al-Qassam. Dalam perjalanan, seorang Arab Badwi melihat mata-mata itu mengikuti langkah mereka, jadi dia meminta al-Qassam untuk mengambil sedikit Keselesaan untuk membincangkan isu pengintip, seorang Arab berkata:

“Al-Qassam pernah mengambil pendapat saya ketika saya masih muda, jadi saya memberitahu kumpulan itu bahawa kampung-kampung ini mempunyai mereka yang mengikuti jejak kami, dan saya mencadangkan agar kami membahagikan kepada dua pasukan: pasukan yang menuju ke utara, dan kembali. ke Haifa dan Nazareth, dan semasa berjalannya mensabotaj kereta api dan memotong talian telefon milik British dan Yahudi, kemudian Mereka pergi ke Nawras, di mana Sheikh Farhan al-Saadi berada, dan kita semua bertemu di Lembah Merah antara Nablus dan Ghor, dan di sana kumpulan itu mempunyai lebih banyak kebebasan, dan lebih kecil kemungkinannya untuk mengejar pengintip. Al-Qassam menyukai idea ini, dan dia meminta Mujahidin untuk dibahagikan kepada dua kumpulan: yang pertama pergi ke utara, dan ia terdiri daripada sepuluh lelaki Sheikh Daoud Al-Khattab membimbing mereka dalam perjalanan, dan yang kedua menuju ke arah barat ke pinggir Ya`bad. Dalam perjalanan, air habis, dan beban kami berat, masing-masing membawa senapang, enam puluh sikat, dan lembing yang dibuat oleh al-Qassam pada salah seorang tukang besi, selepas senjata para sahabat, selain selimut, perjalanan. alatan, dan makanan ... Kemudian kami terus berjalan sehingga sampai ke Khirbet Sheikh Zeid.

Hari pertempuran dan hari kesyahidan syeikh al-Qassam[sunting | sunting sumber]

Pada hari kesembilan belas bulan November (November), pergerakan kumpulan itu menjadi sangat sukar, kerana sejumlah besar orang perisik dan pengintip tiba di Jenin, dan mereka bersurai di antara orang-orang di kampung-kampung kehakiman, dan mereka menyamar sebagai pekerja, petani, atau pemulung. Pada hari yang sama, al-Qassam dan para sahabatnya tiba di Khirbat Sheikh Zaid, dan mereka tinggal di rumah Syeikh Saeed al-Hasan sehingga pagi Rabu 11/20/1935, hari di mana Syeikh Izzuddin al -Qassam dibunuh. Arabi al-Badawi menggambarkan adegan dari hari itu dan berkata:

“Ia adalah hari Rabu, dan saya berdiri sebagai pengawal di pinggir hutan Ya’bad berhampiran Khirbet al-Sheikh Zaid dan al-Tarm, dan para sahabat saya berada di dalam hutan: Sheikh Izzuddin dan gengnya. Ketika matahari terbit, saya melihat anggota polis yang menunggang kuda menyerang kami, menjerit: "Ke atas mereka, ke atas mereka." Saya mengarahkan rakan saya untuk bersurai dan mengambil tempat mereka... Saya mula menembak, jadi mereka meninggalkan kuda mereka dan mengambil kedudukan. atas perut mereka di belakang batu dan rejam dari timbunan batu. Dan pertempuran mula tidak sama rata... Terdapat sembilan daripada kami, dan mereka datang berpuluh-puluh sehingga bilangan mereka lengkap, dari dua ratus hingga empat ratus, dan kebanyakan mereka membawa dua senapang di lengan mereka, yang bermaksud bahawa mereka adalah penembak tepat yang tidak dapat disangkal. Saya tinggal selama lebih dari dua puluh minit sambil berdiri dan menembak peluru, tanpa batu atau pokok menghalang saya daripada mereka, dan jarak antara saya dan mereka tidak melebihi lima puluh meter... Akhirnya syeikh, semoga Allah merahmatinya, bangun. bangkit dan berteriak dengan suaranya: "Ambil tanah, anda tidak akan mati sebagai syahid jika anda mati atas ini." Keadaannya ialah anda akan membunuh diri jika anda tidak mengambil tanah itu." Kami menerima arahan untuk berundur dan masuk ke dalam hutan. Syeikh Asaad al-Mufleh telah terluka dari Umm al-Fahm, dan saya cuba untuk membawanya... Mereka mengetatkan tali pada kami, dan mengetatkan skop pengepungan kecuali dari satu sisi, sebelah utara, dan ia terdedah, dan keputusan berundur daripadanya diketahui, jadi kami memutuskan untuk menentang sehingga permulaan kegelapan.”

