Jeffrey Walker

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Jeff Walker
Secara langsung di Hole in the Sky, Bergen Metal Fest 2008
Latar belakang
Nama lahirJeffrey Walker
Kelahiran (1969-03-25) 25 Mac 1969 (umur 55)
Berasal dariPrescot, England
GenreDeath metal, grindcore, punk rock, country rock
PekerjaanPemuzik, penulis lagu
InstrumenVokal, gitar bes, gitar
Tahun aktif1985–sekarang
Pengkarya berkait
Carcass, Brujería, Blackstar, Electro Hippies

Jeffrey Walker (lahir 25 Mac 1969) adalah seorang pemain gitar bes dan vokalis dari Windle, St Helens, UK. Beliau paling dikenali untuk karya-karya kugiran death metal/grindcore Carcass yang mana beliau juga merupakan penulis lirik utama. Sebelum Carcass, dia bermain dalam kugiran punk Electro Hippies. Selepas kematian Carcass, dia pergi untuk menubuh Blackstar dengan dua bekas ahli-ahli Carcass. Di beberapa wilayah kugiran ini dipanggil Blackstar Rising.

Di samping itu, dia membuat kerja kulit seni untuk beberapa album, termasuk Scum oleh Napalm Death. Beliau juga dikreditkan untuk kulit seni untuk album kultus Axegrinder Rise of the Serpent Men. Beliau juga merekakan logo Diamanthian (kugiran dari Liverpool yang berasaskan death metal), dan juga menghasilkan album pertama mereka.

Manakala di Liverpool, Walker telah dikenali di kalangan aktivis radikal, terutamanya untuk kerja-kerja sebagai memburu pensabotaj.

Jeff bersama-sama dengan Bill Steer menjalankan label rekod yang kekal lama iaitu Necrosis, yang merupakan cetakan label Carcass Earache Records dan bahawa kugiran ditandatangani seperti kumpulan dari Norway Cadaver dan Repulsion dari Amerika Syarikat. Jeff Walker juga dikatakan melukis salah satu kulit edisi Repulsion Horrified. [perlu rujukan]

Walker juga muncul dalam sebuah episod daripada sains fiksyen komedi Red Dwarf. Beliau dilakukan sebagai 'Gazza', seorang 'nihilist anarkis neo-Marxis', pemain bes kugiran Smeg dan the Heads dalam episod 1989 "Timeslides" bersama-sama dengan ahli Carcass Bill Steer sebagai "lelah keluar hippy gila pemain dram" 'Dobbin.

Album solonya, Welcome to Carcass Cuntry, dikeluarkan pada 9 Mei 2006 meelalui Fractured Transmitter Records di bawah moniker Jeff Walker Und Die Fluffers. Album ini terdiri daripada cover lagu-lagu country/blues dengan sentuhan metal. Pelbagai penampilan tetamu pada album ini termasuk bekas ahli kugiran Ken Owen dan Bill Steer, dan juga ahli-ahli kugiran HIM.

Walker muncul sebagai penyanyi tetamu dalam album Napalm Death The Code Is Red...Long Live the Code, pada trek "Pledge Yourself to You". Beliau juga telah bekerjasama dengan This Is Menace, menyanyi pada trek "Onward Christian Soldiers" dan "Pretty Girls" sementara juga membekalkan vokal kepada lagu Mnemic "Psykorgasm". Beliau telah muncul secara langsung dengan kugiran grindcore dari Finland To Separate The Flesh From The Bones.

Beliau kini melawat bersama Carcass yang ditubuh semula, yang membuat penampilan di Wacken Open Air. Ahli kugiran beliau Bill Steer membayangkan dalam satu temu bual baru-baru ini[1] bahawa album baru Carcass boleh menjadi kemungkinan.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Bill Steer interview for Voices from the Darkside". Voicesfromthedarkside.de. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-07-16. Dicapai pada 15 September 2011.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]