Jean Le Fèvre de Saint-Remy

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Jean Le Fevre de Saint-Remy)
Jean Le Fevre as Toison d'Or Raja Persenjataan ("King of Arms")


Jean Le Fevre (c. 1395 – June 16, 1468) adakah penghikayat Duchy di Burgundy dan Saint Remy. Dia juga dikenali sebagai Toison d'or kerana dia berkhidmat sebagai Raja Persenjataan bagi Mazahab Belulang Emas - "Order of the Golden Fleece".[1]

Dari kelahiran bangsawan, dia mengikut profesion ketenteraan dan bersama orang Burgundi yang lain berjuang di sebelah pihak England semasa Pertempuran Agincourt. Pada tahun 1430, pada asas Order of the Golden Fleece oleh Philip yang Baik, duke dari Burgundy, Le Fevre dilantik sebagai raja persenjataan dan dia kemudiannya menjadi orang yang sangat berpengaruh di Istana Burgundi. Dia sering membantu Philip berunding dengan kuasa asing, dan dia merupakan perantaraan dalam pertamdingan dan semua persoalan mengenai kesasteriaan, di mana kengetahuan luasnya mengenai heraldry amat berguna. Dia mati di Bruges sebab semulajadi.

Le Fevre menulis Chronique, atau Histoire de Charles VI., roy de France. Sebahagian besar kronikal ini sekadar salinan tulisan Enguerrand de Monstrelet, tetapi Le Fevre adalah penulis asal bagi tahun antara 1428 dan 1436 dan membuat tambahan penting bagi pengetahuan kita, terutamanya mengenai kesasteriaan di Istana Burgundi. Dia lebih terperinci berbanding Monstrelet, tetapi turut condong pada duke dari Burgundy. Chronique telah disunting oleh F. Morand bagi Société de l'histoire de France (Paris, 1876). Le Fevre biasanya dianggap sebagai penulis Livre des faites de Jacques di Lalaing.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Françoise de Gruben Les chapitres de la Toison d'or à l'époque bourguignonne (1430-1477) 1997 Page 36 "Jean Le Fevre de Saint-Remy Le premier roi d'armes de la Toison d'Or fut le fameux Jean Le Fevre de Saint-Remy, connu grâce à sa ..."
  • Public Domain Rencana ini menggabungkan dan menterjemah teks dari penerbitan sekarang di domain awamChisholm, Hugh, penyunting (1911). Encyclopædia Britannica (dalam bahasa Inggeris) (ed. ke-11). Cambridge University Press. Missing or empty |title= (bantuan)