Dan apabila al-Qassam mengetahui bahawa anggota polis sedang menghampiri, dia memberi arahan kepada Mujahidin supaya tidak menembak anggota polis Arab, dan mengarahkan peluru mereka ke arah British. Kepadanya, dan kebenaran tentang kumpulan yang mereka kejar, mereka telah mendakwa yang mengejar adalah pencuri yang mengancam keselamatan negara. Pertempuran antara kedua-dua pihak dalam bentuk pertempuran bergerak, dan kepadatan pokok membantu memindahkan ahli kumpulan dari satu lokasi ke lokasi lain, dan pertempuran berterusan dari awal pagi hingga waktu sebelum petang, dan Mujahidin telah teguh dan enggan melarikan diri, dan mereka boleh berbuat demikian, dan nampaknya di hadapan mereka peluang untuk melarikan diri apabila pegawai British memanggil mereka: "Serahlah, kamu akan diselamatkan." Al-Qassam menjawab: "Kami tidak akan menyerah. Ini adalah berjihad di jalan Allah.” Kemudian dia berteriak kepada para sahabatnya: “Matilah sebagai syahid.” Kemudian semua orang mengulangi: “Allahuakbar, Allahuakbar”.

Maka dia terbunuh dalam peperangan itu: Komander Izzuddin al-Qassam, dan tiga orang sahabatnya: Youssef Abdullah al-Zibawi dari kampung al-Zeeb di daerah Acre, Attia Ahmed al-Masri, seorang Mesir yang datang sebagai pekerja ke Haifa, dan Ahmed Saeed al-Hassan dari Nazlet Zaid. Cedera dalam pertempuran: Nimr al-Saadi dari hutan Shafa Amr, dan Asaad al-Mufleh dari Umm al-Fahm. Dan ditangkap dalam pertempuran: Hassan al-Bayer dari Burqin, yang dijatuhi hukuman penjara 14 tahun, Ahmed Abd al-Rahman Jaber dari Anabta, yang dijatuhi hukuman penjara 14 tahun, Arabi al-Badawi dari Qabalan, yang dijatuhi hukuman. hingga 14 tahun penjara, dan Muhammad Youssef dari Sebastia. Bagi orang Inggeris, lebih daripada 15 daripada mereka terbunuh dalam pertempuran itu.

Keputusan pertempuran[sunting | sunting sumber]

Syeikh Izzuddin Al-Qassam meninggal dunia dalam peperangan Ya`bad, dan mereka mendapati di dalam pakaiannya sebuah Al-Quran dan empat belas paun sahaja. Beberapa penulis mendakwa bahawa Al-Qassam telah menjual rumahnya di Haifa sebelum pemergiannya, dan diriwayatkan bahawa Al-Qassam melakukannya. tidak memiliki rumah, malah dia tinggal di rumah sewa, begitu juga dengan sahabatnya Muhammad Al-Hanafi, walaupun Al-Qassam Hanafi mempunyai beribu-ribu pound di tangan mereka, dan mereka biasa membelanjakannya untuk membeli senjata.

Saya mendengar anda sehari sebelum hari ini sebagai pemidato, bersandar pada saya

Pedang dan geraman dari mimbar, saya mendengar anda hari ini

Seorang pemidato bersandar pada leher seseorang, tanpa mimbar untuk berdiri.

