Jalaluddin Muhammad Rumi

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Jalal Al-Din Rumi)
Jalāluddīn Muhammad Rūmī
EraZaman Pertengahan
FalsafahAhli falsafah Parsi
SekolahSufi; Hanafi Sunni,"Eine Einführung in die islamische Mystik", versi asal dalam bahasa Jerman, C.H. Beck Verlag, Munich 200, ISBN 3-406-46028-3</ref>
Kepentingan utama
sajak, syair, muzik
Idea cemerlang
Muzik Timur Tengah, Puisi Sufi, Falsafah Sufi, dan tarian Sufi
Dipengaruhi
Mempengaruhi

Maulānā Jalāluddīn Muhammad Rūmī[1] (Parsi: مولانا جلال الدین محمد رومی, Bahasa Turki: Mevlânâ Celâleddin Mehmed Rumi) , juga dikenali Maulānā Jalāluddīn Muhammad Balkhī (Parsi: محمد بلخى), atau Rumi sahaja di negara-negara bertutur Inggeris, (30 September, 120717 Disember, 1273), merupakan penyair, Qadi dan ahli teologi Parsi Muslim abad ke 13 Farsi (Tājīk)[2][3]. Namanya bermaksud "Keagungan Agama", Jalal bererti "agung" dan Din bererti "agama".[4]

Rumi lahir di Balkh (ketika itu sebahagian dari Khorasan Besar di Negeri Parsi, kini dalam Afghanistan) dan meninggal dunia di Konya (kini di Turki). Tempat lahir dan bahasa ibunda/tempatannya menggambarkan latar belakang Farsi. Beliau juga menulis puisi Farsi dan karya-karyanya tersebar di Iran, Afghanistan, Tajikistan, dan dialih bahasa di Turki, Azerbaijan, A.S., dan Asia Tenggara. Sebahagian besar hayat dan era penulisan ketika Empayar Seljuk.[5] Disamping puisi Farsi beliau juga menulis beberapa rangkap dalam bahasa-bahasa Arab, Yunani, dan Turki Oghuz.

Kepentingan Rumi melangkaui batas bangsa, budaya dan negara. Sepanjang abad dia mempunyai pengaruh dalam Kesusasteraan Parsi disamping dalam Kesusasteraan Urdu dan Kesusasteraan Turki. Sajak-sajak karangannya dibaca dengan meluas di negara-negara seperti Iran, Afghanistan dan Tajikistan dan telah banyak diterjemah dalam pelbagai bahasa di dunia dalam pelbagai bentuk.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Terjemahan abjad Arab kepada Bahasa Inggeris berbeza. Satu terjemahan biasa ialah Moulana Jalaluddin Rumi. Rujukan pendek kepadanya biasanya hanya sebagai Rumi.
  2. ^ C.E. Bosworth/B.G. Fragner, "Tādjīk", di Ensiklopedia Islam, Edisi dalam talian: "... Dalam penggunaan Islam, [Tādjīk] akhirnya datang daripada orang Parsi, berbanding orang Turki [...] petikan tertua baginya yang boleh diperolehi Schaeder ialah dalam juzuk Djalāl al-Dīn Rūmī ..."
  3. ^ B. Ghafurov, "Todjikon", 2 judul., Dushanbe 1983-5
  4. ^ "Kemahiran Rumi". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-13. Dicapai pada 2007-05-05.
  5. ^ Bank, Coleman, Rumi: Buku Kasih Sayang: Sajak-sajak kerinduan, p.xxv HarperCollins (2005), ISBN 0-06-075050-2

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Teks-teks dalam talian & terjemahan Rumi

Tentang Rumi