Tetapi hari ini, demi Tuhan, saya lebih bertunang daripada awak hidup.”

— Akram Zuaiter

Jasad-jasad yang telah syahid diangkut dari medan perang ke Jenin, kemudian dihantar ke Haifa untuk diserahkan kepada keluarga mereka. Pihak berkuasa British menetapkan dua syarat: pertama: pengebumian pada pukul sepuluh pagi esok, Khamis 11/ 21/1935, dan yang kedua: bahawa pengebumian hendaklah bermula dari rumah Izzuddin Qassam yang terletak di luar bandar ke tanah perkuburan di negara Sheikh, jadi tidak mungkin untuk berjalan dengan mayat di dalam bandar.

Akhbar tempatan menyiarkan berita kematian Al-Qassam di muka depannya, dan apabila berita itu sampai kepada orang ramai, Haifa menutup kedainya, dan berpusu-pusu ke rumah Al-Qassam. Delegasi datang dari seluruh Palestin untuk mengambil bahagian dalam pengebumian, dan menara mula mengisytiharkan berita itu ke seluruh negara. Orang ramai membawa keranda tiga orang mati, dan menuju ke Masjid Al-Jarina (Al-Nasr) di tengah Haifa, melanggar syarat pihak berkuasa British. Selepas solat jenazah, anak Syeikh Yunus Al-Khatib, bekas hakim Mekah, menyampaikan orang mati dengan ucapan yang mengagumkan, di mana dia menjelaskan "pahala orang yang mati syahid ada di sisi Tuhan mereka."

Akhbar Liga Arab pada 3 Januari 1936 berkata: “Rakyat Palestin meraikan peringatan seorang mujahid dari utara Syria yang gugur sebagai syahid demi kemerdekaan selatan Syria, dan bukan itu sahaja, malah beliau memimpin sebuah kempen jihad, mungkin yang pertama seumpamanya dalam sejarah Islam moden di Palestin, Syria dan Timur Arab secara keseluruhannya.”

Abd al-Wahhab al-Kayyali berkata dalam bukunya “The History of Modern Palestine,” menjelaskan keputusan Perang Ya’bad:

“Kesyahidan heroik Al-Qassam memberi kesan yang mendalam ke atas seluruh Palestin, dan ia tidak lama kemudian menjadi simbol pengorbanan dan penebusan... Oleh itu, revolusi Al-Qassam memberikan bayangan besar di pentas politik Palestin, dan setiap percubaan untuk mewujudkan hubungan baik antara rakyat Palestin dan pihak berkuasa kerajaan menjadi ditakdirkan untuk gagal, dan selepas kurang daripada sebulan Tentera bertempur dengan al-Qassam. Jabatan Siasatan Jenayah mula menyatakan kebimbangannya tentang perkembangan peristiwa. Kebencian terhadap kerajaan merebak ke seluruh kampung di Palestin. Pendapat umum mula memandang al-Qassam dan pengikutnya dengan penuh penghargaan dan menganggap mereka sebagai pahlawan dan syuhada.

Liga Al-Qassam selepas kesyahidan syeikh Al-Qassam[sunting | sunting sumber]

Gambar komunike perang yang tertera nama puak mujahidin, seperti: puak Umar ibn al-Khattab, puak al-Qassam, dan puak Ali ibn Abi Talib... Ini adalah dari pengaruh al-Qassam dan Liga Qassami

Selepas kesyahidan Syeikh Izzuddin al-Qassam, pada 8 Disember 1935, tentera British menyerbu rumah Nimr al-Saba, Datuk Bandar Qalqilya, dan menangkapnya, bersama anaknya Ahmad al-Saba' dan saudara Abd al-Rahim al-Saba', dengan alasan bahawa mereka adalah ahli kumpulan Izzuddin al-Qassam. British, dan mereka bercakap tentang segala-galanya dari Liga di hutan Ya`bad. Ini Tahap rancangan bahagian adalah untuk rakyat Palestin melihat bahawa terdapat jihad dan revolusi, dan untuk mengambil kesempatan daripada tribunal untuk menyatakan trend baru yang ingin memaksakan dirinya di tempat kejadian, dan mengarahkan kerja kepada seorang jihad. arah. Ahmed Al-Shugairi, salah seorang peguam yang membela mereka, berkata menggambarkan mereka semasa dipenjarakan: “Mereka berada dalam keadaan psikologi yang tenang, tidak dicemari oleh kebimbangan dan kebimbangan, dan ketenangan iman dan ketakwaan tergambar pada wajah mereka, mengawal mereka. tingkah laku, dan tidak ada pada mereka yang menunjukkan bahawa mereka telah meninggalkan pertempuran semalam.” Dan tidak ada salahnya mereka kembali kepadanya esok.”

Dan dari apa yang dikatakan oleh Syeikh Nimr al-Saadi di hadapan mahkamah: “Saya mengaku sebagai sahabat al-Qassam dan salah seorang penyokongnya, dan saya percaya bahawa Syeikh Izzuddin al-Qassam berada di pihak yang benar dalam semua yang dilakukannya. , dan bukan pada kepalsuan, dan dia tidak mempunyai matlamat peribadi, tetapi dia adalah seorang pejuang demi Tuhan dan tanah air.” Orang ramai di mahkamah bersorak untuk banduan ketika mereka meninggalkan mahkamah, maka Syeikh Asaad Al-Mufleh berkata kepada mereka, dengan berkata: “Jangan takut kepada kami, kami tidak takut kepada sesiapa pun kecuali kepada Tuhan, kami betul, dan kami tidak mengambil berat tentang kekuatan asalkan kita percaya pada hak kita, dan Allahuakbar, segala puji bagi Allah.” Orang ramai melaungkan: “Allahuakbar, Allahuakbar”.

Pemberontakan Besar Palestin 1936-1939[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Revolusi Palestin 1936

Sheikh Farhan al-Saadi, pengganti Izzuddin al-Qassam, salah seorang pemimpin Revolusi Besar Palestin.

Pembunuhan al-Qassam mempunyai kesan yang paling besar terhadap tercetusnya Pemberontakan Besar Palestin pada tahun 1936, dan ia merupakan titik perubahan besar dalam perjalanan gerakan nasional Palestin selepas itu. Al-Qassam menentukan tanggungjawab pemimpin selepasnya, dan mengagihkan wilayah Palestin kepada mereka. Pelanjutan revolusi ditangguhkan selepas kematian Al-Qassam kerana pembunuhan dan penangkapan beberapa pemimpin dalam kumpulan itu, dan selama lima bulan (antara kematian Al-Qassam pada 11/20/1935 dan pengumuman penerusan jihad pada bulan April). Pada tahun 1936) Pengikut Al-Qassam mengkaji pelan tindakan yang komprehensif untuk kesinambungan. Revolusi sehingga matlamatnya tercapai.Mereka bertebaran di pergunungan dan menganjurkan kumpulan rahsia di seluruh Palestin khususnya di utara.Golongan intelektual di kalangan pengikut Al-Qassam telah menghasut rakyat untuk berjihad.

Sudah pasti bahawa pengikut al-Qassam tidak meletakkan senjata mereka selepas kematiannya, sebaliknya mengatur diri mereka sendiri, dan ketua khalifah menjadi Sheikh Farhan al-Saadi, dan di bawah pimpinan Farhan al-Saadi the Great Revolt (1936). -1939 ) bermula apabila kumpulannya membunuh dua orang Yahudi dan mencederakan satu pertiga di kawasan perkampungan Anabta dan Nawras, yang menggegarkan Negara dan menimbulkan suasana ketegangan umum, menyediakan jiwa untuk mengambil bahagian dalam revolusi, akibatnya yang mana insiden Jaffa timbul, yang membawa kepada pertempuran antara Arab dan Yahudi. Berikutan peristiwa-peristiwa ini, jawatankuasa kebangsaan telah dibentuk di bandar-bandar dan kampung-kampung Palestin, untuk mengawasi perjalanan pergerakan nasional, dan mengumumkan permulaan mogok komprehensif sejak 20/4/1936 M, dan ia berlangsung selama enam bulan penuh, kemudian Jawatankuasa Arab Tinggi telah dibentuk untuk menjadi kepimpinan politik bersatu tindakan negara, dan semua parti diwakili di dalamnya Ia dipengerusikan oleh Haj Amin al-Husseini.

Telah terbukti bahawa Liga Qassami mempunyai kepimpinan, hala tuju dan organisasi di utara Palestin, apabila revolusi diperbaharui pada tahun 1937, dan ia mempunyai peranan yang menonjol dan utama dalam memimpin dan mengatur daerah Nablus, kerana kedua-dua wilayah ini adalah yang paling bidang revolusi, kerja dan aktiviti yang berkuasa. Penulis, Rudolph Peters, pengarang buku “Jihad in Islam, Ancient and Modern,” berkata: “Semasa revolusi besar di Palestin, banyak kumpulan telah dibentuk, melancarkan perang gerila, berjaya melumpuhkan kerajaan awam, dan menundukkan kawasan yang luas. negara itu dikuasainya, dan ramai daripada mereka dipimpin oleh pengikut Syeikh Izzuddin al-Qassam, dan dia membayangkan perjuangan itu dalam erti kata agama semata-mata, kerana dia memanggil perjuangannya dengan nama jihad, dan dalam kerjanya. dia menyerupai organisasi jihad awal seperti Senussi di Libya, Mahdia di Sudan, dan Muhammadiyah di India.

Qassam dalam budaya[sunting | sunting sumber]

Batu nisan Syekih Izzuddin al-Qassam, di mana beberapa ayat ditulis dalam ratapannya

Beberapa ayat tertulis pada batu nisan Syeikh Izzuddin al-Qassam:

Syahid ini, ulama yang diutamakan, adalah orang yang paling baik dan amanah dalam bimbingan

Beliau adalah syeikh al-Qassam kami, yang pertama mengibarkan bendera jihad bersama kami untuk Nasr al-Din.

Kesaksian beliau tentang Perang Ya`bad pada bulan Sya'ban adalah dengan pasti

Maka Allah mengasihinya dengan sebaik-baik keredhaan-Nya, serta kenikmatan-Nya dengan lautan mata.

Jika kamu menggambarkan tempat tinggalnya dalam sejarah, katakanlah: Di syurga yang paling mulia, Izzuddin

Syair telah diperkatakan tentang ratapan al-Qassam, termasuk apa yang dikatakan oleh penyair Palestin Abdul al-Karim al-Karmi:

Berdiri dan lihat cahaya Qassam bersinar di atas pelana

Dia mendedahkan kepada dunia dan mereka yang di dalamnya rahsia keabadian

Dan apa yang dikatakan oleh penyair Fouad al-Khatib:

Serban anda telah memberikan semua serban satu penghormatan yang dengannya mahkota dipendekkan.

Kepimpinan dan jalan ditakuti, tetapi kepimpinan dan jalannya selamat

Saya tidak menyangka sebelum orang anda bahawa dalam dua jubahnya seseorang akan mengandunginya

Wahai Rahat Izzuddin, cukuplah bagimu menjadi rahmat selama-lamanya, bukan kesusahan mahupun kesedihan.

Para syuhada Badar dan Al-Baqi bergembira dengan kegembiraan dan kegembiraan, menyambut Radwan

Bagi puisi ini, ia datang sebagai tindak balas kepada kenyataan kerajaan Amanat, yang mengisytiharkan "penghapusan kumpulan samseng di hutan Ya'bad." Ia ditulis oleh penyair Nadim Al-Mallah di bawah tajuk "Yang Mulia. ….”:

Perlindungan anda dari negara anda bukanlah satu kehinaan, sebaliknya ia adalah kemuliaan dan kebanggaan yang mewah

Mereka dengan dusta menyebut kamu orang yang celaka, dan kamu bukan tanpa mereka rumah yang paling celaka di padang gurun.

Mereka membunuh kebajikan dan nenek moyang dengan membunuh kamu dan menghina orang merdeka kamu

Engkau mendustakan kebatilan mereka dan jiwa mereka ditindas, lalu mereka menyombongkan diri dalam tipu dayamu

Dan saya melihat cawan kematian sebagai sumber yang lebih baik daripada kehidupan yang penuh dengan bahaya dan kanak-kanak

Anda telah sampai kepada Hakim, jiwa anda bebas, maka Dia mengasihi anda daripada-Nya di Syurga sebagai jiran Dan penyair Sadiq Arnous berkata:

Sesiapa yang mahu, hendaklah dia mengambil dari Al-Qassam model tentera dalam Islam

Meninggalkan ucapan dan membukanya untuk hawa nafsunya dan memperdagangkan orang yang lemah adalah perkataan yang suci

Tidakkah anda melihat bahawa pemimpin kita telah menyumbat telinga dengan kata-kata, betapa penuhnya mereka?

Mereka meninggalkan musuh untuk membuat malapetaka di tanah air mereka, dan sibuk dengan melontar dan menghujat.

Semoga Izzuddin diutuskan di kalangan mereka dan pelajarannya diwajibkan kepada mereka

Hingga diperlihatkan kepada mereka jalan kepemimpinan, yang dengannya mereka menyimpang dari tugas pemerintahan

Dia menyembuhkan luka yang menyakiti mereka, luka kemalasan, dengan minyak keberanian

Saya tidak mengenalinya, dan saya tidak mengenalinya, sehingga Tayyiba dikebumikan di Levant

Begitu juga dengan jiwa besar, jika berniat untuk melakukan sesuatu, maka tunggulah ia selesai

Gerakan Penentangan Islam (Hamas) memilih “Izzuddin al-Qassam” sebagai nama sayap tenteranya, dan Briged al-Qassam mengisytiharkan bahawa matlamat umumnya adalah “untuk membebaskan seluruh Palestin daripada penjajahan Zionis yang telah telah merogolnya secara paksa sejak 1948 Masihi, dan untuk mendapatkan hak rakyat Palestin yang dirompak oleh pendudukan, kerana mereka adalah sebahagian daripada gerakan dengan projek pembebasan negara, bekerja dengan sepenuh tenaga untuk menggerakkan dan memimpin rakyat Palestin. , menggembleng sumber, kekuatan dan kemampuan mereka, dan menghasut, menggerakkan dan menggerakkan negara-negara Arab dan Islam dalam perarakan jihad kerana Allah untuk membebaskan Palestin.

Pengarah Syria, Haitham Hakki, mengarahkan siri bertajuk Izzuddin al-Qassam pada tahun 1981, di mana peranan al-Qassam dimainkan oleh pelakon Syria Asaad Fadda.

Margin[sunting | sunting sumber]

  Sejarawan berbeza dalam tahun kelahiran, jadi sumber menyebut bahawa dia dilahirkan pada tahun 1871 dan sumber lain menyebut tahun 1882, tetapi Misbah Ghalawanji, yang berasal dari Jableh, memilih tahun 1883, dan berkata: “Betul. , kerana ia diambil dari rekod status sivil rasmi di Jableh, dan ia mungkin telah Perbezaan antara tahun 1882 dan 1883 adalah pengiraan apa yang bersamaan dengan tahun Hijrah yang tercatat dalam kertas kerajaan Turki, dan Tuhan mengetahui. terbaik.

  Khirbet al-Sheikh Zaid: Ia juga dikenali sebagai Nazlet Zaid. Ia terletak di sebelah utara Ya`bad, pada jarak kurang daripada tiga batu. Ia adalah milik keluarga Zayd dari keluarga Ya`bad.

  Khirbet al-Tarm: Ia terletak di sebelah timur laut Ya`bad.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]